Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-14, 20:06
  #1
Medlem
Lite sugen på Egpyten/Tunisien och Marrocko nu i februari,
Hur säkert är det där nu med tanke på revolutionerna och kriget? Var ju något terrordåd i ett av länderna bara häromdagen och det verkar vara sjukt spännt fortfarande...
Vilket av dessa 3 länder ska man helst åka till och helst inte?
Citera
2013-11-14, 22:34
  #2
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Lite sugen på Egpyten/Tunisien och Marrocko nu i februari,
Hur säkert är det där nu med tanke på revolutionerna och kriget? Var ju något terrordåd i ett av länderna bara häromdagen och det verkar vara sjukt spännt fortfarande...
Vilket av dessa 3 länder ska man helst åka till och helst inte?
Marrocko har man væl inte hørt nåt om på længe? Tror ifs inte det ær någon fara att åka till semesterort i egypt heller... Annars får du åka till algeriet
Citera
2013-11-15, 10:35
  #3
Medlem
Hurghada,El Gouna då?
Citera
2013-11-15, 14:18
  #4
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hurghada,El Gouna då?

El Gouna är ju inspärrat område med kontroll av alla inpasserade bilar (kollar med spegel under bilen osv) så tar du dig bara dit och därifrån (till flygplatsen) så är du nog säker.

Sen går det direktflyg Sverige-Hurgada så du undviker de oroliga delarna (Kairo osv).

Tror dom körde med militär/poliseskort i karavan till Luxor (för dom som nu ville åka dit) och detta var innan det blev oroligt.

Höll på att krocka (en bil prejade oss av vägen) på väg till El Gouna men det kanske är standard, lite hetsiga förare (minst sagt). Bägge förarna klev ut och grälade ett tag, men det löste sig i alla fall.

Fast det är nog billigare att hyra ett solarium en vecka och beställa catering 3 ggr om dan, sätta sig i bastun om man vill ha det varmt än att åka på AI till El Gouna.

Men visst har jag varit dit, man måste ju testa. Jäkligt läckra båtar i hamnen/marinan i alla fall. Där saknas det inte pengar.
Citera
2013-11-15, 17:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hurghada,El Gouna då?
Är inne på att åka till Hurghada i mitten av januari. Tycker det känns lite otäckt med allting som pågår. Vad tror ni?
Citera
2013-11-15, 20:32
  #6
Medlem
Bästa landet borde vara Egypten - det är ju justare än någonsin
där efter den arabiska våren och revolutionen o avsättningen av
Mubarak.

Norra Afrika borde Libyen vara bäst - juste som fan där efter det
att tyrannen Khadaffi avlivades - juste demokrati m a o - borde
vara det justaste landet i Afrika just nu*.

* dock är det lite konstigt att resebyråerna och linjefartygsperson-
transporterna är överfulla till Italien/Lampedusa men tvingas gå
tomma tillbaka.

Men det är väl reklamen - de lurar väl i folk att gräset är grönare
på andra sidan för att kunna kräämaa ut resor. Italien har ju ingen
olja så libyen är så klart överlägset - Afrikas Norge (sett ur skandinavisk
/europeisk synvinkel)
Citera
2013-11-20, 22:30
  #7
Medlem
I alla fall att åka till Marocko är det inga problem, det är nästan säkrare där än hemma. Det enda lite tråkiga är att det är nu många turister där och lokalbefolkning vill sälja saker osv så ibland blir det lite för mycket för oss. Men vi bör tänka på att folk där har det inte så bra ställt och enkelt att leva som vi har det. Så, bli inte sur eller arg utan le och om du inte vill köpa något så säg bara La sokran och fortsätt att gå. De är snälla, trevliga och hjälpsamma.
Citera
2013-11-21, 11:25
  #8
Medlem
Det ar lugnt skulle jag vilja pasta, varit i samtliga nordafrikanska lander under min vistelse har nere och det har bara varit jattetrevligt folk och trevliga upplevelser som nastan kostar nada.

Med vänlig hälsning!
Citera
2013-11-22, 00:37
  #9
Medlem
Vilodags avatar
Det är lugnt i Egypten i alla fall. Var där förra hösten bara några veckor efter "Muhammed-filmen" på Youtube släppts och det var kalabalik i hela arabvärlden. Var en vecka i Kairo och har aldrig blivit trevligare bemött än där. Folk var genuint glada att jag var där och hälsade en välkommen till Egypten, alltså vanliga knegare på gatan, inte försäljare eller turistguider. Kände mig inte hotad än enda gång. Har en väldigt positiv bild av Egypten efter mitt besök i deras huvudstad.
Citera
2015-02-09, 20:29
  #10
Medlem
Marocko och Egypten är ju lugnt nu. Men allt beror ju på vad du tänker göra.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2258984

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback