• 1
  • 2
2005-07-12, 22:31
Medlem
Ecstanols avatar
Gokväll!

Har ett spörsmål om stekt nötkött, t ex löv- eller ryggbiff.
När jag steker detta rinner det ur blod ur köttbiten, som sedan kokar i pannan och bildar ett suspekt "blodskum".
Hur gör man för att det inte skall bli såhär?

Jag har någon egen teori om att köttet är för kallt när jag lägger det i pannan, eller att jag kanske har för hög värme? Någon som har ett tips eller två?

Tack på förhand!
Citera
2005-07-12, 22:35
Medlem
StigAllans avatar
Du har för kall panna eller för kallt kött eller för mycket kött i stekpannan.

Stek köttet i het panna i omgångar så stänger det porerna och släpper inte någon köttsaft i större mängd.
Citera
2005-07-12, 22:35
Medlem
triflers avatar
Torka av köttet innan stekning. Och vänd det oftare så rinner det inte ut så mycket köttsaft. Dock är det inget negativt då du kan göra sås på att. Förutsatt att du inte steker många köttbitar i mitten på pannan så det bränns i ytterkanterna inte köttet då utan matfettet och vätskan från köttet.
Citera
2005-07-12, 22:36
Medlem
triflers avatar
Sluta porer är en myt - Det har Tina och Tengby rett ut. Vänd ofta bara.
Citera
2005-07-12, 22:43
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trifler
Sluta porer är en myt - Det har Tina och Tengby rett ut. Vänd ofta bara.

Då får du förklara varför det blir så jävla blött i stekpannan om man börjar steka på för låg temperatur?
Likaså varför det blir så blött i stekpannan om man kyler ner den med en större mängd kött?
Kommer vätskan från ovan?
Citera
2005-07-12, 22:46
Medlem
triflers avatar
Skulle nog våga påstå att vätskan ångas bort. Jag sa inget om temperaturen på pannan. Det är sanerligen svårt att steka genom att bara sätta pannan på spisen. Det jag däremot sa var att sluta porerna på köttbiten är en myt.

edit: liten förtydling
Citera
2005-07-12, 22:56
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Skulle nog våga påstå att vätskan ångas bort. Jag sa inget om temperaturen på pannan. Det är sanerligen svårt att steka genom att bara sätta pannan på spisen. Det jag däremot sa var att sluta porerna på köttbiten är en myt.

edit: liten förtydling

Som väldigt van köttstekare så har jag insett att köttet släpper mindre vätska och blir saftigare om man handskas rätt med råvaran.

Så varför släpper köttet mera vätska om man misshandlar biten än om man inte gör det?

Du och Tina måste snacka skit, eller så minns du fel.

Självklart ångar vätskan bort när pannan erhållit rätt stektemperatur.
Men köttsaften skulle inte ha lämnat köttbiten om du gjort rätt.
Citera
2005-07-12, 23:03
Medlem
triflers avatar
Det går inte att förneka att vätska kommer att lämna köttet. Men som sagt att vända ofta är det bästa sättet att bibehålla saftigheten. Om du inte tror mig prova?
Sen var det inte jag och tina som har kommit fram till detta utan en undersökning gjorda av någon organisation typ konusmentverket vilken det nu var har jag ingen aning om. Men iaf de hade kommit fram till detta resultat. Som Tina och Tengby redovisade i Mat.
Citera
2005-07-12, 23:14
Medlem
Agent Coopers avatar
Vänd INTE ofta!!!
Vänd på köttet först när du ser att blod börjar tränga ut på ovansidan. Altså, du vänder bara på köttet en gång.

Ha en temperatur så att köttet får en fin färg, för jag tror trådskaparen har aldeles för varmt o trångt i pannan.
Citera
2005-07-12, 23:18
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Det går inte att förneka att vätska kommer att lämna köttet. Men som sagt att vända ofta är det bästa sättet att bibehålla saftigheten. Om du inte tror mig prova?
Sen var det inte jag och tina som har kommit fram till detta utan en undersökning gjorda av någon organisation typ konusmentverket vilken det nu var har jag ingen aning om. Men iaf de hade kommit fram till detta resultat. Som Tina och Tengby redovisade i Mat.

Att vända ofta är ett totalt värdelöst sätt om man ska steka en köttbit riktigt!
Försöker du driva med mig?

Låt i stället köttbiten ligga och brynas i stekfettet till du är medveten vad som hänt och är nöjd med det.
Vänd därefter och håll ut till nirvana inträder.

Lägg sedan upp köttbiten på en tallrik, skär och inse att all den blodiga saften fanns kvar.

Smaklig måltid.
Citera
2005-07-12, 23:20
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Då får du förklara varför det blir så jävla blött i stekpannan om man börjar steka på för låg temperatur?
Likaså varför det blir så blött i stekpannan om man kyler ner den med en större mängd kött?
Kommer vätskan från ovan?

Anledningen till att det blir blötare i en svalare panna än i en het är helt enkelt beroende på att vätskan inte hinner avdunsta när köttet denaturerar(släpper vätska). Det beror alltså inte på att köttet släpper mer vätska.
Citera
2005-07-12, 23:21
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Anledningen till att det blir blötare i en svalare panna än i en het är helt enkelt beroende på att vätskan inte hinner avdunsta när köttet denaturerar(släpper vätska). Det beror alltså inte på att köttet släpper mer vätska.

Även du snackar skit som vanligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in