Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-12-06, 10:37
  #61
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag har aldrig använt reflex och har aldrig blivit påkörd.
Om du inte kan se folk utan reflexer, då är det du som är problemet. sälj bilen!
Exakt, det är inte gångarens uppgift att vara extratydlig, utan bilförarens att sänka farten då det är mörkt ute om han inte ser vad som rör sig runt omkring honom.

Jag har dock ett litet reflexband på ärmen som oftast räcker. Även en ordentligt stark ficklampa med också för att få helljusbilister att blända av. Väldigt effektivt.

Reflexväst kan man ta på sig om man får stopp på motorvägen - inte annars.
Citera
2022-12-06, 15:46
  #62
Medlem
Mlyrics avatar
Nu när det är kolsvart ute redan vid rusningstid och man bländas av alla bilar/gatljus så är det väldigt läskigt att åka mitt i stan. Väldigt lätt att missa folk utan reflex och även folk MED reflex kan vara svåra att se bland alla andra ljus.
Citera
2022-12-07, 20:33
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag har aldrig använt reflex och har aldrig blivit påkörd.
Om du inte kan se folk utan reflexer, då är det du som är problemet. sälj bilen!

Skitsnack.
Som fotgängare är du också en trafikant och måste dra ditt stå till stacken för att göra dig synlig för andra.
Syns man inte så finns man inte.
Hur ska en bilist ha en rimlig chans att stanna för någon som inte syns?
Citera
2022-12-07, 20:44
  #64
Medlem
Nivek75s avatar
Ni som inte bär reflex. Hoppas att ni är anmälda till donationsregistret
Citera
2022-12-08, 12:17
  #65
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag har aldrig använt reflex och har aldrig blivit påkörd.
Om du inte kan se folk utan reflexer, då är det du som är problemet. sälj bilen!

Ska försöka hålla mig borta från att yttra mig om din intelligens, för det hade varit alldeles för lätt att skriva nedvärderande om det.

Varför du aldrig har blivit påkörd har att göra med att som bilförare har man ansvar för att hålla hastighet och undvika olyckor.
Som tur är har du inte råkat ut för en rattfylla, eller drogpåverkad som kört .

Du har uppenbarligen inte körkort, eller ja man behöver inte körkort för att köra bil. Men du har nog aldrig kört bil under hösten och vintern.
MEN att påstå att man kan se mörkklädda personer vid sidan om vägen, eller på trottoaren är ren å skär idioti.
Här är en film på lätt svenska, så det blir enklare att förstå
https://www.youtube.com/watch?v=A_7W...C3%A4kerTrafik
Sen kommer du säkert hitta massa idiotargument om det du ser i klippet. EN idiots försvarstal brukar man säga.

Sen är det faktiskt så att gatubelysningen är till FÖR DU SOM GÅR, så att du inte går i mörker. Men det betyder inte att DU syns för bilar och motorcyklar.
Därför ...nä det är inge ide att fortsätta. Det är som att tala till en vägg....
Citera
2022-12-14, 13:24
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Skitsnack.
Som fotgängare är du också en trafikant och måste dra ditt stå till stacken för att göra dig synlig för andra.
Syns man inte så finns man inte.
Hur ska en bilist ha en rimlig chans att stanna för någon som inte syns?

Jag har inte så ofta reflex ska jag erkänna. Men de största idioterna är de som inte fattar att de inte syns och ska hålla på sina "rättigheter" som fotgängare. De som kliver rakt ut i vägen utan att se sig för.

Själv begriper jag att jag inte syns. Så jag väntar tills det inte är några bilar i närheten innan jag kliver över gatan. Ser inte riktigt vad som skulle vara problemet. På en mörk landsväg går jag så klart inte utan reflex. Helst inte alls.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback