Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-14, 11:19
  #1
Medlem
Grisigts avatar
Hej FB!

Jag beställde för ett par dagar sedan en dator i dela från Inet.se. Igår kväll kom delarna så det var äntligen dags att bygga ihop den.
Jag hämtade upp alla delar hos mitt postombud och åkte mot polaren där vi tillsammans skulle skruva ihop detta vackra ting. Min vän som skulle hjälpa mig(rättare sagt göra det mesta medans jag assisterade och försökte ta lärdom) har gjort detta ett par gånger tidigare och då har datorerna direkt fungerat, så med andra ord visste han vad han höll på med.

Efter en ganska bra stund satt allt där det skulle och när vi startade strömmen började dioden på moderkortet att lysa, äntligen var det dags!
Men när jag trycker på power-knappen händer... ingenting.. Vi kollade säkert fem gånger att allt satt bra och rätt så inga glapp låg bakom problemet. Som jag nämnde tidigare är detta tredje datorn han skruvar ihop på samma sätt, de tidigare två gångerna har det fungerat direkt. Vi testade med endast ett ram-minne men detta gav inget resultat. Det gick helt enkelt inte. Till slut blev klockan mycket så jag tog burken och åkte hem, så nu ligger bara min vackra dator där och väntar på att komma till liv.

Specs:

1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
ASUS Z87-A ATX
MSI Geforce GTX 760 4GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION,
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk
Fractal Design Define R4 Vit, Fönster

Ni får ursäkta min låga kunskap gällandes detta och fråga gärna om mer information då det antagligen är saker jag glömt.

Vad tror du att detta kan bero på?
Kommer att ta bilder ev. filma hur det ser ut när jag har tid senare om problemet kvarstår.

Oerhört tacksam för varje svar!

/Grisigt
Citera
2013-11-14, 11:45
  #2
Medlem
Sulle82s avatar
Tja till och börja med så har du lagt in din post i fel topic så modds kommer säkerligen att flytta den.

Så till ämnet.

Får du liv i datorn över huvud taget när ni trycker på ON knappen?
Lyser moderkorts lampan?
Har ni använt ESD-armband kanske moderkortet fått en stöt?

Det kan ju vara så att ni har kopplat in chassits mini pluggar fel så att ON, OFF, Reset och LED piggarna sitter fel.

Öppna manualen och kolla så att piggarna sitter rätt.

Äger nästan en identisk set upp så alla komponenter är kompatibla i alla fall.
Citera
2013-11-14, 11:51
  #3
Medlem
Nefus_SWEs avatar
Hade han på sig anti-statisktband när han monterade?
Citera
2013-11-14, 12:25
  #4
Medlem
Sitter kablarna åt rätt håll på moderkortet eller har ni tryckt in dem fel?
Citera
2013-11-14, 12:28
  #5
Medlem
Grisigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Tja till och börja med så har du lagt in din post i fel topic så modds kommer säkerligen att flytta den.

Så till ämnet.

Får du liv i datorn över huvud taget när ni trycker på ON knappen?
Lyser moderkorts lampan?
Har ni använt ESD-armband kanske moderkortet fått en stöt?

Det kan ju vara så att ni har kopplat in chassits mini pluggar fel så att ON, OFF, Reset och LED piggarna sitter fel.

Öppna manualen och kolla så att piggarna sitter rätt.

Äger nästan en identisk set upp så alla komponenter är kompatibla i alla fall.

Misstänkte det.. Skapade tråden här till slut efter jag letat runt en stund!

Inget liv i datorn alls, dock lyser moderkorts-lampan, så där finns det ström.

Ja armbandet användes under hela processen.

Min polare tittade nästan mer i manualen än i datorn ett tag men tar en extra titt på det sen!!

Tack så hemskt mycket för svaren!
Citera
2013-11-14, 12:30
  #6
Moderator
tobess avatar
Har moderkortet en diagnostikled? Vad visar den i så fall?

Om inte - har du en PC speaker i datorn som du kan koppla in? Piper det till när du försöker starta datorn? Om ja, kolla vad det betyder i moderkortets manual.
Citera
2013-11-14, 12:33
  #7
Medlem
Grisigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Har moderkortet en diagnostikled? Vad visar den i så fall?

Om inte - har du en PC speaker i datorn som du kan koppla in? Piper det till när du försöker starta datorn? Om ja, kolla vad det betyder i moderkortets manual.

Det vet jag inte riktigt.. Den lampan som lyser lyser grönt, med fast ljus.

Kan jag bara koppla in mina vanliga högtalare i gröna porten bara? Förstår inte riktigt vad du menar med "PC speaker i datorn". Ursäkta igen, är fortfarande dålig på denna front
Citera
2013-11-14, 12:34
  #8
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisigt
Misstänkte det.. Skapade tråden här till slut efter jag letat runt en stund!

Inget liv i datorn alls, dock lyser moderkorts-lampan, så där finns det ström.

Ja armbandet användes under hela processen.

Min polare tittade nästan mer i manualen än i datorn ett tag men tar en extra titt på det sen!!

Tack så hemskt mycket för svaren!

Men då är det garanterat att piggarna sitter fel på moderkortet kolla bara i manualen och sätt fast piggarna som de skall så får ni nog liv i datorn.

Går det fortfarande inte så har moderkortet fått en stöt och förmodligen pajj.

Hur du felsöker det enklast är att dra ur allting och testa med en komponent i taget.
Citera
2013-11-14, 12:41
  #9
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisigt
Det vet jag inte riktigt.. Den lampan som lyser lyser grönt, med fast ljus.

Kan jag bara koppla in mina vanliga högtalare i gröna porten bara? Förstår inte riktigt vad du menar med "PC speaker i datorn". Ursäkta igen, är fortfarande dålig på denna front

PC spekar (eller internal speaker)

En sådan här alltså:

http://www.baybeamer.com/images/cables/InternalSPK.JPG

Behöver inte nödvändigtvis vara så att du har en sådan i ditt chassi, men om du har det och den inte är inkopplad så kolla upp i manualen var du kopplar in den på moderkortet och försök sen starta datorn. Datorn borde då genom högtalaren ge ett antal pip ifrån sig och dessa kan du sen använda för att felsöka varför den inte startar.

Om du inte har den här möjligheten, börja med att koppla ur allt onödigt.

Ta bort alla extra kort förutom grafikkortet (om du har internt grafikkort, plocka även bort grafikkortet)
Lämna kvar endast en minnesmodul
Koppla ur hårddisken / DVD+RW

Du behöver endast ha processor, en minnesmodul, grafikkort och PSU kopplad för att datorn ska gå igång.

Går den igång när du kopplat ur alla extra grejer, koppla in en åt gången och se när den slutar boota.
Citera
2013-11-16, 21:49
  #10
Medlem
qrizzes avatar
Hårdvara - PC

Köpråd - PC: Stationärt --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback