Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-28, 05:41
  #49
Medlem
Förvånas hur fort alla kör i stan. Även om det är beckmörkt och spöregn så kör alla lika fort som i dagsljus. Saktar man in lite inför övergångställen där man vet att folk brukar cykla rakt ut och det är dålig belysning (och flera olyckor (med dödsfall) inträffat tidigare) så här man direkt bilar i nacken.
Citera
2017-11-28, 23:18
  #50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmkork
jag använder inte reflexer för att det är töntigt, ser förjävligt ut om jag skulle gå omkring med en reflex när man kommer ut från krogen och ska ta sig hem
Såg en bra sak som riktar sig mot sådana som dig.
"Du som inte använder reflex, se till att registrera dig i organregistret, det räddar liv"
Citera
2018-01-16, 08:57
  #51
Medlem
Bumpar upp tråden såhär i vintertid.
Kör nästan ihjäl någon dagligen i stan. Jag tror att det beror på att många inte kör bil själva, och inte fattar hur jävla uruselt man faktiskt syns. Folk går kors och tvärs, även där det inte är övergångsställen och sånt.
Släpp er jävla stolthet och köp en liten jävla reflexjävel och häng på jackan. Ni kan ju ha den i en ficka när ni vill vara "coola". Ni behöver inte gå som en julgran men EN liten reflex kan rädda ert liv och mig från ett trauma.
Citera
2018-01-18, 21:00
  #52
Avstängd
sanningenskrigares avatar
Det är både fult och töntigt med reflexer. Ser jag ut som ett barn eller?
Citera
2018-01-18, 21:06
  #53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare
Det är både fult och töntigt med reflexer. Ser jag ut som ett barn eller?
Svårt att säga eftersom du inte syns större delen av dygnet. Glöm inte att registrera dig i organregistret och fylla i vita arkivet.
Citera
2018-01-18, 21:06
  #54
Medlem
Skönt att man vuxit ifrån tramset om att det är töntigt med reflexer. Dock verkar barnkläder sakna sådant rätt ofta nuförtiden.

Ett tag såg man folk hela tiden i reflexer och västar och verkar konstigt nog varit någon form av mode som gått över.

Finns ju allt från reflexspray till klisterlappar osv. Bär reflexer!
Citera
2019-01-22, 01:42
  #55
Medlem
Förklaringen är att folk inte har nån avsikt att dra till sig onödig uppmärksamhet.

Hur vill du som förälder att ditt barn ska bli hittad?
Har ditt barn reflexväst så kan du inte beskriva vad för typ av jacka och anda detaljer. Reflexvästen blir ett föregripande av dålig ställning för allmänheten att kunna identifiera ditt barn.
Citera
2019-02-14, 14:34
  #56
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retlifeffak
stör mig på alla reflexvästar dock, som folk kör med, dom är till för folk som ARBETAR VID ELLER PÅ VÄGEN inte privatpersoner som är ute med sin tax.
Det där pratade jag med en kompis om för ett par dagar sen. När jag ser konturerna av en gul reflexväst eller en reflexjacka så tänker jag att det är en vägarbetare, en polis eller nån annan form av blåljuspersonal. Sen när man kommer närmare ser man att det är en tant som går med hundarna.

Själv använder jag två reflexer som hänger ur jackfickan om jag rör mig längs mörka vägar. Men har faktiskt aldrig använt en reflexväst. Vanliga reflexer syns tillräckligt bra tycker jag, däremot gillar jag inte alls när folk går helt utan reflexer längs mörk väg.
Jämför med om man skulle möta en personbil med släckta lampor i mörkret (vilket jag faktiskt var med om en gång också...)
Citera
2019-02-14, 14:37
  #57
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Förvånas hur fort alla kör i stan. Även om det är beckmörkt och spöregn så kör alla lika fort som i dagsljus. Saktar man in lite inför övergångställen där man vet att folk brukar cykla rakt ut och det är dålig belysning (och flera olyckor (med dödsfall) inträffat tidigare) så här man direkt bilar i nacken.
Jo tack, inte bara i stan utan även på småvägar på landsbygden. Det finns en 70-väg jag åker ibland som har väldigt tvära kurvor och saknar vägren och mittlinje. Kan funka med 70 på torrt sommarväglag.
Men även om det är mörkt, dimmigt och blixthalka så skall bilisterna prompt köra minst 70 där, jag blev omkörd mitt i en kurva. Hade det kommit mötande hade det skett en olycka.
Citera
2019-05-15, 22:40
  #58
Medlem
Jag tar ett eget ansvar. På obelysta vägar så går jag nästan i diket som utgår ifrån att bilister inte ser mig. I annat fall så är det bilisten som kör fel som kör drygt en halvmeter utanför den streckade linjen.

Enligt zebralagen så är det ditt fotgängarens ansvar att bilisten har sett en och stannar, så det är folk som är försumliga som raskar rakt ut som tror att bilister ska hinna stanna.

Men med reflexväst så tränar du bort det egna ansvaret när bilister ser dig tydligt från 140 meter och garanterat har bromsen i beredskap. Blir van att bilister har sett dig långt innan du kan läsa registreringsskylten.

Men vad händer den gånger som du glömt reflexvästen?
Du har tränat bort överlevnadsinstinkten i trafiken som baseras på bilister som har sett på kortare avstånd Du är inte extra försiktig i tron att du hade på dig "slippa se sig för" som går rakt ut och blir påkörd.

Är du i skogen, går du bara där det finns skyddsnät och livlinor?
Citera
2022-11-28, 23:27
  #59
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Folk som inte bär reflexer kör inte bil. De har antingen inte körkort eller så har de inget behov och så reser de bara med kollektivtrafiken.
De tror, dumt nog, att de syns i sina mörka kläder på hösten och vintern. För det finns ju gatubelysning och bilar har ju lampor
Ja så tänker bara en otroligt naiv obildad person.
Och så går de bara rakt ut över övergångsstället. En del fattar inte ens att det är ett samspel vilket innebär att man ska som gående ska ta hänsyn till bilen som kommer. Även om bilen har väjningsplikt vid ett obevakat övergångsställe
"Avstånd från bilen som du upptäcker gående:

Mörka kläder: 25 meter med halvljus och 150 meter med helljus.

Ljusa kläder: 60 meter med halvljus och 300 meter med helljus.

Reflex: 125 meter med halvljus och 450 meter med helljus."
Citera
2022-11-29, 01:06
  #60
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetchV
Jag har de senaste dagarna varit nära på att köra på flera människor när jag varit ute och kört bil. Förstår inte folk att de måste använda reflexer när det är mörkt ute?! Blir riktigt irriterad över detta för jag vill inte köra på någon! Någon mer än jag som tycker det är riktigt svårt att upptäcka någon helt svartklädd person i mörkret?
Jag har aldrig använt reflex och har aldrig blivit påkörd.
Om du inte kan se folk utan reflexer, då är det du som är problemet. sälj bilen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback