Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-12, 18:54
  #1
Medlem
Nu var det så att min flickvän glömde sin mobil på biltaket, den flög sedan av och gick i bitar, då det var mycket trafik hann vi bara plocka upp dem delarna vi hittade, minneskortet hittade vi sedan vi åkt tillbaka efter ca 4 timmar,det ser helt ut, men när man sätter i det i en telefon så blir minneskortet varmt och telefonen kommer ej åt kortet, uppenbarligen så är det fel på kortet, hur gör jag för att få fram datan på SD-kortet? går det att lösa själv eller kan man lämna in kortet ?
Citera
2013-11-12, 19:01
  #2
Avstängd
Mousetraps avatar
Om du inte är kunnig så måste du lämna in det om du har tur så kan dom montera det i ett nytt chassi osv men det kommer givetvis kosta en liten slant!

Och dom kan aldrig garantera dig att få datan tillbaka!
Citera
2013-11-12, 19:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mousetrap
Om du inte är kunnig så måste du lämna in det om du har tur så kan dom montera det i ett nytt chassi osv men det kommer givetvis kosta en liten slant!

Och dom kan aldrig garantera dig att få datan tillbaka!

Okej men vill bara ha fram bilderna, vart kan man lämna in det då ? typ en vanlig elektronik-kedja ?
Citera
2013-11-12, 19:10
  #4
Avstängd
Mousetraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveensken
Okej men vill bara ha fram bilderna, vart kan man lämna in det då ? typ en vanlig elektronik-kedja ?


Nej nej nej dom kan inte lösa det där/har inte kunskapen.

Minnet kan vara bränt/kört, jag har lite kunskap med lödning och elektronik och hade köpt ett identiskt kort och försökt plocka ihop ditt gamla till ett nytt, jag har ingen aning om vart du ska vända dig men det är inte till en elektronikkedja!

Säg till din flickvän att inte lägga sin mobil på biltak i fortsättningen!
Citera
2013-11-12, 19:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mousetrap
Nej nej nej dom kan inte lösa det där/har inte kunskapen.

Minnet kan vara bränt/kört, jag har lite kunskap med lödning och elektronik och hade köpt ett identiskt kort och försökt plocka ihop ditt gamla till ett nytt, jag har ingen aning om vart du ska vända dig men det är inte till en elektronikkedja!

Säg till din flickvän att inte lägga sin mobil på biltak i fortsättningen!
Okej men får ringa till någon data-butik eller nåt då, haha jo hon mådde dåligt över det där ganska länge, så hon kommer inte göra det igen ! Tack för svaren ialf !
Citera
2013-11-12, 19:24
  #6
Avstängd
Mousetraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveensken
Okej men får ringa till någon data-butik eller nåt då, haha jo hon mådde dåligt över det där ganska länge, så hon kommer inte göra det igen ! Tack för svaren ialf !


Du får nog ringa runt en hel del innan du får napp om du ens får det!

Men lycka till!
Citera
2013-11-12, 19:51
  #7
Medlem
X_surfers avatar
Har ni en minneskortsläsare så skulle ni kunna prova med att stoppa i kortet där, och testa med Recuva. (så länge ni inte skriver något till kortet borde det vara inte vara någon större fara)


I annat kan ni vända er till till Ahlbergs Data, men var beredda på att det kostar i så fall.

http://ahlbergdata.com/se/priser-privat
Citera
2013-11-13, 00:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Har ni en minneskortsläsare så skulle ni kunna prova med att stoppa i kortet där, och testa med Recuva. (så länge ni inte skriver något till kortet borde det vara inte vara någon större fara)


I annat kan ni vända er till till Ahlbergs Data, men var beredda på att det kostar i så fall.

http://ahlbergdata.com/se/priser-privat

Ja dem där hade ju rena drömpriserna Har hittat ett ställe som kollar kortet gratis, om dem inte kan återställa någon data tar dem inte heller betalt, har mailat dem så får se vad dem säger
Citera
2013-11-13, 11:40
  #9
Medlem
Finns ett program som heter Testdisk. Har räddat någon hårddisk med detta. Dock var ju inte det fysiska mediet skadat utan själva filsystemet. Men om det är viktiga filer är det absolut bästa att lämna bort minnet till folk som sysslar med detta dagligen.

Spontant ser jag dock inte hur man skulle kunna "bygga" ett nytt minne från ett fysiskt trasigt sådant då jag antar att vitala delar ganska enkelt går sönder.
Citera
2013-11-13, 11:41
  #10
Avstängd
Mousetraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveensken
Ja dem där hade ju rena drömpriserna Har hittat ett ställe som kollar kortet gratis, om dem inte kan återställa någon data tar dem inte heller betalt, har mailat dem så får se vad dem säger

Hur går det för dig?
Citera
2013-11-13, 12:16
  #11
Medlem
Giggis avatar
Jag kapar tråden lite. Mitt minneskort är inte trasigt, men beter sig lite udda, så ni kanske har koll ändå. Köpte ett nytt i Kina när jag var där på semester och glömt sladden för att ladda över från mitt eget minneskort. Förmodligen är det ett piratkopierat kort. Inga problem att ta bilder och alla bilder syntes i kameran när man tagit dem. Efter tre dagar så blev det problem med somliga av bilderna och det står "Okänd bildfil" i kameran när man bläddrar bland bilderna.

Väl hemma laddade jag in kortet i datorn och kommer inte åt bilderna där heller.

Uppenbarligen har ju bilderna funnits i rätt format, men något har hänt. Tror ni man kan komma åt bilderna eller det är kört. De ligger som vars en fil och i rätt ordning, men går inte att öppna.
Citera
2013-11-14, 18:52
  #12
Moderator
Pentyls avatar
Hemelektronik, ljud och bild --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback