2005-07-15, 12:53
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
vi borde verkligen leva mer som naturfolk och mindre som storstadsbor, det är jag övertygad om. forskning visar att depressioner och psykiska besvär ökar kraftigt i just storstadsområden. det är kanske att dra snabba slutsatser men stadsmiljön torde påverka många negativt.
Jag vill mena att vi idag ser framtiden som vår räddare, som kommer ställa allt tillrätta. nya uppfinningar kommer att ersätta gamla och lösa våra problem. Men vad händer med nutiden då? varför inte redan idag fundera över sambandet mellan storstäder och folks försämrade psykiska tillstånd? samtidigt som utvecklingskurvan pekar uppåt borde vi arbeta horisontellt med vår nutid. framåt men inte utan att titta åt båda sidorna först.
som tur är verkar vi bli allt mer medvetna om detta.
Jag vill mena att vi idag ser framtiden som vår räddare, som kommer ställa allt tillrätta. nya uppfinningar kommer att ersätta gamla och lösa våra problem. Men vad händer med nutiden då? varför inte redan idag fundera över sambandet mellan storstäder och folks försämrade psykiska tillstånd? samtidigt som utvecklingskurvan pekar uppåt borde vi arbeta horisontellt med vår nutid. framåt men inte utan att titta åt båda sidorna först.
som tur är verkar vi bli allt mer medvetna om detta.
Framför allt bör vi väl se hur vi kan göra det mänskligt hållbart att leva i städerna, för onekligen är det ju så att de flesta av oss måste bo i städer om vi ska kunna vara så här många människor.
Ett problem, om jag får dra iväg OT, är förmodligen att utvecklingen går lite för snabbt för oss idag. Under vår livsstid hinner samhället förändras radikalt många gånger om (ta bara det faktum att jag sitter och diskuterar det här med en massa människor över hela landet, otänkbart bara för 1½ decennium sen), men vi förändras inte särskilt snabbt som människor. Så hinner vi med, det är det som är frågan? Det är väl där många av de problem du beskriver med storstadslivet har sin grund.
Det är säkert så att en fördjupad kontakt med naturen kan hjälpa, eftersom många vittnar om den inre frid det ger. Den viktigaste utmaningen blir då att ge folk tillgång till en smidig naturkontakt, istället för att gräva ned sig i flummiga resonemang om att vi måste återgå till att leva stenåldersliv. Storstäderna och tekniken är här för att stanna, frågan blir då: Hur kan vi kombinera det med naturupplevelser på ett enkelt vis?
Edit: Till stor del handlar det förstås mycket om det miljörörelsen länge försökt föra fram: Vi måste lära oss att se på natur som en tillgång i sig, inte bara som en möjlighet för förtjänster på andra sätt. En skog är inte bara en råvarutillgång eller en möjlig plats för en fabrik, utan också en tillgång just som skog. I Sverige är vi ju traditionellt sett duktiga på det här, men visst kan vi bli bättre och förhoppningsvis också exportera vår syn.