Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-14, 02:48
  #1
Medlem
Jag är en överkänslig typ. Känner och märker av lilla minsta grej på min kropp.
Har jag lite känningar någonstans eller bara något så enkelt som ledvärk blir jag så rädd och paranoid att det ska vara en kommande kronisk ledinflammation osv ja ni vet, tror det värsta hela tiden..

Iaf, sen kommer de en period i livet då man får ont (påriktigt)någonstans eller konstanta känningar hela tiden att de tar över ens liv. Nu vill jag inte att denna smärta/obehag ska det. ( blir helt förstörd av att bara känna lite obehag eller ömmande någonstans på kroppen och min GAD blir påmind)Så hur lär man sig att leva med smärta? Så länge alltså.. om man måste dras med de flera månader eller år.

Ni som har smärta hur distraherar ni er från den? Hur är eran inställning?
Citera
2013-11-14, 02:52
  #2
Medlem
När man har upplevt det själv så får man perspektiv på saker och ting. Kan nu förstå hur innerligt hemskt de måste vara för folk med riktiga smärtor/ skador såsom brändskador där den gör sig påmind varje dag livet ut... Hemskt.
Citera
2013-11-14, 04:51
  #3
Medlem
Hi-Lifes avatar
Värktabletter?
Citera
2013-11-14, 05:19
  #4
Medlem
korafto23s avatar
gå till sjukhuset o spela lite teater så får du morfin o svävar bland molnen
stackare:/
Citera
2013-11-14, 05:20
  #5
Avstängd
man acepterar att leva med det om smärtan är kontrolerbar , i annat fall går det illa om man inte får seriös hjälp av sjukvården ! smärta sliter och hela kroppen förtärs sakta men säkert .
Citera
2013-11-14, 05:25
  #6
Avstängd
Siccatures avatar
Jag har ständig värk och har haft sedan jag var yngre. Det kan vara lite jobbigt ibland men det mesta går faktiskt att kontrollera. Kroppen lär sig helt enkelt att acceptera att det är något som håller i sig. Det gör ont, men det är något man helt enkelt kan tänka bort. Vart jag har ont kan jag inte skriva med risk att bli outad.
Citera
2013-11-14, 06:45
  #7
Medlem
Låter lite vrickat men jag njuter nästan av smärta.
Träningsvärk kan vara löjligt men även nyopererad blindtarm, öron, halsmandlar - tackade nej till all smärtlindring (även alvedon) alla gånger.

Gick från sjukhuset med 2 recept på morfin, tramadol, kodein som jag käkade upp något år senare för skojjs skull, inte för smärtlindring efter operationen.

Gillar att sova i kalsonger utan täcke på vintern och frysa är underbart.
Får mig att känna mig lite manlig.
Citera
2013-11-14, 09:22
  #8
Medlem
Har haft kronisk smärta i 18 år. Själva smärtan vänjer man
sig vid utan störs mest av att jag inte kan njuta av sådant
som för andra är helt naturligt då det negativa mal och mal
i huvudet hela tiden.
Borde ha njutit av livet så mycket mer innan värken kom.
Så njut av livet och var tacksam för all tid utan smärta
Citera
2013-11-14, 15:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Life
Värktabletter?
Jo men de kan man ju inte äta hela tiden, förstör ju kroppen.
Citera
2013-11-14, 16:12
  #10
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candles
Jo men de kan man ju inte äta hela tiden, förstör ju kroppen.

Är inte det normala att kroppen slutar signalera smärta till slut, eftersom den varningen oftast inte har någon funktion att fylla i långa loppet? Men har man en sjukdom där smärta kan uppstå på en ny plats så börjar det antagligen om tyvärr.

Det finns särskilda smärtklinker. Ofta hjälper inte avhuggande av nerver. Smärtan kan uppstå ändå, eller så besväras man än mer av den nedsatta funktionen som blir följden.

I framtiden kan man nog finreglera en persons smärttröskel, vilket kommer att bli till nytta för en del patienter som lider av överkänslighet.
Citera
2013-11-15, 16:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Är inte det normala att kroppen slutar signalera smärta till slut, eftersom den varningen oftast inte har någon funktion att fylla i långa loppet? Men har man en sjukdom där smärta kan uppstå på en ny plats så börjar det antagligen om tyvärr.

Det finns särskilda smärtklinker. Ofta hjälper inte avhuggande av nerver. Smärtan kan uppstå ändå, eller så besväras man än mer av den nedsatta funktionen som blir följden.

I framtiden kan man nog finreglera en persons smärttröskel, vilket kommer att bli till nytta för en del patienter som lider av överkänslighet.
Det vore guld för många tror jag.
Citera
2013-11-15, 16:24
  #12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Man förtränger den kroppsdel där smärtan finns. Låtsas att den inte hör till kroppen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback