Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-12, 07:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palomawacht
15


Varför?
Citera
2013-11-22, 12:45
  #14
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikum
Föreslå dig en Macbook Air, 13" med 8GB Ram. Det ingår även en 128GB SSD hårddisk viIket gör datorn sjukligt snabb. Du kan givetvis lägga till en större hårddisk om så önskas. Den är även perfekt om du är en person som är på resande fot. Har aldrig varit så nöjd över en dator som jag är med denna. Jag kan inte garantera att den kommer fungera med de program du använder. Dock har jag personligen haft Igång både Photoshop CS 5 och Lightroom 5 utan att ha märkt att datorn ska ha haft problem med det. Så Logic Pro kommer antagligen flyta på riktiga fint. Hoppas att du finner det du söker.

Mvh

Macbook Air 13" är en riktigt bra dator men ack så dålig skärm, det är som att komma tillbaka till 2008 med denna TN-panel och halvdåliga upplösning. Den är ruskigt snabb med SSD:n, mycket sval genom Haswell-processorn och batteritiden fantastisk speciellt nu med OS X Mavericks. Givetvis ska denna dator rekommenderas men vill man ha en dator med bra skärm skulle jag inte rekommendera Airen. Tycker det är viktigt med en skärm som är bestående ganska många år nu framöver och det är ju trots allt den man glor på varje dag

Har själv rMBP 13" och kanske vurmar jag för den men jag tycker man missar något när man väljer bort retinan, den är faktiskt så bra som recensionerna beskriver.
Citera
2013-11-23, 08:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Macbook Air 13" är en riktigt bra dator men ack så dålig skärm, det är som att komma tillbaka till 2008 med denna TN-panel och halvdåliga upplösning. Den är ruskigt snabb med SSD:n, mycket sval genom Haswell-processorn och batteritiden fantastisk speciellt nu med OS X Mavericks. Givetvis ska denna dator rekommenderas men vill man ha en dator med bra skärm skulle jag inte rekommendera Airen. Tycker det är viktigt med en skärm som är bestående ganska många år nu framöver och det är ju trots allt den man glor på varje dag

Har själv rMBP 13" och kanske vurmar jag för den men jag tycker man missar något när man väljer bort retinan, den är faktiskt så bra som recensionerna beskriver.


Jag har dock problem med att välja vilken processor och hur mycket RAM jag ska ta. Ska jag köra på 16gb RAM för att jag ändå kommer ha datorn ett bra tag framöver?

Och är det värt 2600 kr att ta 2.8 GHz med turbo upp tilll 3.3 GHz istället för 2.4 med turbo upp till 2.9?
Citera
2013-11-23, 09:46
  #16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Jag har dock problem med att välja vilken processor och hur mycket RAM jag ska ta. Ska jag köra på 16gb RAM för att jag ändå kommer ha datorn ett bra tag framöver?

Och är det värt 2600 kr att ta 2.8 GHz med turbo upp tilll 3.3 GHz istället för 2.4 med turbo upp till 2.9?
Det har ingen betydelse om du bara surfar/lyssnar på musik/ser film/gör skoluppgifter och gör du något mer krävande utöver detta så borde du inte skaffa en Mac från första början.
Citera
2013-11-23, 10:03
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det har ingen betydelse om du bara surfar/lyssnar på musik/ser film/gör skoluppgifter och gör du något mer krävande utöver detta så borde du inte skaffa en Mac från första början.

Det där lät väldigt fel. Du får gärna motivera!
Citera
2013-11-23, 12:58
  #18
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Det där lät väldigt fel. Du får gärna motivera!
Han menar att med vanlig surf märker du inte skillnad på 2.8 och 3.3. Du kommer möjligen märka skillnad i spel, men om ditt mål är att köra senaste Battlefield slänger du bara pengar i sjön om du köper en Mac.
Citera
2013-11-23, 14:46
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Han menar att med vanlig surf märker du inte skillnad på 2.8 och 3.3. Du kommer möjligen märka skillnad i spel, men om ditt mål är att köra senaste Battlefield slänger du bara pengar i sjön om du köper en Mac.


Ska inte spela något.


Oavsett vad spelar det ingen roll. Jag går inte tillbaka till PC.
Citera
2013-11-23, 16:44
  #20
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Jag har dock problem med att välja vilken processor och hur mycket RAM jag ska ta. Ska jag köra på 16gb RAM för att jag ändå kommer ha datorn ett bra tag framöver?

Och är det värt 2600 kr att ta 2.8 GHz med turbo upp tilll 3.3 GHz istället för 2.4 med turbo upp till 2.9?

Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Ska inte spela något.


Oavsett vad spelar det ingen roll. Jag går inte tillbaka till PC.

Du gör helt rätt i att inte gå tillbaka till PC även fast PC har en hel del fördelar också men den krypande segheten i Windows är verkligen olidlig.

Jag köpte till en i7:a 2,9 GHz till min rMBP 13" (Late 2012). Jag kan nu i efterhand säga att jag ångrar att jag inte köpte mer lagringsutrymme istället och i ditt fall skulle jag ångrat att jag inte köpt till mer RAM. Tycker definitivt du ska köpa till mer RAM. RAM-minnet kommer du ha mer användning av i framtiden snarare än mer processorkraft. Trots att jag tycker det fungerar bra med mina 8 GB RAM så skulle jag inte tackat nej till mer då RAM används rätt flitigt av processerna. Processorkraften har jag inte märkt av att jag haft nån användning av. Glöm inte retinan, den är så snuskigt bra så där missar man något om man väljer bort den.
Citera
2013-11-23, 17:51
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
detta är falskt, de som jobbar som proffs med musik & filmproducering använder alla windows/linux eftersom att de ALLA program finns till windows och prestandan du får för pengarna är mycket högre om du bygger datorn själv än att köpa en överprisad mac

Mediabranschen är ju där du hittar flest Mac-användare. Jag är Windows-användare och bygger själv men de allra flesta jag jobbar med inom musik och film kör Mac för att de INTE vill bygga själva. Om de kör Windows är det väldigt sällan hemmabyggen utan workstations från HP och Dell. Själva inköpspriset är oftast inte det viktiga, stabilitet och serviceavtal går före.

Och Macbook Pro 15" är inte överprissatt. Jämför du med motsvarande burkar från Dell som nya XPS 15 eller deras Precision M3800 så landar du på ungefär samma summa för motsvarande hårdvara. Kolla exempelvis Asus X301-ultrabookserie, den är betydligt dyrare än både Macbook Pro 13" och Air "13. Premiumsegmentet kostar.
Citera
2013-11-23, 18:22
  #22
Medlem
tzjs avatar
Det här är ingen Mac vs PC-tråd. Offtopic raderat.
/moderator.
Citera
2014-01-03, 00:51
  #23
Medlem
PNISÄNs avatar
Jag säger som några före mig: en 13" Air uppfyller dina behov helt och hållet. Dock förstår jag dig, då du vill ha något som kan tugga på i ett par år.

i7 lär du inte behöva om du "bara" ska köra Logic Pro, men allt beror ju på din budget. Jag köpte en ny 13" rMBP för någon månad sen och uppgraderade till i7/16/512. Kika du på den här, den blir nog bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback