Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-26, 16:50
  #49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har väldigt svårt att tänka mig att Ryssland skulle vinna mot Nato ens om USA inte var med, det skulle bli en lång och hård konflikt men Ryssland skulle inte ha en chans på icke-Ryskt territorium nej. De saknar den logistiska förmågan samtidigt som Nato skulle flygbomba logistiken långt in på ryskt territorium.

Jämför man med kalla kriget så har Ryssland förlorat den offensiva kapacitet som Sovjet hade samtidigt som Nato har blivit betydligt bättre på just logistiska flyganfall vilket var hela försvarsdoktrinen mot Warzawa-pakten.

Ryssland har en chans i sitt absoluta närområde, om de kan avsluta kriget snabbt. Kom ihåg att Ryssland nu har tillgång till avancerade luftförsvarsrobotsystem. Man har också tillgång till avancerade kryssningsmissiler med mycket hög hastighet, vilket gör att man kan slå till med precisionsangrepp i djupet mot NATO, utan att behöva använda sig av kärnvapen, ( eller kemiska vapen, även om man verkar vara pigga på att använda det sistnämnda i alla fall).
Citera
2018-03-26, 18:10
  #50
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ryssland har en chans i sitt absoluta närområde, om de kan avsluta kriget snabbt. Kom ihåg att Ryssland nu har tillgång till avancerade luftförsvarsrobotsystem. Man har också tillgång till avancerade kryssningsmissiler med mycket hög hastighet, vilket gör att man kan slå till med precisionsangrepp i djupet mot NATO, utan att behöva använda sig av kärnvapen, ( eller kemiska vapen, även om man verkar vara pigga på att använda det sistnämnda i alla fall).

Fast de ska hålla territoriet även efter att vägar och broar bombats sönder och utbildade (och utrustade) partisaner sätter igång med assymetrisk krigföring. Ryssarna har hypersoniska missiler ja, men det har antagligen USA också, kanske snabbare t.o.m, och USA kommer antagligen oundvikligen att hoppa in om ryssarna börjar använda first strike-vapen.
Citera
2018-03-26, 18:14
  #51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast de ska hålla territoriet även efter att vägar och broar bombats sönder och utbildade (och utrustade) partisaner sätter igång med assymetrisk krigföring. Ryssarna har hypersoniska missiler ja, men det har antagligen USA också, kanske snabbare t.o.m, och USA kommer antagligen oundvikligen att hoppa in om ryssarna börjar använda first strike-vapen.

Onekligen har du en hel del poänger där. Det är en sak att erövra territorium, och en helt annan sak att hålla det. Du har även rätt i att USA, förmodligen har kryssningsmissiler som gör 20 March, för att matcha ryssarnas på 10 March. Detta för att amerikanarnas missiler behöver färdas dubbelt så långt som de ryska för att nå krigsskådeplatsen i Europa.
Citera
2018-03-26, 18:34
  #52
Medlem
Om hela parlamentet i London asgarvade åt Blair när han talade om hedervärda och omutbara Polacker som ville vara med i Nato unnar jag mig lyxen asgarva åt större delen av östeuropa när det talas om omutbara.
Östeuropa får mig direkt tänka på filmnamnet "för en handfull dollars" ha ha ha ha

Angloamerikanernas ekonomier är skjutna i sank makten börjar glida dem ur näven därför laddar de allt de har nu i ett sista försök klamra sig kvar vid köttgrytorna.

Rysslands ekonomi visar redan tecken på att stärkas det kan man inte påstå händer vare sig i USA eller EU
Citera
2018-03-26, 18:57
  #53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Om hela parlamentet i London asgarvade åt Blair när han talade om hedervärda och omutbara Polacker som ville vara med i Nato unnar jag mig lyxen asgarva åt större delen av östeuropa när det talas om omutbara.
Östeuropa får mig direkt tänka på filmnamnet "för en handfull dollars" ha ha ha ha

Angloamerikanernas ekonomier är skjutna i sank makten börjar glida dem ur näven därför laddar de allt de har nu i ett sista försök klamra sig kvar vid köttgrytorna.

Rysslands ekonomi visar redan tecken på att stärkas det kan man inte påstå händer vare sig i USA eller EU

"Jippie", "supermakten" med bara dubbelt så stort nominellt BNP som Sverige, men med 14 gånger större befolkning, och massor av naturresurser!
Citera
2018-03-26, 20:19
  #54
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Rysslands ekonomi visar redan tecken på att stärkas det kan man inte påstå händer vare sig i USA eller EU

Nej det gör den inte:
https://www.google.es/search?q=russia+bnp+per+capita

Den är lika värdelös som alltid, precis som alla ryssvänner på Flashback.
Citera
2018-03-26, 21:26
  #55
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Jippie", "supermakten" med bara dubbelt så stort nominellt BNP som Sverige, men med 14 gånger större befolkning, och massor av naturresurser!

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det gör den inte:
https://www.google.es/search?q=russia+bnp+per+capita

Den är lika värdelös som alltid, precis som alla ryssvänner på Flashback.

Vi får väl se hur länge siffertrixandet håller !

http://www.usdebtclock.org/

Lycka till!

https://www.youtube.com/watch?v=MhScW3PkaH4
Citera
2018-03-26, 22:16
  #56
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Vi får väl se hur länge siffertrixandet håller !
http://www.usdebtclock.org/

Statsskuld är ett separat begrepp från BNP per capita. Jag har skulder på ca 1 miljon SEK men jag har många gånger mer tillgångar. Det betyder inte att jag är fattig, jag är antagligen rikare än dig oavsett.
Citera
2018-03-26, 22:46
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det gör den inte:
https://www.google.es/search?q=russia+bnp+per+capita

Den är lika värdelös som alltid, precis som alla ryssvänner på Flashback.
Kollar du ens själv det du länkar? Grafen visar ju stark tillväxt de senaste 10 åren.

Dessutom länkade du BNI (bruttonationalinkomst) och inte BNP (som också visar på tillväxt).

Pinsamt, grabben.
Citera
2018-03-26, 23:01
  #58
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absurd-suprnovA
Kollar du ens själv det du länkar? Grafen visar ju stark tillväxt de senaste 10 åren.

Dessutom länkade du BNI (bruttonationalinkomst) och inte BNP (som också visar på tillväxt).

Pinsamt, grabben.

Nej jag länkade BNP per capita (står på länken) och det är inte år 2008 längre om du trodde det.
Citera
2018-09-03, 18:40
  #59
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Jippie", "supermakten" med bara dubbelt så stort nominellt BNP som Sverige, men med 14 gånger större befolkning, och massor av naturresurser!

Det är naturresurserna som USA, GB och dess vasaller vill komma åt. Allt är bara en fråga om att stjäla andras tillgångar, det kallas för KAPITALISM och IMPERIALISM.
Citera
2018-09-07, 00:00
  #60
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Det är naturresurserna som USA, GB och dess vasaller vill komma åt. Allt är bara en fråga om att stjäla andras tillgångar, det kallas för KAPITALISM och IMPERIALISM.

Nopp: USA håller redan på att/har redan gå(tt) om Ryssland som världens näst största olje/gas producent, så i sig så behöver vare sig USA olja eller gas. Hade nu nämt Kina, så hade jag, möjligtvis, kunna ta dig på allvar.

https://cornucopia.cornubot.se/2014/...oducenter.html

I dessa dagar fungerar den kapitalistiska imperialismen lite annorlunda än hur den gjorde under 1800-talet och under större delen av 1900-talet. Däremot så fungerar den ryska feodala imperialismen, precis som vanligt. Inga ekonomiska orsaker bakom den, bara en önska att utvidga imperiet, direkt eller indirekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback