Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2014-08-22, 21:55
  #73
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Konkurrens är en krigsliknande situation enligt min mening. Detta kan vara bra eftersom denna konkurrens kan hjälpa till att driva utvecklingen framåt.
Däremot om konkurrensen är snedvriden och ojämlik, hamnar vi i en situation där positiv konkurrens mer och mer övergår att bli negativ konkurrens och därmed mer och mer synonymt med krig snarare än med krigsliknande.
När stater som tex Tyskland och Frankrike har oproportionerligt mycket att säga till om (och här syftar jag inte på antalet ledamöter) så vill jag nog hävda att konkurrensen inom EU är snedvriden.
Vi tycks inte dela syn på hur en sund marknad bör fungera. Jag ser ingen större skillnad mellan stora företag som har möjlighet att konkurrera ut, eller åtminstone har möjlighet att påverksa mer än, mindre företag jämfört med stora stater som har möjlighet att konkurrera ut mindre stater. I min bok finns det inget som heter positiv eller negativ konkurrens - man får ta det onda med det goda.

Tror du att Sverige skulle stå sig bättre internationellt om vi inte var medlemmar i EU? Skulle vi få bättre möjligheter i handel, kultur och annat, tror du?
Citera
2014-08-22, 22:24
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPGTN
1) Vi tycks inte dela syn på hur en sund marknad bör fungera. Jag ser ingen större skillnad mellan stora företag som har möjlighet att konkurrera ut, eller åtminstone har möjlighet att påverksa mer än, mindre företag jämfört med stora stater som har möjlighet att konkurrera ut mindre stater. I min bok finns det inget som heter positiv eller negativ konkurrens - man får ta det onda med det goda.

2) Tror du att Sverige skulle stå sig bättre internationellt om vi inte var medlemmar i EU? Skulle vi få bättre möjligheter i handel, kultur och annat, tror du?

1) Ja uppenbarligen så verkar vi ha olika åsikter om hur en sund marknad bör fungera.
Visst ett stort företag kan konkurrera ut ett mindre företag tex genom att dumpa priserna (och därmed "svälta" ut det mindre företaget). Det är vad jag vill kalla negativ/osund konkurrens. Tilläggas kan väl att detta är förbjudet enligt olika konkurrenslagstiftningar.
Det stora företaget kan ju också konkurrera ut det mindre företaget pga av att det helt enkelt är bättre och effektivare. Men, det omvända kan lika gärna inträffa när det mindre företaget är tex mer innovativt och effektift. Det är vad jag vill kalla positiv/"nyttig" konkurrens.
För företag regleras det ovanstånde i olika lagar (som väl funkar sisådär inom EU). Mellan stater inom EU finns det väl inte ens några sådana regelverk såvitt jag förstår (dvs lagar som reglerar tex statssubventioner, etc)?

2) Jag tror inte att det skulle vara någon större skillnad.
Citera
2014-08-31, 21:25
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
1) Ja uppenbarligen så verkar vi ha olika åsikter om hur en sund marknad bör fungera.
Visst ett stort företag kan konkurrera ut ett mindre företag tex genom att dumpa priserna (och därmed "svälta" ut det mindre företaget). Det är vad jag vill kalla negativ/osund konkurrens. Tilläggas kan väl att detta är förbjudet enligt olika konkurrenslagstiftningar.
Det stora företaget kan ju också konkurrera ut det mindre företaget pga av att det helt enkelt är bättre och effektivare. Men, det omvända kan lika gärna inträffa när det mindre företaget är tex mer innovativt och effektift. Det är vad jag vill kalla positiv/"nyttig" konkurrens.
För företag regleras det ovanstånde i olika lagar (som väl funkar sisådär inom EU). Mellan stater inom EU finns det väl inte ens några sådana regelverk såvitt jag förstår (dvs lagar som reglerar tex statssubventioner, etc)?

2) Jag tror inte att det skulle vara någon större skillnad.
bra svar
Citera
2014-09-14, 13:08
  #76
Medlem
lagu2653s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiropandra
Jag känner att om man tittar på världspolitik ur ett liberalt eller realist perspektiv kan man se att Europa måste bli synonymt med EU, för att Europa fortfarande ska kunna vara en pol i den nya polycentriska maktbalansen, mot USA, Kina, Indien, och Sydamerika & Afrika.

Hur känner ni i denna fråga? Vad tycker ni när ni tänker på framtiden och dagens värld? Specificera gärna och skriv av er!

Chiro.
Jag tycker det vore bra om Europas Förenta Stater bildades och EUs medlemsländer blev av med sin suveränitet. I EU-valet ville jag rösta på Europeiska Federalistpartiet, men de ställde tyvärr inte upp i Sverige.
Citera
2014-09-15, 01:40
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagu2653
Jag tycker det vore bra om Europas Förenta Stater bildades och EUs medlemsländer blev av med sin suveränitet. I EU-valet ville jag rösta på Europeiska Federalistpartiet, men de ställde tyvärr inte upp i Sverige.

Kanske, men i så fall måste EUs sk "stormakter" först börja att backa och ge ifrån sig sin suveränitet över EU-området. Annars, kommer det aldrig att ske.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback