Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-10, 14:44
  #1
Medlem
blodpalts avatar
Hej kompisar,

Helt plötsligt hittar inte min MacBook Air 2011 min externa hårddisk. Hårddisken är en WD med ett par år på nacken, USB-koppling.

Jag har haft den liggande i en låda sen jag använde den sist, så inget externt våld har brukats på den... När jag pluggar in den blinkar lampan på hårddisken, men inget mer händer. Datorn hittar utan problem USB-minnen jag har prövat.

Finns en hel del viktigt på hårddisken, vore därför toppen om någon har tips på vad jag kan göra.

Tack på förhand,

blodpalt.
Citera
2013-11-10, 15:05
  #2
Medlem
det enda jag kan komma på är att testa i en annan dator, testa annan usb kabel, och om du orkar plocka ur hårddisken ur sin kabinett och stoppa in den i en ny för att se om det är hddn som är trasig eller bara usb delen i kabinetten.
Citera
2013-11-10, 15:13
  #3
Medlem
systems avatar
WD-diskar kan vara lynniga som tusan och bara vägra låta sig monteras.
Citera
2013-11-10, 16:06
  #4
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e.
det enda jag kan komma på är att testa i en annan dator, testa annan usb kabel, och om du orkar plocka ur hårddisken ur sin kabinett och stoppa in den i en ny för att se om det är hddn som är trasig eller bara usb delen i kabinetten.

Tack för tipset! Tar med den till jobbet imorgon och ser vad som händer där. Annars blir det till någon form av support...

Citat:
Ursprungligen postat av system
WD-diskar kan vara lynniga som tusan och bara vägra låta sig monteras.

Hmm, det vare ju trist att höra. Då blir det till att köpa en ny hårddisk. Har du några tips på ett stabilare märke?
Citera
2013-11-10, 16:33
  #5
Medlem
StyleWarss avatar
Förutom de förslag du fått, har du prövat:

Omstart med disken inkopplad?

Öppnat skivverktyg och kollat om du kan hitta den där i vänstra fältet?

Startat i felsäkert läge?

Testat en annan USB-port?

Är HDD:n portdriven, dvs drivs av USB-porten så undrar man också i såna här lägen om du har adapter inkopplad.
Om den bara har adapter:
Anslut disken till datorn med USB-kabeln (som du givetvis testat flera olika av) utan ström. Stäng av datorn. Anslut strömmen till disken. Låt den surra klart (den surrar väl när lampan blinkar?). Starta upp datorn.
Citera
2013-11-10, 17:27
  #6
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Förutom de förslag du fått, har du prövat:

Omstart med disken inkopplad?

Yes.

Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Öppnat skivverktyg och kollat om du kan hitta den där i vänstra fältet?

Ja, den säger att disken behöver repareras, men att skivverktyg inte kan reparera den.

Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Startat i felsäkert läge?
Nope, ska testa det. Tack!


Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Testat en annan USB-port?
Yes! Har även provat samma USB-port med USB-sticka.

Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Är HDD:n portdriven, dvs drivs av USB-porten så undrar man också i såna här lägen om du har adapter inkopplad.

Det här förstår jag inte. Det finns bara en USB-sladd som är inkopplad. Dvs. inga övriga sladdar används.

Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Om den bara har adapter:
Anslut disken till datorn med USB-kabeln (som du givetvis testat flera olika av) utan ström. Stäng av datorn. Anslut strömmen till disken. Låt den surra klart (den surrar väl när lampan blinkar?). Starta upp datorn.
Citera
2013-11-10, 17:51
  #7
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt


Ja, den säger att disken behöver repareras, men att skivverktyg inte kan reparera den.
Ajdå. Ett bättre program för diskreparation kan dock hjälpa dig. Alla kostar pengar. Diskwarrior, Drive Genius är bästa. Om du har tur har du fått med Micromats "TechTool Pro" på en skiva när du köpte macen. Den är väldigt bra och används av Appletekniker.
Eller starta i recovery mode genom att hålla i "R" vid omstart och försöka reparera den där.


Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Det här förstår jag inte. Det finns bara en USB-sladd som är inkopplad. Dvs. inga övriga sladdar används.

Greppar efter halmstrån med denna, men det kan hända att det hjälper att ansluta en strömadapter om disken har möjlighet till detta utöver sin portdrivning. Men som sagt halmstrå.
Citera
2013-11-10, 17:51
  #8
Medlem
blodpalts avatar
Jag provade med att starta den i felsäkertläge och det funkade. Fy fan vad skönt! Nu är allt viktigt överkopierat på hårddisken i väntan på inköp av ny extern.

Tack så jättemycket för hjälpen kompis, du är en hjälte!
Citera
2013-11-10, 17:52
  #9
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Jag provade med att starta den i felsäkertläge och det funkade. Fy fan vad skönt! Nu är allt viktigt överkopierat på hårddisken i väntan på inköp av ny extern.

Tack så jättemycket för hjälpen kompis, du är en hjälte!
SEGER!! Sweet!
Citera
2013-11-10, 17:58
  #10
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
SEGER!! Sweet!

Ja, så jävla skönt. Hade egentligen mest gamla bilder där, men det var typ 25 gig så det hade varit surt att bli av med...

Har du tips på ett bättre hårddiskmärke?
Citera
2013-11-10, 18:08
  #11
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Ja, så jävla skönt. Hade egentligen mest gamla bilder där, men det var typ 25 gig så det hade varit surt att bli av med...

Har du tips på ett bättre hårddiskmärke?
Det kan tyvärr vara väldigt mycket hit-or-miss med hårddiskar, men LaCie har många bra fördelar, förutom priset.

De flesta hårddiskar tillverkas typ i Thailand på samma fabriker. Jag har själv en mängd WD privat, och de har funkat med undantag för lite strul liknande det du upplevde. Men bra kundservice.

Molntjänster drivna av Amazon S3 brukar vara mycket bra för extern lagring med en mängd fördelar.

Dock är nog det bästa att låta OSX sköta sina scripts som vårdar diskarna på månatlig, veckovis och daglig basis. Dessa scripts kan du komma åt själv genom gratisprogram som Onyx eller köpemjukvara som Cocktail. Underhållsscripten är mycket optimerande och bra.
__________________
Senast redigerad av StyleWars 2013-11-10 kl. 18:19.
Citera
2013-11-10, 20:53
  #12
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Det kan tyvärr vara väldigt mycket hit-or-miss med hårddiskar, men LaCie har många bra fördelar, förutom priset.

De flesta hårddiskar tillverkas typ i Thailand på samma fabriker. Jag har själv en mängd WD privat, och de har funkat med undantag för lite strul liknande det du upplevde. Men bra kundservice.

Molntjänster drivna av Amazon S3 brukar vara mycket bra för extern lagring med en mängd fördelar.

Dock är nog det bästa att låta OSX sköta sina scripts som vårdar diskarna på månatlig, veckovis och daglig basis. Dessa scripts kan du komma åt själv genom gratisprogram som Onyx eller köpemjukvara som Cocktail. Underhållsscripten är mycket optimerande och bra.

Tack för infon. Molntjänster låter ju onekligen smidigt. Ska undersöka och kolla runt lite, tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback