Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-27, 18:11
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Om man bara tittar på effektkurvan (alltså effekt vs. motorns varvtal) kommer dieseln vanligtvis ha en bred topp, alltså mycket effekt över ett stort varvtalsområde. Det är önskvärt, istället för den "ketchupeffekt" en högvarvig vass bensinmotor ofta ger - även om bensinmotorn har samma toppeffekt förlorar den när den körs på lägre eller högre varvtal eftersom den är klenare där.

MEN... Dieselmotorer är vanligtvis stora och tunga i förhållande till effekten de ger, till stor del av den enkla anledningen att så låga varvtal kräver massor av vridmoment för att ge en viss effekt, och höga vridmoment kräver mycket stadiga motordelar. Inom nästan alla motorsporter är låg vikt önskvärt vilket gör att dieselmotorn kan ge ett rejält handikapp. Dessutom, en dieselmotor kan bara producera hög effekt om den har stor volym eller mycket laddtryck, många tävlingsklasser har begränsningar på cylindervolym och överladdning vilket gör att dieseln sällan ens har en chans.


Okej, ja man har ju hört att man fortfarande kör bottendelen i gjutjärn? Jag tycker ändå jag är rätt påläst om både bensin och diesel motorer. Fattar inte varför man inte kan göra ungefär samma sak med en diesel (låt oss säga utan laddtryck).

Det borde vara en större fördel med högt komp och inga misständningar. Med laddtryck behöver man ju knapp bry sig om okontrollerade tändningar. Men allt handlar väl om varvtalet.

Vill gärna veta varför man inte kan varva en diesel mera. Rent teoretisk, borde detta inte vara möjligt? (Googlar väl detta på en sek dock )

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Korrekt, men med kommentaren att högt vridmoment är extremt viktigt för att få max acceleration. Men man måste skilja på var detta vridmoment finns, det är högt vridmoment på drivhjulen som är viktigt, inte motorns vridmoment. Motorn ska ge rejäl effekt på höga varvtal, men kan ha rätt klent vridmoment, sen fixar man högt vridmoment ut på hjulen genom att växla ner motorns höga varvtal genom lådan därför att motorns vridmoment multipliceras genom växellådans utväxlingar.

THIS, jag funderar lite högt för mig själv. Denna 3d printad växellåda har jag funderat på lite. Som han kör med sin borrmaskin. Så har han ju SJUKT mycket vrid! Kör han den på andra sidan (givetvis ej möjligt, på grund av friktion) får han då, hög effekt?

Detta betyder att om du har ett hjul som snurrar 10 000 rpm/s men nästa helt utan vridmoment (i princip bara hjulet som har massa som roterar) betyder det att jag lätt kan stanna den med mitt finger? Betyder det också att jag måste snurra igång det själv?

Likaså tvärtom, om han kör sin borrmaskin som i filmen. Fast ifall han tog bort en eller två växellådor. Betyder det att du knappt kan stanna (vi säger att han har ett hjul på andra sidan) hjulet på andra sidan? Men att den kommer snurra väldigt sakta?

Det blir lite skevt här också. För all kraft ligger ju hos borrmaskinen. Då frågar jag mig själv lite ibland vad fan är kraft, energi eller effekt? (Ni behöver inte förklara det )


Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte bara sannolikt, det är så...elmotorn har sitt högsta vridmoment vid 0 och sen sjunker det i takt med att varv ökar, en bensinare har däremot väldigt lite vrid vid tomgång och sen ökar det med varv till en viss gräns så skulle snarare säga att el och bensin kompletterar varann.

Redigerat:
Koeniggsegg Regera är en intressant kombo av el och bensin, upp till ~40 drivs bilen av elmotorer och över ~40 går bensinmotorn in vilket helt tar bort behovet av en energistjälande växellåda.
http://koenigsegg.com/regera/

Lite för dyrt och komplicerat för 2 hjuliga fordom dock

Är en riktigt sjuk bil det där! Den har väl tillräckligt med kraft att spinna alla fyra hjulen upp till 160 km/h?
Den där vridmomentsomvandlaren är också helt insane! Dinosarie motorn har ju bara en växel och går bara framåt
Trevliga filmer på youtube att titta på
Citera
2017-07-27, 18:24
  #26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishg33k95
Vill gärna veta varför man inte kan varva en diesel mera. Rent teoretisk, borde detta inte vara möjligt? (Googlar väl detta på en sek dock )
Diesel brinner långsammare än bensin vilket ökar risken för ofullständig förbränning när varvet ökar men det går att bygga dieslar som varvar skapligt mycket.

Under 0.25 liter milen....
http://www.bike-urious.com/m1030b1-1...wasaki-klr650/
http://www.bikeexif.com/military-motorcycle


Citat:
Är en riktigt sjuk bil det där! Den har väl tillräckligt med kraft att spinna alla fyra hjulen upp till 160 km/h?
Den där vridmomentsomvandlaren är också helt insane! Dinosarie motorn har ju bara en växel och går bara framåt
Trevliga filmer på youtube att titta på
Framhjulen är lite svåra att spinna loss med för all motoreffekt ligger på bakhjulen.
Citera
2017-07-27, 18:27
  #27
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishg33k95
Vill gärna veta varför man inte kan varva en diesel mera. Rent teoretisk, borde detta inte vara möjligt? (Googlar väl detta på en sek dock )
Ett grundproblem med dieselmotorn och höga varvtal är att man inte sprutar in bränslet förrän man vill att det ska börja brinna. Det får minimal tid på sig att blandas med luften, som det måste göra innan det kan förbrännas ordentligt.
Som jämförelse sprutar en konventionell insprutad bensinmotor in bensindimman i luften innan den sugs in i motorn. Massor av tid för bränslet att blandas med luften innan det är dags att starta förbränningen. Moderna direktinsprutade bensinmotorer sprutar förvisso in bränslet i cylindern senare, men lämnar fortfarande gott om tid för bränsle och luft att blandas.
Citera
2017-07-31, 15:54
  #28
Medlem
Bigl-rips avatar
Hästkrafter= hur fort du träffar väggen
Vrid= hur mycket av väggen du tar mer dig vid kollisionen
Citera
2017-07-31, 18:22
  #29
Medlem
INTPs avatar
En rolig beskrivning måhända, men inte särskilt korrekt.
Citera
2017-07-31, 19:59
  #30
Medlem
En cykel med växlar är något som jag antar att de flesta har erfarenhet av och som kan underlätta för att ge en känsla av hur effekt, vridmoment och varvtal hänger ihop utan att blanda in definitioner och formler.
Effekten när du cyklar bestäms av din kropp (teknik, muskelstyrka, uthållighet etc.), men beroende på vilken växel du väljer kan du utnyttja den effekten på olika sätt genom olika kombinationer av vridmoment och varvtal.
Använder du en låg växel (t.ex. ettan) blir du "stark" (eller rättare sagt: vridmomentet på bakhjulet blir högt) och kan cykla uppför branta backar eller köra med mycket last på cykeln - men det går inte fort. Om du kör på en hög växel (t.ex. högsta växeln) blir du istället snabb, men svag (vridmometet på bakhjulet blir lågt). På en raksträcka eller i nedförsbacke kan du cykla snabbt, men om det blir kraftig motvind eller uppförsbacke orkar du inte hålla farten uppe.
Detta ger förhoppningsvis en lite intuitiv känsla för hur det hänger ihop.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback