Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-27, 11:45
  #133
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
EliasAlucard

Du skrev att 1500 kcal är bra för deff och jag skrev att kaloribehovet är individuellt. Vart är den meningen inte vettigt enligt dig? Tycker det är mindre vettigt att skriva att 1500 kcal är bra vid deff utan att ta hänsyn till personens energiförbrukning.
Så länge majoriteten ifrån dina kalorier är ifrån hampafrön och rapsolja så är det inga problem att äta 1500 kcal, vikten kommer att röra sig dit du vill.
__________________
Senast redigerad av EATCHILDREN 2016-07-27 kl. 12:20.
2016-07-27, 12:35
  #134
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Det är inte farligt att ligga på 700 kcal under en begränsad tid om du har lite hull att ta av. Men vid ett så kraftigt underskott ryker en massa muskelmassa. Du är ju liksom inget fetto utan jag gissar att du är ute efter en så bra visuell effekt som möjligt och i det avseendet tror jag att du skulle bli nöjdare med din viktnedgång om du tog det lite långsammare. Jag skulle dessutom lägga krutet på att lyfta lite vikter istället för att gå långa promenader.

Så, ja, det är en hållbar plan om än inte världens bästa.

Edit: Du kanske bör tänka lite på hur mycket protein du får i dig också. Det behöver mer protein vid ett stort underskott, samtidigt som du har en mindre kaloribudget att klara det på. På 700 kcal är det omöjligt att få i sig tillräckligt med fett och protein på din vikt. Det är inte farligt eller så, men det kommer förstöra lite.
Helt riktigt: protein är viktigt att öka vid så lågt dagligt kcalintag, och protein mättar dessutom, samt ökar fettförbränningen. Protein kan dessutom användas som energi vid behov.

Jag instämmer även i skrotlyftandet istället för promenader, men båda går faktiskt att kombinera utmärkt vid viktnedgång (och dessutom är det viktigt att lyfta skrot så att man inte förlorar för mycket muskelmassa vid så lågt kcal).

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
EliasAlucard

Du skrev att 1500 kcal är bra för deff och jag skrev att kaloribehovet är individuellt. Vart är den meningen inte vettigt enligt dig?
Det är inte det att din kommentar inte var vettig, det är att den var helt självklar och överflödig. Vilket du inte heller verkar ha förstått när jag poängterade det för dig (kanske är du lite bakom flötet eller något?).

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Tycker det är mindre vettigt att skriva att 1500 kcal är bra vid deff utan att ta hänsyn till personens energiförbrukning.
Såvida personen inte är en dvärg på 120 cm och väger 40 kg, så är 1500 kcal ett kaloriunderskott för de flesta människor, låt gå att det är ett större underskott för en person på 120 kg jämfört med någon på enbart 60 kg. De flesta människor har liksom en basförbrukning på runt 2000 kcal (give or take), och sedan, lägger du till diverse aktivitet på det, så är 1500 kcal ett rejält underskott för de flesta människor.

Att ta det ner till 700 kcal är rätt extremt, och går man dessutom inte ner i vikt på det, då har man gjort totalt fel. Gör om, gör rätt, med andra ord: by the power of Hempskull!

Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Så länge majoriteten ifrån dina kalorier är ifrån hampafrön och rapsolja så är det inga problem att äta 1500 kcal, vikten kommer att röra sig dit du vill.
Helt riktigt. 1504 kcal hampafrön, alltså 256 gram, motsvarar 8.4 g kolhydrater, 79.4 g protein, 125.4 g fett och 19.7 g fibrer. Går man inte ner i vikt på 256 g hampafrön om dagen, då är man inte människa helt enkelt.

Däremot att bara köra 1500 kcal rapsolja är inget jag rekommenderar (behövs liksom andra makronutrienter också, särskilt protein).
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-07-27 kl. 12:37.
2016-07-27, 22:58
  #135
Medlem
Hur mäter ni vad ni äter?

Jag går bara på ett ungefär, 5 måltider om dagen, och tung styrketräning 3 dagar i veckan, 1 lång joggingrunda och 1 kampsportsträning. Resten vila. Så går jag ner i vikt och pumpar stora muskler.
Men något med maten måste bättras, då deffen inte är helt som jag vill ha det.
2016-07-28, 01:04
  #136
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaldtrump2016
Hur mäter ni vad ni äter?

Jag går bara på ett ungefär, 5 måltider om dagen, och tung styrketräning 3 dagar i veckan, 1 lång joggingrunda och 1 kampsportsträning. Resten vila. Så går jag ner i vikt och pumpar stora muskler.
Men något med maten måste bättras, då deffen inte är helt som jag vill ha det.

Man väger det. Ät mindre.
2016-08-08, 14:23
  #137
Medlem
fonders avatar
Kan nån hjälpa mig med hur många kalorier det finns i denna 600 g margarin någonstans på bilden står 550 kcal, är det 550 kalorier per 100 g eller för hela 600 g?
https://www.handla24.se/vaxjo/pc-894...-margarin.aspx
2016-08-08, 15:44
  #138
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Kan nån hjälpa mig med hur många kalorier det finns i denna 600 g margarin någonstans på bilden står 550 kcal, är det 550 kalorier per 100 g eller för hela 600 g?
https://www.handla24.se/vaxjo/pc-894...-margarin.aspx

Det är 550kcal/100g, alltså 3300kcal för hela.
2016-08-09, 23:56
  #139
Medlem
Pescasss avatar
Har en fråga ang matlagningsgrädde -försvinner det kalorier ifrån matlagningsgrädden när man kokar den?

Använder 2.5dl till en skink sås. Bara grädden skulle då vara 400kcal.

Ontopic:

Äter mellan 3200 - 3800kcal per dag och tränar samtidigt.
__________________
Senast redigerad av Pescass 2016-08-09 kl. 23:59.
2016-08-10, 07:26
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Har en fråga ang matlagningsgrädde -försvinner det kalorier ifrån matlagningsgrädden när man kokar den?

Använder 2.5dl till en skink sås. Bara grädden skulle då vara 400kcal.

Ontopic:

Äter mellan 3200 - 3800kcal per dag och tränar samtidigt.

Kalorierna försvinner men bara för att det inte är lika mycket grädde efter du värmt som innan. Nåt annat magiskt sker inte.
2016-08-10, 09:00
  #141
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Kalorierna försvinner men bara för att det inte är lika mycket grädde efter du värmt som innan. Nåt annat magiskt sker inte.


Tack för svar! Hade själv en teori om att det blev mer koncentrerat bara men isf stämmer ju inte det. Hur många kalorier handlar det om ungefär som förvinner?
2016-08-10, 10:26
  #142
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Tack för svar! Hade själv en teori om att det blev mer koncentrerat bara men isf stämmer ju inte det. Hur många kalorier handlar det om ungefär som förvinner?

Beror ju på hur mycket av grädden som försvinner.
2016-08-10, 16:13
  #143
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Inget fel på broccoli, och ägg är väl så där; bra näring överlag i det, särskilt de essentiella aminosyrorna, men rena överdosen av kolesterol, och fettsammansättningen är inte optimal någonstans.
80-talet ringde, de vill ha sina kostråd tillbaka.
2016-08-10, 16:38
  #144
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Beror ju på hur mycket av grädden som försvinner.

jadu säg det - grädden blir tjock i alla fall, men man borde ju inte enbart räkna på vikten som blir kvar eftersom att kalorierna bör koncentrera sig i grädden då det ju försvinner störst mängd vatten som finns i grädden.

men vart fan tar kalorierna vägen då - svävar dom i väg i luften eller?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback