Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-14, 09:28
  #1
Medlem
MissRandomnesss avatar
Läste precis en liten notis i DN som jag skulle vilja dela med mig av och som kan bli ett intressant ämne att spinna vidare på. Är dock osäker på om jag har lagt den rätt men annars får tråden flyttas till lämpligare ställe.

Jag citerar från DN:


Citat:
Googleägda Motorola har ansökt om patent för ett slags elektronisk tatuering som ska kunna fästas på användarens hals. Tatueringen ska kunna användas med smarttelefoner, spelenheter, surfplattor och Googles it-glasögon.

Tanken är att användarna ska kunna styra sina enheter med röstkommandon. Tatueringen skulle därför innehålla en mikrofon, en strömkälla och använda sig av blåtand eller annan trådlös teknik.

I bilder som bifogats Motorolas patentansökan ser tatueringen att vara stor som ett frimärke eller ett plåster, skriver CNN.

http://www.dn.se/ekonomi/google-pate...-it-tatuering/

Vad tror ni om det här? Kommer det att kunna slå igenom hos folk och vad har det i så fall för konsekvenser? Spekulera fritt.

EDIT: Hela patentet (inkl. bilder) finns att se här:
http://appft.uspto.gov/netacgi/nph-P...AN/Motorola%29
__________________
Senast redigerad av MissRandomness 2013-11-14 kl. 10:12.
Citera
2013-11-14, 09:43
  #2
Medlem
fistvakts avatar
Skulle hålla mig så långt borta från något sådant som möjligt, räcker med att bli spårad via mobilen i sig, vill fan inte kunna bli spårad via min hals också.

Tror inte det är nån vidare bra idé..
Citera
2013-11-14, 09:50
  #3
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fistvakt
Skulle hålla mig så långt borta från något sådant som möjligt, räcker med att bli spårad via mobilen i sig, vill fan inte kunna bli spårad via min hals också.

Tror inte det är nån vidare bra idé..

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Håller med dig där till 100%. En tatuering är också ganska permanent (om man inte vill ta till laser då) så jag undrar verkligen vad för slags folk som skulle gå på en sån här grej?
Citera
2013-11-14, 09:53
  #4
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Håller med dig där till 100%. En tatuering är också ganska permanent (om man inte vill ta till laser då) så jag undrar verkligen vad för slags folk som skulle gå på en sån här grej?

Sådana som tänker 'Äh, jag har väl inget att dölja så vad gör det mig om Google vill tatuera mig på halsen.'
Citera
2013-11-14, 09:59
  #5
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Sådana som tänker 'Äh, jag har väl inget att dölja så vad gör det mig om Google vill tatuera mig på halsen.'

Haha ja det skulle vara såna i så fall. Samtidigt som de vill framstå som riktigt hippa och coola med den senaste tekniken.

Ska verkligen bli intressant att se om det här kommer att bli verklighet eller inte och hur man i så fall kommer att marknadsföra produkten.
Citera
2013-11-14, 10:38
  #6
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Mark of the beast? Haha konspirationernas moder blir verklighet.
Citera
2013-11-14, 10:42
  #7
Medlem
PermanentVickss avatar
Påminner om Tysklands innovationer på 30-40-talet.
Citera
2013-11-14, 10:46
  #8
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Mark of the beast? Haha konspirationernas moder blir verklighet.

Haha yes, det var min första tanke också. Folk kommer nog att vara rejält skeptiska till det här, med all rätt.
Citera
2013-11-14, 10:49
  #9
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PermanentVicks
Påminner om Tysklands innovationer på 30-40-talet.

Ja det finns inte mycket gott att säga om det här så det förvånar mig att de ens vågar sig på att investera i en sån grej. I och med hur folk redan är så skeptiska till övervakning m.m.
Citera
2013-11-14, 13:14
  #10
Medlem
Verderbens avatar
Så borde man inte kunna övervaka allt som sägs av någon som använder det där?
Citera
2013-11-14, 13:25
  #11
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderben
Så borde man inte kunna övervaka allt som sägs av någon som använder det där?
Det ligger väl i farans riktning med tanke på att det skulle ingå både mikrofon och strömkälla i själva tatueringen.

Det är en skrämmande teknik, en diktators våta dröm att tvångstatuera alla redan på BB och sedan ha en direktlänk till allt vad de säger under resten av deras liv.
Citera
2013-11-14, 13:38
  #12
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderben
Så borde man inte kunna övervaka allt som sägs av någon som använder det där?

Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Det ligger väl i farans riktning med tanke på att det skulle ingå både mikrofon och strömkälla i själva tatueringen.

Det är en skrämmande teknik, en diktators våta dröm att tvångstatuera alla redan på BB och sedan ha en direktlänk till allt vad de säger under resten av deras liv.

Helt sinnessjukt egentligen! Och jag tror det bara kommer att bli värre och värre det här med transhumanism i kombo med övervakning, alltså att människa och teknik allt mer fogas samman. Och snabbt går det med. Tänk bara på hur det var för 20 år sedan och var tekniken låg då och jämför med idag. Jag vågar knappt tänka på hur våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn kommer att ha det. Teknik kan underlätta en hel del för människan men jag tror att vi har kommit till den brytpunkten då tekniken enbart blir allt mer människans fördärv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback