Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-19, 23:34
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Det finns ju ekologiskt odlad svartpeppar, bla, som säljs i små metallburkar.
Spicemasters heter visst märket.

http://www.spicemaster.se/

De är lite dyrare, men jag har sett de i de flesta stora varuhus iaf.
Men de har metallisk burk.

Och jag tycker att svartpepparen i de är bättre än Santa Maria/Kockens etc.
Det är förvisso bara finmald peppar jag köpt, så jag kan inte säga något om de hela kornen.
Men de säljer både korn för sig och korn i en kvarn.

Men de har andra kryddor också, inte bara svartpeppar

"Handplockade och odlade ekologiskt under förhållanden som gör att de smakar massor bara i sig själva. Varje krydda får växa där de bästa odlingsförutsättningarna finns och skördas först när de uppnått maximal mognad och smak."
Citera
2015-11-20, 08:30
  #14
Medlem
Finns även en kryddbod mellan Olskrokstorget och Redbergsplatsen samt (fanns?) en i Haga. Det gamla paret som har butiken i Olskroken är trevliga och har mycket roligt på hyllan.

Annars rekommenderas Borgeby Kryddgård http://www.borgebykryddgard.se/
Citera
2015-11-22, 18:34
  #15
Medlem
Ica Focus hade bra peppar av olika sorter, även långpeppar, tidigare. Jag vet inte hur det är nu eftersom jag flyttat från Göteborg.
Gudagott i Majorna borde också ha.
Citera
2015-11-22, 18:52
  #16
Avstängd
DRD4s avatar
Köpte hel peppar i nån vit påse på Coop, ekologisk. Fina grejer.
Citera
2017-03-14, 22:39
  #17
Medlem
japanskbruds avatar
Jag har kommit fram till att all stormarknads-svartpeppar är "död" nuförtiden .. den av hög kvalité är säkert öronmärkt till resturanger och krogar som mkt annat. Troligtvis snabbodlad och genmodifierad för att öka vinsten.
Det går att avhjälpa lite om man använder hel svartpeppar .. men ett krav att man rostar den på plåten först , och sen krossar den i en mortel.. annars blir det bara starkt utan den karakteristiska svartpepparsmaken. Det verkar va samma sak med vitpeppar och väldigt många andra kryddor nuförtiden.
Citera
2017-03-15, 00:10
  #18
Medlem
Interjektions avatar
Kan rekommendera Santa Marias Tellicherry. Brukar finnas i storpack på City Gross. Bra skjuts utan att kosta en halv miljon.
Citera
2017-03-15, 07:20
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Kan rekommendera Santa Marias Tellicherry. Brukar finnas i storpack på City Gross. Bra skjuts utan att kosta en halv miljon.

All hel svartpeppar från Santa Maria är Tellicherry. De har dessutom Tellicherry som är sorterad för att erbjuda större kornstorlek.
Den malda svartpepparn kan ha varierande ursprung.
Citera
2017-03-15, 16:27
  #20
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
All hel svartpeppar från Santa Maria är Tellicherry. De har dessutom Tellicherry som är sorterad för att erbjuda större kornstorlek.
Den malda svartpepparn kan ha varierande ursprung.

Det är helt annan smak på den som bara är benämnd som bara "svartpeppar" dock.
Citera
2017-03-29, 20:37
  #21
Medlem
Isnatts avatar
Jag tycker det är svårt att avgöra kvalitén på kryddor överlag, även peppar.
Äter man en köttbit som man kryddar med svartpeppar och salt ena dagen med peppar från en leverantör och sen äter köttfärssås med peppar från en annan leverantör nästa dag - hur avgör man eventuella skillnader i kvalitén då, med tanke på att så mycket annat spelar in. Man får göra blindtest om man vill ha en helt egen uppfattning eller använda en sort under lång tid och sen byta för att ses om man under lång löptid märker skillnad.
Plus andra saker spelar in, säsong, hur gammal kryddan är, piperinet i just den pepparn, hur den förvarats osv.

Jag brukar i alla fall köpa hem tellicherry från Borgeby och är nöjd med det.
Citera
2017-04-08, 00:56
  #22
Medlem
Köpte urskogspepar tellichery från Kerala på Coop sisjön Göteborg för 100kr 90 gram. Det pågår någon sorts matmässa där nu. Dyrt kan man tycka men ändå värt det tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback