Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-16, 17:41
  #1
Medlem
Hej! Ska åka till Nya Zeeland i februari två veckor. Tänkte hyra en bil och bila runt på norra delen av Sydön under en av veckorna. Vad hinner man på en vecka utan att stressa? och vilka ställen bör vi besöka? :cool:
Och hur tar man sig från nordön till sydön? Är det med båt eller finns det någon bro? Vad kostar det?
Citera
2013-11-16, 18:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikaL
Hej! Ska åka till Nya Zeeland i februari två veckor. Tänkte hyra en bil och bila runt på norra delen av Sydön under en av veckorna. Vad hinner man på en vecka utan att stressa? och vilka ställen bör vi besöka?
Och hur tar man sig från nordön till sydön? Är det med båt eller finns det någon bro? Vad kostar det?


Man åker båt, minns inte exakt vad det kostade men jag tror ca 400kr.

Ska ni börja med Sydön?

Jag var en månad i Nya Zealand och besökte båda öarna. Jag tycker verkligen(!) att Sydön var mycket coolare på alla sätt. Förutom att "The Shire" som man kan besöka ligger på nordön.

Iaf platser på sydön som var helt magiska:

Kaikoura - extremt mysig liten fiskstad vid den turkosfärgadehavskusten. Här kan man åka ut på havet och simma med delfinflockar för 500kr. Man kan även åka på kaskelottsafari för samma peng.

Wanaka - här hoppade jag fällskärm med sinnessjuk utsikt, skitnajs ställe med en stor sjö som är omringad av snötäckta berg. (det är inte kallt här)

Queenstown - jättemysig stad, bästa staden i Nya Zealand engligt mig. Eller stad, det är mer utan ett "town" stort samhälle. Här kan man göra allt. Hoppa Nevis Bungy - 134m Bungy Jump. Hoppa fallskärm. Äta magiska Fergburgers och festa med backpackers på kvällarna!

Wanaka och Queenstown ligger dock ganska långt söderut på Sydön.. Men det är värt att åka dit. Skit i Christchurch. Skittrist där!
Citera
2013-11-17, 04:35
  #3
Medlem
Ballongdjurs avatar
Vart landar ni? Christchurch? Åk isf därifrån fortast möjligt.

Jag kan rekommendera att bila ner på västkusten av sydön, tycker inte ni behöver hålla er till norra delen. Nya Zeeland är inte så stort, och vägen längs västkusten är fantastiskt fin.
Skulle också rekommendera att ni lägger fler dagar på sydön än på nordön.

Nelson är en skön stad, och bra utgångsläge för Abel Tasman Nationalpark.
Golden Bay (har själv inte varit där, men skall vara riktigt bra).
Punakaiki och Pancake-rock.
Fox/Franz Josef-glaciärerna.
Wanaka.
Quenstown.
Te Anau.
Milford/Doubtful sound. Bäst på sydön enligt mig.

Väljer ni östkusten tycker jag ändå ni skall bila ner till Queenstown och Milford Sound.

Mellan Picton och Wellington finns två konkurrerande färjelinjer. Det tar 3,5h att korsa sundet.

https://www.interislander.co.nz/
http://www.bluebridge.co.nz/
Citera
2013-12-02, 14:52
  #4
Medlem
Toppen! Tusen tack! Är det något som behöver bokas i förväg eller kan man lätt hitta bra, billiga boenden och boka aktiviteterna på plats? Är det dyrt eller billigt rent allmänt? Vad behöver man för reskassa för att bila runt en vecka?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2260120

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback