Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-15, 01:18
  #1
Medlem
Hej gott folk!
Mitt namn är pogba och jag älskar gräs, men tycker samtidigt att alla människor är olika och allt passar inte alla. Det finns för många gräslobbyister i denna forumavdelning. Därav känner jag att det vore passande med en guide för att sluta röka med. Man får inte glömma gräsets faktiskt existerande baksidor. (Enda i princip, att man blir beroende av det, nu är ingen tråd vi jämför med andra droger så inget vi ska fokusera på.)

DETTA FUNKAR ENDAST OM NI VERKLIGEN VILL SLUTA..

Det skiljer sig väldigt mycket från person till person baserad på vad för typ av relation man har till cannabis. Det hela utbildar sig ju ur ett vaneberoende, alla människor älskar att ha rutiner och ha en stabilitet grund. Därför vi bildar familj etc, det sitter i vår natur. Det kan vara koffein eller cannabis liksom..

Därav måste man fokusera på vad cannabisen gör till sin vardag. Och ersätta dessa luckor med annat, skaffa en hobby, börja rita, lär dig spela instrument, koda en hemsida, ragga brudar, spela datorspel.

Samtidigt kanske man har märkt att hela ens sociala liv handlar kring cannabis. Den biten är svårare att lösa. Det känns svårt men är inte speciellt svårt i praktiken. Prata med dina polare och be dom stötta dig. Om du ringer 2 på natten och frågar om zutt så ber du han svara nej. Helt enkelt, bestäm dig för en sak och håll dig till det. Informera dina vänner, radera din krans nummer, se till så när krissituationen kommer så går det inte.

Om du bara har polare som bara sitter och röker hela dagarna så kan det vara dags att söka dig till nya vänner, eller har du någon som hakar på hela ditt projekt. Ta kontakt med gamla förlorade, gäller bara att ta initiativ så är det upp till dig.

Ett hett tips till er som funkar utmärkt som motivation och underhållning när du är ensam och riktigt sugen på en gås är flickvän. Har ni en så behåll den och om inte försök skaffa en. Eller börja gymma, så länge det är ett projekt som man håller igång. Att skapa en hemsida är ett sådant, spela fotboll eller vad som helst. Så länge man är aktiv.

Det handlar bara om vilja, det är en barnlek om man jämför med att ta sig ur ett 4 års dagligt beroende av benso/opiat whatever om man jämför med cannabis men fortfarande riktigt svårt. Är som att sluta dricka kaffe eller cigg, same shiet.

Så dela med er om era åsikter och tankar och egna tips till de som faktiskt vill sluta. Vill även säga att jag vet att den här guiden inte är komplett och det finns massvis med fler tips så dela med er.

Mvh
__________________
Senast redigerad av pogba 2013-11-15 kl. 01:21.
Citera
2013-11-15, 01:45
  #2
Medlem
EddieMeduzaRaggers avatar
Du verkar vara en vis individ!
Har själv tagit en liten paus nu på obestämd tid, har varit utan både cigaretter och cannabis i fem dagar nu
Målet är att hålla mig hyffsat ren under vintern och sedan börja puffa lite lätt igen under våren och sommaren, då det är som skönast!

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN
Jag tycker det är jävligt töntigt att sluta röka cannabis.

Mogen kommentar
Citera
2013-11-15, 02:29
  #3
Medlem
Ska även gå av cannabis nu (även subutex och benso) men har lite lyrica för 1-2 veckor och göra roliga saker under tiden ist för att ligga i sängen med en äcklig avtändning.

Bra råd som man kan följa!
Citera
2013-11-15, 02:55
  #4
Medlem
ojdos avatar
Bra råd må jag säga!! Jag har gjort det på mer eller mindre det sättet. Som du sa så är var den sociala biten jättesvår, då alla mina vänner var rökare. Jag slutade iallafall röka men fortfarande hänga med dem. Det blir att man tar några bloss lite då och då ändå men det är nästan oundvikligt..

Jag lyckades iallafall komma i kontakt med andra vänner i slutändan och tyvärr så har mina rökar vänner driftat iväg lite. Får kämpa upp kontakten med dem igen nu när man är väl diciplinerad med röka
Citera
2013-11-15, 04:41
  #5
Medlem
Frostflakess avatar
Många bra råd, och kul att du vill hjälpa andra!
Men det enda och bästa sättet att sluta med något du vill är självdisciplin. Har du ingen, kommer du sitta där när suget blir som störst.

Med lite självdisciplin behöver du inte ens sluta röka cannabis.
Citera
2013-11-15, 11:45
  #6
Medlem
Smuldegarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostflakes
Många bra råd, och kul att du vill hjälpa andra!
Men det enda och bästa sättet att sluta med något du vill är självdisciplin. Har du ingen, kommer du sitta där när suget blir som störst.

Med lite självdisciplin behöver du inte ens sluta röka cannabis.

Håller faktiskt med om det sista. Håller man det på en resonlig nivå, vilket är rätt enkelt, så kommer man inte få den där känslan om att behöva ta en paus eller sluta med cannabis.

Jag ser mitt bruk av cannabis som mitt bruk av alkohol. Jag dricker aldrig alkohol på vardagarna men jag har inget emot att ta någon/några bärs på en helg, till maten eller med polarna. På samma sätt brukar jag cannabis, ibland blir det en joppe någon helg och ibland blir det inte. Någon gång ibland kan man ta en joppe på någon vardag, men absolut inte för ofta.
Citera
2013-11-15, 13:35
  #7
Medlem
Allvarligt, om man har så svårt att sluta med cannabis ska man aldrig röka det. Att göra en stor sak av en så mild drog avslöjar att man inte är mentalt balanserad nog.
Citera
2013-11-15, 14:00
  #8
Medlem
TraeHitlers avatar
För mig är det ganska simpelt. Har man cannabis hemma och tid att röka så gör man det. Har jag inte cannabis hemma så finns det inget att röka och då gör jag inte det.

Det är helt omöjligt att råka köpa illegala droger. Vill du sluta? Ring inte och kolla om du kan plocka en femma.
Citera
2013-11-15, 14:06
  #9
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Ett hett tips till er som funkar utmärkt som motivation och underhållning när du är ensam och riktigt sugen på en gås är flickvän. Har ni en så behåll den och om inte försök skaffa en. Eller börja gymma, så länge det är ett projekt som man håller igång. Att skapa en hemsida är ett sådant, spela fotboll eller vad som helst. Så länge man är aktiv.

Ja alltså. Det finns ju redan en drogrehabiliteringsdel i drogforumet, så vet inte om denna kommer flyttas, då det redan finns rätt många sluta röka-trådar där. Men men. Det kanske passar att ha en här med, mods får avgöra!

Sen känns det väl lite konstigt att uppmana en till att skaffa flick- eller pojkvän enbart för att en skall sluta att bruka/missbruka. Kärlek bör komma naturligt och jag tror väldigt lite gott kommer ur ett förhållande från en som söker om baktanken är ett substitut till cannabis.

I övrigt var väl dina tips helt okej. Alla som säger att det är tokenkelt att sluta med cannabis glömmer att upplevelser är subjektiva. Bara för att en har lätt, har inte andra det. Förminska nu inte andras subjektiva upplevelser enbart för att man kanske själv besitter en annan självdisciplin. Som en inflikning bara.
Citera
2013-11-15, 15:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Allvarligt, om man har så svårt att sluta med cannabis ska man aldrig röka det. Att göra en stor sak av en så mild drog avslöjar att man inte är mentalt balanserad nog.

Svarar till dig och alla andra negativa men vafan menar ni?

Tror ni alla människor är likadana och lever likadant liv som ni själva? Den här riktar sig till alla som vill, om du inte vill sluta så varför läser du ens tråden?

Vissa måste sluta, pga jobb,familje,sociala problem. Andra har märkt att det är en lyxdrog och inte har ekonomi till det, andra har märkt att det tagit över ens liv och inte kan begränsa sitt rökande utan enda lösningen är att sluta helt.

Andra mår skit och har cb funkat som en flykt från vardagen och fastnat i en ond cirkel där det bara agerar negatvit. Gräslobbyister finns det gott om här, inse att det fortfarande är en drog och alla människor är olika.

Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Sen känns det väl lite konstigt att uppmana en till att skaffa flick- eller pojkvän enbart för att en skall sluta att bruka/missbruka. Kärlek bör komma naturligt och jag tror väldigt lite gott kommer ur ett förhållande från en som söker om baktanken är ett substitut till cannabis.

Men det är bara allmänna tips, inget som personerna tvingas till men vadå är det fel att uppmana till folk att söka kärlek? Kärlek är svinnajs, tjejer är inte lika liberala som killar och de förhållanden jag haft har gått i kras delvis pga min förkärlek till droger. Det öppnas nya dörrar Samtidigt som man ersätter cbruset med kärleksrus, det är en stor fördel om man vill sluta med alla droger fortfarande, just sayin...

Citat:
Ursprungligen postat av TraeHitler
För mig är det ganska simpelt. Har man cannabis hemma och tid att röka så gör man det. Har jag inte cannabis hemma så finns det inget att röka och då gör jag inte det.

Det är helt omöjligt att råka köpa illegala droger. Vill du sluta? Ring inte och kolla om du kan plocka en femma.

De flesta kranar är inte vänner, de vill ha dina pengar och inte bryr sig ett skit om dig. Det går alltid att fixa på ett eller annat håll, bara genom internet t.ex..
__________________
Senast redigerad av pogba 2013-11-15 kl. 15:24.
Citera
2013-11-15, 15:25
  #11
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Men det är bara allmänna tips, inget som personerna tvingas till men vadå är det fel att uppmana till folk att söka kärlek? Kärlek är svinnajs, tjejer är inte lika liberala som killar och de förhållanden jag haft har gått i kras delvis pga min förkärlek till droger. Det öppnas nya dörrar Samtidigt som man ersätter cbruset med kärleksrus, det är en stor fördel om man vill sluta med alla droger fortfarande, just sayin...

Sluta skriva ur enbart ett killperspektiv. Hur tror du en känner sig om det framkommer att ens respektive raggade upp en p.g.a att denne enbart ville sluta knarka? Att byta ut ett beroende är dumt. Nej, en flick- eller pojkvän är inte ett beroende, men du förstår precis vad jag menar. Kärlekstipset borde strykas.
Citera
2013-11-15, 15:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Svarar till dig och alla andra negativa men vafan menar ni?

Tror ni alla människor är likadana och lever likadant liv som ni själva? Den här riktar sig till alla som vill, om du inte vill sluta så varför läser du ens tråden?

Vissa måste sluta, pga jobb,familje,sociala problem. Andra har märkt att det är en lyxdrog och inte har ekonomi till det, andra har märkt att det tagit över ens liv och inte kan begränsa sitt rökande utan enda lösningen är att sluta helt.

Andra mår skit och har cb funkat som en flykt från vardagen och fastnat i en ond cirkel där det bara agerar negatvit. Gräslobbyister finns det gott om här, inse att det fortfarande är en drog och alla människor är olika.



Men det är bara allmänna tips, inget som personerna tvingas till men vadå är det fel att uppmana till folk att söka kärlek? Kärlek är svinnajs, tjejer är inte lika liberala som killar och de förhållanden jag haft har gått i kras delvis pga min förkärlek till droger. Det öppnas nya dörrar Samtidigt som man ersätter cbruset med kärleksrus, det är en stor fördel om man vill sluta med alla droger fortfarande, just sayin...


Förstår inte riktigt vad du menar men ska försöka svara för godhetens skull:

Jag menar att man ska undvika alla former av droger, rusdrycker och aktiviteter överlag, som kan skapa något sorts beroende, om man blir så otroligt starkt beroende av cannabis. För det är en mild drog. Därmed avslöjas att individen med dessa besvär ska tänka sig för och kanske leva ett liv efter enbart hälsoaspekter. Det är alltså utifrån välmening och från att människor är olika.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback