Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-17, 18:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandaboy
Hej

Jag har precis studerat klart och fått jobb på ett stadsbyggnadskontor på en kommun någonstans i Sverige. Jag trycker testo just nu, och har gjort det i ca 1,5 år.

Har sökt en del här på forumet angående dopingkontroller på jobbet (och vid anställning). Vad jag fattat det som förekommer det dopingkontroller endast hos yrken som exempelvis polis, militär, pilot, säkerhetsvakt osv? Har de misstankar att någon skulle ta droger kan de dock begära blodprov, kommer de i så fall kolla efter anabola också? (för övrigt är jag stor, men inte jätte stor, snarare deffad. Klär mig rätt säckigt så det är inte obvious att jag trycker). Trådarna jag hittat här på FB ang. ämnet är rätt gamla, och jag kan inte få ut något konkret svar egentligen. Är det någon som vet hur det ligger till? Troligen nojjar jag i onördan, men känns som de kan vara lite extra petiga med sånt här när man arbetar som tjänsteman inom kommunen?

Skulle bli extremt förvånad om de utför den typen av test. Drogtest kan nog förekomma i olika sammanhang men de är relativt enkla och billiga att utföra till skillnad från dopningstest. Dessutom vad är incitamentet? I privata sektorn skiter man väl fullständigt i vad du pysslar med så länge som du drar in pengar åt företaget.
Citera
2013-11-17, 18:54
  #14
Medlem
Fezs avatar
Var bara lugn och trevlig på jobbet så tror jag inte nån kommer tvinga dig till nåt sånt test.
Citera
2013-11-17, 19:35
  #15
Medlem
Det kommer inte bli några tester..

Jobbar inom vakt branschen (Väktare,Ordningsvakt) själv, dom utför inte tester här änns varken inom yrket eller änns utbildningen för den delen heller.
Citera
2013-11-18, 13:09
  #16
Medlem
MonsterXXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Att du inte får kicken om du testar positivt är BS iaf som nyanställd då du sannolikt kliver in på en provanställning så du ryker direkt om det är positivt. Sedan så går det att trixa fram en uppsägning om du har en tillsvidare också allt beror på hur pass angelägen AG är på att få bort dig.

Med det sagt behöver du inte oroa dig några dopingtest kommer du inte råka ut för på ett stadsbyggnadskontor om du inte är enorm eller är dum i skallen och nämner det för någon nån gång, håll ditt träningsintresse för dig själv eller likasinnade och skippa massa snack om kost och tillskott osv, det är trots allt på tapeten att jaga bolatorskar nu. Har själv vänner på Skatteverket som preppar järnet och dom har ej blivit testade.

Med din metodik kan de avskeda en fast anställd oavsett om denne använder AAS eller inte. En provanställning kan man avsluta direkt utan några särskilda anledningar alls och då behöver de inget dopningsprov som anledning.
Citera
2013-11-18, 18:14
  #17
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterXXL
Med din metodik kan de avskeda en fast anställd oavsett om denne använder AAS eller inte. En provanställning kan man avsluta direkt utan några särskilda anledningar alls och då behöver de inget dopningsprov som anledning.
Hehe du får mig att rodna när du ger mig cred och säger att det är min metodik. Om det ändå vore såpass att jag suttit med vid utformandet av LAS men jag är lite för ung för det men vid nästa reformering så vet man aldrig arbetsrätt intresserar mig väldigt mycket då jag äcklas av LAS och dess kommunistiska utformning som utestänger kvalificerad arbetskraft till förmån för oengagerade åsnor men det är en helt annan femma.

Nu till själva sakfrågan:
Ja det är precis så jag menar, tillsvidareanställda kan tvingas bort oavsett anledning.
En uppsägning ska grunda sig på saklig grund, det finns två sakliga grunder.
1. Arbetsbrist
2. Personliga skäl

I fallet med en individ som åker dit på ett dopingtest så kommer AG (arbetsgivaren) att säga upp anställningen pga personliga skäl, exempelvis misskötsamhet.
Alkoholism räknas som en sjukdom och det gör även narkomani därför måste AG erbjuda rehabilitering innan en uppsägning kan bli aktuell om man vill göra det på det "rätta viset". Jag kan inte svara för om Anabola missbruk faller in under kategorin sjukdom är inte så uppdaterad på just det området men någon kanske kan flika in eller så får jag undersöka saken och återkomma helt enkelt.

En AG som vill få bort en person utan någon egentlig anledning kan ändå välja att säga upp individen och hävda både arbetsbrist eller personliga skäl. Arbetsbristen kan vara fingerad och det kanske inte ens finns något personlig skäl mer än att individen måste bort.

Följer AT (arbetstagaren den sedvanliga rutinen vid sådana här fall så kommer denne att yrka på att ogiltigförklara uppsägningen antingen i tingsrätt eller i arbetsdomstolen om denne är fackligt ansluten.

Domstolen kommer vid sådana här fall att komma fram till uppsägningen är ogiltig och kräva att anställningen ska fortlöpa. Det finns dock inget som hindrar AG från att vägra rätta sig efter domen
LAS 39 §, det AG gör då är att betala ett allmänt skadestånd för kränkningen som den ogiltiga uppsägningen innebär samt ett ekonomiskt skadestånd.

Det ekonomiska skadeståndet räknas ut schablonmässigt och lyder som följande:
16 månadslöner vid en anställning som varat kortare tid än 5 år.
24 månadslöner om anställningen varat längre än 5 år men kortare än 10 år.
32 månadslöner om anställningen varat i minst 10 år.

Dessutom kommer AG högst troligen även få betala ett skadestånd till Facket, detta brukar tas ur det allmänna skadeståndet och är fackets "lön" för att de företrädit AT i rätten annars tillfaller även denna summan AT.

Så jovisst kan man få bort precis vem som helst ur tjänst om man är villig att betala, än har vi inte kommit till det stadium där den fria viljan är helt utraderad.

Mvh
Citera
2013-11-18, 21:54
  #18
Medlem
MonsterXXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Hehe du får mig att rodna när du ger mig cred och säger att det är min metodik. Om det ändå vore såpass att jag suttit med vid utformandet av LAS men jag är lite för ung för det men vid nästa reformering så vet man aldrig arbetsrätt intresserar mig väldigt mycket då jag äcklas av LAS och dess kommunistiska utformning som utestänger kvalificerad arbetskraft till förmån för oengagerade åsnor men det är en helt annan femma.

Nu till själva sakfrågan:
Ja det är precis så jag menar, tillsvidareanställda kan tvingas bort oavsett anledning.
En uppsägning ska grunda sig på saklig grund, det finns två sakliga grunder.
1. Arbetsbrist
2. Personliga skäl

I fallet med en individ som åker dit på ett dopingtest så kommer AG (arbetsgivaren) att säga upp anställningen pga personliga skäl, exempelvis misskötsamhet.
Alkoholism räknas som en sjukdom och det gör även narkomani därför måste AG erbjuda rehabilitering innan en uppsägning kan bli aktuell om man vill göra det på det "rätta viset". Jag kan inte svara för om Anabola missbruk faller in under kategorin sjukdom är inte så uppdaterad på just det området men någon kanske kan flika in eller så får jag undersöka saken och återkomma helt enkelt.

En AG som vill få bort en person utan någon egentlig anledning kan ändå välja att säga upp individen och hävda både arbetsbrist eller personliga skäl. Arbetsbristen kan vara fingerad och det kanske inte ens finns något personlig skäl mer än att individen måste bort.

Följer AT (arbetstagaren den sedvanliga rutinen vid sådana här fall så kommer denne att yrka på att ogiltigförklara uppsägningen antingen i tingsrätt eller i arbetsdomstolen om denne är fackligt ansluten.

Domstolen kommer vid sådana här fall att komma fram till uppsägningen är ogiltig och kräva att anställningen ska fortlöpa. Det finns dock inget som hindrar AG från att vägra rätta sig efter domen
LAS 39 §, det AG gör då är att betala ett allmänt skadestånd för kränkningen som den ogiltiga uppsägningen innebär samt ett ekonomiskt skadestånd.

Det ekonomiska skadeståndet räknas ut schablonmässigt och lyder som följande:
16 månadslöner vid en anställning som varat kortare tid än 5 år.
24 månadslöner om anställningen varat längre än 5 år men kortare än 10 år.
32 månadslöner om anställningen varat i minst 10 år.

Dessutom kommer AG högst troligen även få betala ett skadestånd till Facket, detta brukar tas ur det allmänna skadeståndet och är fackets "lön" för att de företrädit AT i rätten annars tillfaller även denna summan AT.

Så jovisst kan man få bort precis vem som helst ur tjänst om man är villig att betala, än har vi inte kommit till det stadium där den fria viljan är helt utraderad.

Mvh

Hehe. Vet inte om du tog illa upp men jag förstår givetvis vad du menar. Dock är (miss)bruk av narkotika, dopningspreparat och alkohol inte skäl för uppsägning så länge det inte går ut över arbetet. Bruk av dopningspreparat påverkar därför inte din anställning överhuvudtaget så länge du, om din arbetsgivare kommer på dig och kräver behandling, följer de krav på behandling som ställs. Vi har en tämligen stark arbetsrätt i Sverige, och precis som du uppskattar jag inte dess utformning då svårigheter att reglera arbetskraft knappast kan underlätta företagande.
Citera
2013-11-18, 23:47
  #19
Medlem
civilpolisens avatar
Mycket spekulationer.. vet inte hur arbetsbrist skulle hålla för då blir det svårt att ersätta arbetstagaren. Men visst kan man bryta ner en människa för att bli av med den, få den att inte klara sitt arbete mm.. fast nu snackar vi kommun som arbetsgivare. Tror du sitter tryggt.

Men bra idéer har folk.
Citera
2017-04-20, 19:10
  #20
Medlem
Hej, drar upp gammal tråd.

Om man testad för doping. Sker detta vid rekrytering? När sker det öfast OM det sker?
Vän ska på rekrytering snart (förhoppningsvis) inom 1-2 veckor (fick reda på det idag) och hon/han kurar kust nu, spårtiden kommer därmed inte hinna gå ut. Men själva utbildningen sker i slutet av maj. Är risken stor tro?

JÄÄTTE tacksam för svar,

Xgenxx
Citera
2017-04-21, 08:38
  #21
Medlem
Oj jag trodde du hade fått jobb som dopingkontrollör när jag läste titeln.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback