Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-10, 18:55
  #1
Medlem
Tja, idag satt smulan min vid datorn och lirade wow och sa att datorn dog, jag frågade vad som hände och hon sa att det vart blått och en massa text, mm bluescreen of death såklart, haft datorn i drygt 2 år och detta har inte skett tidigare.

Sen efter omstart så verkade allt funka som de skulle igen, men efter ett tag så vart skärmen bara svart vid uppstart, startade om igen, då ville han att jag skulle välja mellan felsäkert eller starta upp normalt, valde normalt och han ville köra en disc-scan för att kolla att allt funka, så lät han köra den då.

Sen efteråt och verkade de funka IGEN, men bara tillfälligt, helt plötsligt så kom de en svart skärm igen och de står den där texten med att datorn kan inte hitta rätt boot device, han tycker att hårddisken har försvunnit, startade om igen, han startade upp normalt och hann bara komma in så började allt hänga sig, försökte jag trycka ner spotify's autopopup så hängde han sig och gick inte göra ett skit, sen nu under kvällen har han med jämna mellanrum crashat och den där boot device rutan har kommit upp.

Nu för en stund sen hade datorn rullat i typ 3 timmar utan problem så trodde skiten försvunnit av sig själv, men sen nu kom den igen, försökte köra en defragmentering av main hårrddisken, en SD disc på 60g, under själva defragmentationen så startade han om sig och de kom upp nå jävla text där de stod

"EFI Shell version 2.00 (4,640)
Current running mode 1.1.2
map: cannot find required map name

Press ESC in 1 seconds to skip startup.nsh, any other key to continue
Shell>"

Så stod de, sen startade ja om datorn och den hade gjort någon sorts roll-back, så nu är de original bakgrund samt tab's, inga av mina genvägar existerar och den verkar ha glömt allt vad gäller historik i både internet och allt annat.

Vad fan har hänt? känner mig lite vilse!
Citera
2013-11-10, 19:12
  #2
Medlem
Polyklorfenols avatar
Kan vara en defekt SSD.
Citera
2013-11-10, 19:14
  #3
Medlem
Korvmackas avatar
Låter som att grafikkortet blir överhettat och således stänger av sig självt. Blås rent datorn (med tryckluft).

Funkar inte rekommenderar jag en omformatering av alla diskar.

Dessutom kan du ju använda dig av google..

Prova att rensa CMOS-batteriet, vet du inte hur man gör ? GOOGLE.se
__________________
Senast redigerad av Korvmacka 2013-11-10 kl. 19:16.
Citera
2013-11-10, 19:47
  #4
Medlem
En av grafikkortets tre fläktar har gett upp, men har haft temp mätare på graffekortet länge och tycker den ligger på en bra nivå, känner mig relativt säker på att de är SSD disken som krånglar, men defekt som du säger, är det något den kan "bli", borde den inte varit defekt från början isåfall?

Tack för svar föresten
Citera
2013-11-11, 02:55
  #5
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevic
En av grafikkortets tre fläktar har gett upp, men har haft temp mätare på graffekortet länge och tycker den ligger på en bra nivå, känner mig relativt säker på att de är SSD disken som krånglar, men defekt som du säger, är det något den kan "bli", borde den inte varit defekt från början isåfall?

Tack för svar föresten
Svar ja, grejer kan gå sönder! I synnerhet SSDs, konstigare saker har hänt

Prova med annan OS-media bara. Och ha inga fler permanentlagringsenheter anslutna när du installerar nytt OS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback