Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-12, 04:40
  #1
Medlem
Dabbans avatar
Tjenare, det börjar med stormsteg närma sig 19 december då vi 8 polers drar neröver för en månad av förhoppningsvis massa gött i Afrika.

Vi bokade resan i början av året men har inte riktigt orkar bry oss så mycket om allt vi kanske bör veta då vi alla är lite "ääh, det löser sig". Men nu har vi råkat börja kolla lite på safarin och grejer, genast känner man kanske att man bör läsa på lite angående det mesta faktiskt.

Tänkte då fråga här på flashback istället för att googla sig dummare än vad man redan är, kikat runt lite här också men inte riktigt fått några riktiga svar.

Vi har just nu fixat så vi alla är vaccinerade med allt som behövs, och vi landar i Dar es saalaam(?).
Vi har någon kontakt just nu med någon safari dude, det verkar som priset för safari är 220 usd per dag/person. Då ingår allt på safarit men inge resor och så till arusha. Vi vet inte ens hur ett safari fungerar, tältar man ? bor man bara på ett hotell och utgår där ifrån varje dag? Så angående safari frågan, är det värt att boka något för det priset och så bara köra? Tanken är att vi landar och tar bussen direkt upp till Arusha för att sedan utgå där ifrån.

En lång historia kort, vi är där nästan en månad, vill på safari, vill chilla resten på typ zanzibar?
Vad behöver vi veta? priser för safari? vad bör man inte missa? vad kostar hotell på zanzibar? Så jävla mkt mer jag säkert undrar över men jag låter det förhoppningsvis börja en diskussion här istället så kmr jag med frågor vartefter, gärna även om någon har en vän som är kunnig om detta land/länder så man eventuellt kan få en kontakt.
Även hur ska vi tänka med cash överallt? är det alltid värt att resa billigast och hur kan man spara in "lätta" pengar utan att behöva slava sig för att ta sig någonstans ? man vill ju endå ha det gött

Vi är 25-28 år gamla hela gänget.

Tack på förhand!
Citera
2013-11-12, 07:28
  #2
Moderator
Sun Rulers avatar
Förtydligade rubriken. /Mod
Citera
2013-11-12, 10:08
  #3
Moderator
Sun Rulers avatar
Först och främst så måste jag tillstå att ni har valt ett riktigt spännande resmål.

Jag var i Tanzania på safari för att sedan bege mig till Zanzibar för sol, bad och snorkling.

Citat:
Vi har någon kontakt just nu med någon safari dude, det verkar som priset för safari är 220 usd per dag/person. Då ingår allt på safarit men inge resor och så till arusha. Vi vet inte ens hur ett safari fungerar, tältar man ? bor man bara på ett hotell och utgår där ifrån varje dag? Så angående safari frågan, är det värt att boka något för det priset och så bara köra? Tanken är att vi landar och tar bussen direkt upp till Arusha för att sedan utgå där ifrån.
Vi bodde på ett hotell fem dagar, sedan bodde vi i ett "tält" i parken i två nätter. I tältet så fanns det badrum och dusch. Måltiderna serverades i ett hus intill. Vid niotiden så åkte vi iväg med guiden i hans jeep. Innan vi begav oss iväg så fick vi plocka ihop den mat vi ville ha under dagens äventyr.

Jag tycker ert pris är bra, vi betalade betydligt mer och då var det ändå inte "lyx".
Citat:
En lång historia kort, vi är där nästan en månad, vill på safari, vill chilla resten på typ zanzibar?
Vad behöver vi veta? priser för safari? vad bör man inte missa? vad kostar hotell på zanzibar? Så jävla mkt mer jag säkert undrar över men jag låter det förhoppningsvis börja en diskussion här istället så kmr jag med frågor vartefter, gärna även om någon har en vän som är kunnig om detta land/länder så man eventuellt kan få en kontakt.

Vad ni inte bör missa på fastlandet utöver djuren så är det i mitt tycke:

* Ngorongoro kratern- Fascinerande formation och alla djuren som lever i den.

* Lake Manyara, Kilimanjaro, Serengeti tycker jag också är värda besök.

* Ballongsafari är en väldigt mäktig upplevelse, dock ganska dyr (ca 3500 kr).

Nu vet jag inte vilken prisklass ni vill ha på hotell men ett trevligt och relativt prisvärt hotell är Bluebay Resort. Underbar strand precis utanför.

Att göra på Zanzibar? Stone Town har en både skrämmande och fascinerande historia och ett givet besök. Dykning, snorkling tillhör de givna aktiviteterna samt klassiker som att simma med delfiner.
Citera
2013-11-12, 17:06
  #4
Medlem
Dabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Först och främst så måste jag tillstå att ni har valt ett riktigt spännande resmål.

Jag var i Tanzania på safari för att sedan bege mig till Zanzibar för sol, bad och snorkling.

Vi bodde på ett hotell fem dagar, sedan bodde vi i ett "tält" i parken i två nätter. I tältet så fanns det badrum och dusch. Måltiderna serverades i ett hus intill. Vid niotiden så åkte vi iväg med guiden i hans jeep. Innan vi begav oss iväg så fick vi plocka ihop den mat vi ville ha under dagens äventyr.

Jag tycker ert pris är bra, vi betalade betydligt mer och då var det ändå inte "lyx".


Vad ni inte bör missa på fastlandet utöver djuren så är det i mitt tycke:

* Ngorongoro kratern- Fascinerande formation och alla djuren som lever i den.

* Lake Manyara, Kilimanjaro, Serengeti tycker jag också är värda besök.

* Ballongsafari är en väldigt mäktig upplevelse, dock ganska dyr (ca 3500 kr).

Nu vet jag inte vilken prisklass ni vill ha på hotell men ett trevligt och relativt prisvärt hotell är Bluebay Resort. Underbar strand precis utanför.

Att göra på Zanzibar? Stone Town har en både skrämmande och fascinerande historia och ett givet besök. Dykning, snorkling tillhör de givna aktiviteterna samt klassiker som att simma med delfiner.

Ah tack för ändringen!

Ja du tipsade om ser givet bra ut men det verkar som det kostar 1000-natten/person, anses det billigt i zanzibar eller? Du nämner inget om fest? finns det inte i muslimland eller?
Citera
2013-11-13, 07:48
  #5
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dabban
Ah tack för ändringen!

Ja du tipsade om ser givet bra ut men det verkar som det kostar 1000-natten/person, anses det billigt i zanzibar eller? Du nämner inget om fest? finns det inte i muslimland eller?
Vi var aldrig där själva men vi blev rekommenderade att besöka ett s.k. Full moon-party på Kendwa Beach (norra delen av ön). Där brukar många européer samlas för vilda fester och det brukar rökas på rätt friskt.

Det finns också en schysst klubb som brukar spela reggae i Stone town på helgerna.
Citera
2013-11-13, 18:56
  #6
Medlem
Dabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi var aldrig där själva men vi blev rekommenderade att besöka ett s.k. Full moon-party på Kendwa Beach (norra delen av ön). Där brukar många européer samlas för vilda fester och det brukar rökas på rätt friskt.

Det finns också en schysst klubb som brukar spela reggae i Stone town på helgerna.

Detta låter ju väldigt lovande! Tack för dina tips, synd inte det finns nå mer folk på fb med lite erfarenhet =D
Citera
2013-11-17, 18:45
  #7
Medlem
Tjippmunks avatar
ang safari så kolla in http://www.andersons.se/ . engelsktalande guider och svensk ägare. temaresor/fritidsresor använder sig av dem.
Citera
2013-12-01, 23:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dabban
Tjenare, det börjar med stormsteg närma sig 19 december då vi 8 polers drar neröver för en månad av förhoppningsvis massa gött i Afrika.

Vi bokade resan i början av året men har inte riktigt orkar bry oss så mycket om allt vi kanske bör veta då vi alla är lite "ääh, det löser sig". Men nu har vi råkat börja kolla lite på safarin och grejer, genast känner man kanske att man bör läsa på lite angående det mesta faktiskt.

Tänkte då fråga här på flashback istället för att googla sig dummare än vad man redan är, kikat runt lite här också men inte riktigt fått några riktiga svar.

Vi har just nu fixat så vi alla är vaccinerade med allt som behövs, och vi landar i Dar es saalaam(?).
Vi har någon kontakt just nu med någon safari dude, det verkar som priset för safari är 220 usd per dag/person. Då ingår allt på safarit men inge resor och så till arusha. Vi vet inte ens hur ett safari fungerar, tältar man ? bor man bara på ett hotell och utgår där ifrån varje dag? Så angående safari frågan, är det värt att boka något för det priset och så bara köra? Tanken är att vi landar och tar bussen direkt upp till Arusha för att sedan utgå där ifrån.

En lång historia kort, vi är där nästan en månad, vill på safari, vill chilla resten på typ zanzibar?
Vad behöver vi veta? priser för safari? vad bör man inte missa? vad kostar hotell på zanzibar? Så jävla mkt mer jag säkert undrar över men jag låter det förhoppningsvis börja en diskussion här istället så kmr jag med frågor vartefter, gärna även om någon har en vän som är kunnig om detta land/länder så man eventuellt kan få en kontakt.
Även hur ska vi tänka med cash överallt? är det alltid värt att resa billigast och hur kan man spara in "lätta" pengar utan att behöva slava sig för att ta sig någonstans ? man vill ju endå ha det gött

Vi är 25-28 år gamla hela gänget.

Tack på förhand!


Åh vad roligt ni kommer få!

Jag och min syster volontärarbetade i Kenya 6 månader och kom hem nu i slutet av sommaren. Under presidentvalet i Kenya (i mars) så åkte vi till Zanzibar och stannade 3 veckor + några dagar i Arusha. Innan vi åkte hem från Kenya så åkte vi tillbaka och stannade ca 2v till på Zanzibar. Med andra ord så kan jag Zanzibar hyfsat bra nu och delar gärna med mig!

Det beror ju lite på vad ni vill med er resa. För oss så var inte lyxen på fina hotell och festande med andra nordiska turister på en fin strand själva tjusningen med resan. Om man inte är så kräsen och måste ha varmvatten i duschen så finns det många fina vandrarhem/hotell som inte kostar så mycket.
I stonetown så finns det ett vandrarhem som heter Manch Lodge, det ligger väldigt nära ett ställe som heter Jambo brothers. När man frågar sig fram är det bra att veta, för folk verkar känna till Jambo brothers bättre. Det kostar ca 15-20 dollar/natt och precis som överallt annars så kan man pruta och förhandla om priset. Då ingår frukost och trådlöst internet. Trevlig personal.

Norra Zanzibar är ett måste! Där finns de vackraste stränderna och de bästa festerna. Kendwa beach, där finns många fina hotell och vi fick höra att det även kallas för "Lilla Sverige", för att det tydligen är mycket svenskar som åker dit. Vi bodde på två av hotellen där - Kendwa Rocks (det är där festerna, dessa "Fullmoon partys" äger rum på lördagarna och bor man där så behöver man inte betala inträde) och Sunset Bungalows som ligger precis bredvid. På Kendwa rocks så finns "Dorm room" för 15dollar/pers, men det var helt okej pris på de andra rummen också om man är några som delar. Det går även här att pruta, särskilt om det inte är högsäsong.
Men VIKTIGT att veta är att det endast finns bankomater i Stonetown, så passa på att ta ut kontanter där!

En annan strand i norra delen är Nungwi. Väldigt fina stränder även här men lite lugnare än Kendwa. Här hade vi trevligt strandhäng med några av de lokala killarna som jobbade i affärerna i närheten och fick sällskap av några andra som var där på semester. Stjärnhimlen är underbart vacker och håll koll på månen.. Vi upptäckte nämligen att den "slukas upp av havet" - Månnedgång.

I Nungwi så följde vi stranden en bit och hittade ett jättemysigt vandrarhem/hotell som heter Raskaiobangi (eller nåt sånt) - ett riktigt raggeahak med hängmattor och väldigt trevliga rastakillar som jobbar. Väldigt slapp och härlig attityd, det kändes mer som att hälsa på hos en vän än att bo på hotell. Men missförstå inte, för servicen var bra och de gjorde jättefin frukost dukat på palmblad, men de var liksom inte "tillgjorda för att ställa sig in hos de rika turisterna", utan bara trevliga människor. De hade hundar och en katt och det ligger precis vid havet.

Vi hade bara en ryggsäck med oss, vilket gjorde det lätt att resa runt på ön. Antingen med taxi eller med lokal transport, "Daladala". Då tränger man ihop sig (det går inte att föreställa sig hur mycket människor kan tränga ihop sig om de bara vill) och om ni inte misstycker så kan ni mycket väl få ett barn i knät (för att spara plats om en mamma reser med flera barn tex). På så vis så får man se hur invånarna faktiskt bor, för man passerar många mindre byar på vägen. Från Stonetown - Kendwa tar det ca 1h om jag minns rätt och kostar ca 3000tsh, mindre än 20kr.

Vad gäller malaria så fick min syster det trots att hon tog medicin. Jag tror tabletterna bara skyddar 70%. Det är inte så farligt som många tror. Anledningen till stor dödlighet är att många inte söker vård i tid eller har råd med sjukvård. Inleds behandling på en gång så är det inga problem. Inkubationstiden är ca 3-8v har jag för mig..? Skulle ni bli sjuka så kan jag rekommendera ett privat sjukhus i Stonetown som heter Al-Rahma hospital. Be gärna någon från hotell eller någon som kan språket om hjälp när ni ska dit, det underlättar alltid så att det går fortare.

I stonetown eller om man går runt bland lokal befolkning/ åker lokal transport så kan det vara bra att tänka på att skyla sina axlar och inte ha för urringat (om man är tjej). Det är en kulturell grej och det kan man tycka vad man vill om men genom att ni visar respekt för deras sätt att leva så respekterar de er mer också. Allmänt folkvett egentligen, men som svensk i ett varmt land tänker vi inte alltid på det. På stranden och i Kendwa/Nungwiområdena så är det däremot helt okej att klä sig i hur lite man vill!

Standardhälsningsfraser som kan vara trevliga att känna till eftersom det är vanligt att förbipasserande hälsar på varandra.

Jambo - Hej
Mambo? - Hur mår du?
Poa - Bra


Nu blev det ett rätt långt inlägg här men.... Vill ni veta mer så är det bara att fråga.
Citera
2013-12-02, 00:07
  #9
Medlem
Kan tillägga också att det finns ett flygbolag som flyger mellan Arusha och Zanzibar. Det heter fastjet och har rätt bra priser. Det varierar visserligen en del beroende på hög- eller lågsäsong. Vi betalade runt 250kr när vi var där i Mars men närmare 1000 när vi åkte i Juli. Det blir billigare om man bokar i förväg, men är fullt möjligt att boka direkt på flygplatsen också.

Safari i ngorongoro rekommenderas! Boka inte i förväg utan det finns alltid folk i Arusha som vill ge er "special price for you my friend", vilket nog kan bli billigare. Jämför gärna med olika personer om vad de erbjuder, men viktigast är nog om ni tänker ut vad ni tycker är ett vettigt pris. Det hör också till att man drixar safariföraren efter safarin, så tänk på att det inte ingår i det pris ni betalar. Var tydliga och tänk på att det är personens jobb att försöka tjäna pengar på er på ett eller annat sätt - men ni har pengarna och är alltså de som bestämmer i frågan. Ni kan också alltid fråga hotellpersonal om råd.
Citera
2013-12-02, 20:59
  #10
Medlem
Brudarna brukar vara en höjdare i Afrika, om man är man. Vet ej om TS är kvinna.
Citera
2013-12-17, 10:29
  #11
Medlem
ScabbedSaints avatar
Jag pröjsa 500 USD för 5 dagars Safari som jag sydde ihop själv.
Citera
2015-10-27, 19:57
  #12
Medlem
Vänd er till dem som vet, de som jobbat med Tanzania i decennier för er skull. "Park"fee är 60 usd för varje påbörjad 24 tim, craterfee är 300 usd dvs det kostar 300 usd för bilen att åka ner, camping fee är 50 usd. Dvs med en bil med fyra personer är de statliga avgifterna drygt 1.500 SEK med en dollarkurs på 8,50 om ni skall vara i Ngorongoro C.A ett dygn. Att åka upp och ner i kratern över dagen kostar det 1.150 SEK. Dessa avgifter går inte att muta sig ifrån idag - om nu någon skulle vara så korrumperad att försöka. Till detta tillkommer bil som måste vara fyrhjulsdriven. SLitaget är enormt. Räkna med ca 100 usd pppdag, mat, boende, licensierad!! guide (utan licens riskerar han att få vända), dryck, tält, köksutrustning....
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2257136

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback