Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-16, 00:26
  #1
Medlem
Jag har fått bort mina spikes och fps drop i BF4, förut hackade/spikade CPU:n upp var femte sekund i 0.5 sek osv, men det är fixat. Nu har jag dock köpt en 144 hz skärm men alltså de enda banorna jag kan ha konstant över 100 fps på är Golrund Railway och rogue transmission. Sen finns den där lilla kartan som nästan bara är inomhus, den blir också bra FPS.

Men alla andra som t ex shanghai banan så droppar FPS från 50-120 hela tiden trots att jag kör på LOW. Nu vill jag veta av er IT proffs: Är detta något jag kan ordna till så att jag ligger på 121 fps + konstant på LOW eller har jag helt enkelt för dåliga speccs för det?

En annan sak som är värt att nämna kanske är att på dessa bättre banor så kan jag köra på ultra och ha lika bra FPS nästan (lite sämre). Så det verkar inte vara själva grafiken som gör att det blir låg FPS osv.. Den klarar ju mitt GTX 780 OC av gallant.. :/

Men jag vill köra på typ LOW och alltid ha över 121 FPS, är det möjligt med min maskin?

- Jag har uteslutit att CPU:n blir för varm och klockar ned sig.
- Jag har unparkat cores
- Jag har ställt om nvidia till prestanda
- Jag har installerat windows 8
- Jag har köpt ett bättre grafikkort (från GTX 660 - GTX 780)
- Stängt av DX11 i BF och satt på det
- Satt max fps
- Stängt av V-sync

osv osv osv
__________________
CPU: Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40 3.40 | RAM: 16,0 | ASUS GTX 780 DCU II 3GB | 64 bitar windows 8 | SDD 840 evo samsung 120 mb | 144 hz skärm ASUS VG248QE 24"
Citera
2013-11-16, 00:32
  #2
Medlem
http://ladda-upp.se/files/2013/b77381.png

Som ni ser på bilden ovan så jobbar dem ju typ lika mycket och jag har ändå FPS drop. Men man kanske inte ska klara 120 fps+ jämt på low med GTX 780? O processorn ser ju ut att jobba på samma nivå som GTX 780 så det kan ju inte vara den heller.
Citera
2013-11-16, 00:38
  #3
Medlem
Shuffless avatar
Inget fel på dina komponenter, tror att BF4 fortfarande är dåligt optimerat. Finns folk med dubbla GTX titans som får fps drops.
Citera
2013-11-16, 01:10
  #4
Medlem
Boggas avatar
Kör du på low och får såna där pissiga fps är det ju nåt allvarligt fel. Jag får inte så där låga fps på högre settings i 5760x1080...

Dock skulle jag rekommendera en eftermarknadskylare och att du klockar processorn! Det har sällan vart så lätt att klocka som det är på SB/IB/Haswell
Citera
2013-11-16, 01:21
  #5
Medlem
Jag ska nog testa göra en CLEAN install av windows 8 för jag uppgraderade ju bara.

Jag installerade en ny SSD och formaterade windows 7 för nån vecka sen, sedan kunde jag inte aktivera, trots att jag har 100 % laglig kopia av windows 7. Nyckeln funkade inte. Då tänkte jag Äh har ändå hört att man ska uppgradera till windows 8 av allihopa. Så jag köpte windows 8.1 upgrade för ca 1000 kr.

När jag formaterar nu måste jag installera windows 7 då sen uppgradera igen eller kan jag på nåt sätt göra en clean install trots att jag varken valde att få en skiva hemskickad eller att "skapa en usb" Hur gör jag???
Citera
2013-11-16, 01:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Kör du på low och får såna där pissiga fps är det ju nåt allvarligt fel. Jag får inte så där låga fps på högre settings i 5760x1080...

Dock skulle jag rekommendera en eftermarknadskylare och att du klockar processorn! Det har sällan vart så lätt att klocka som det är på SB/IB/Haswell

Jag har hört att 3770 (jag har inte "k") inte går att klocka typ? Och alla säger att jag bara kommer förstöra CPU:n och att den inte ska behövas klockas för BF4
Citera
2013-11-16, 17:51
  #7
Medlem
Två frågor:

1. Är ett i5 3570 @ 4,2ghz bättre än i7 3770 cpu @3.4 ghz 3.4 ghz ? Någon som vet? För att har en som flyter på miljoner gånger bättre med den processorn.

och:

2. Jag ska nog testa göra en CLEAN install av windows 8 för jag uppgraderade ju bara.

Jag installerade en ny SSD och formaterade windows 7 för nån vecka sen, sedan kunde jag inte aktivera, trots att jag har 100 % laglig nyckel av windows 7. Nyckeln funkade inte. Då tänkte jag Äh har ändå hört att man ska uppgradera till windows 8 av allihopa. Så jag köpte windows 8.1 upgrade för ca 1000 kr.

När jag formaterar nu måste jag installera windows 7 då sen uppgradera igen eller kan jag på nåt sätt göra en clean install trots att jag varken valde att få en skiva hemskickad eller att "skapa en usb" Hur gör jag???
Citera
2013-11-16, 18:17
  #8
Medlem
BF4 multiplayer är väldigt processorkrävande. Tror ingen processor ens överklockad klarar min 100+ fps.
Citera
2013-11-16, 19:45
  #9
Medlem
http://ladda-upp.se/files/2013/b77515.jpg

Ni ser ovan, används inte mina 16 gb ram minne som de ska eller stämmer allt med sånt? Vet inte hur man läser av resursövervakaren o CPU-Z, ni kanske ser om det stämmer?

Hur kollar jag RAM var för sig?

Drog igång mycket aktiviteter nu för att testa..
Citera
2013-11-16, 22:20
  #10
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jowler
Jag har hört att 3770 (jag har inte "k") inte går att klocka typ? Och alla säger att jag bara kommer förstöra CPU:n och att den inte ska behövas klockas för BF4

Är det en icke-K så ska du inte klocka... SB/IB ska man inte pillra med BCLK på. Är modellen en icke-K så är det tyvärr enda sättet att klocka, men det är som sagt inte rekommenderat.

BF4 är processorkrävande och en oklockad 3770 kan mycket väl stöta på patrull... kan inte uttala mig om exakta skillnaden då jag inte testat min processor oklockad (2700k @ 4.6Ghz)
Citera
2013-11-17, 02:54
  #11
Medlem
Så jag kan inte överklocka CPU och min CPU är för långsam för spelet tror du?

Jag har en i7 - 2600 cpu @ 3.4 3.4

Är det värt att byta den till denna dator och klocka än att ha min 3770?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback