2005-07-19, 21:22
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Njae - något som förekommer - vill jag inte påstå.
Men vi är djur.
Vi är en del av naturen.
Att vi sedan - som vår speciella egenhet - bygger mekaniska konstruktioner - anser jag inte vara mera icke-natur än en termitstack..
Gängse språkbruk eller ej.
Men vi är djur.
Vi är en del av naturen.
Att vi sedan - som vår speciella egenhet - bygger mekaniska konstruktioner - anser jag inte vara mera icke-natur än en termitstack..
Gängse språkbruk eller ej.
Natur är ett begrepp som kan diskuteras i det oändliga, vilket inte minst bevisas av hur NE inleder sin artikel under ordet:
Citat:
Ursprungligen postat av NE
natur (lat. natu´ra 'födelse', 'natur', 'naturlig beskaffenhet', av na´scor 'födas') är ett komplicerat begrepp; enligt Arthur Lovejoy har ordet och dess avledningar i engelskan åtminstone 66 betydelser. Dessa kan indelas i två huvudgrupper. I den ena åsyftas den materiella världen i stort (i en extrem betydelse: allting) men särskilt den av människan (väsentligen) opåverkade omgivningen i form av växter, djur, landformer osv. I den andra åsyftas någots (vanligen något levandes) grundläggande egenskap, väsen eller egenart.
Visst är det så att vi människor och det vi företar oss kan anses vara en del av naturen strikt definitionsmässigt. I den här tråden diskuterar vi ju dock framför allt naturen i betydelsen [b]"den av människan (väsentligen) opåverkade omgivningen i form av växter, djur, landformer osv"[b].
Att även människor och våra göranden är en del av naturen blir då ointressant, eftersom vi diskuterar det som inte är mänskligt eller påverkat av människor i allt för stor utsträckning.
Rent biologiskt så finns det även en intressant skillnad mellan t.ex. en damm byggd av bävrar och en damm byggd av människor, eller mellan ett fågelbo och ett höghus. Fåglarna och bävrarnas byggande styrs nämligen i stort sett uteslutande av instinkter, de har nedärvda egenskaper som gör att de bygger en viss typ av bo, oavsett hur förutsättningarna ser ut. Vi, å andra sidan, styrs ju i mycket högre utsträckning av erfarenheter och inlärda kunskaper.