Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-10, 14:44
  #1
Medlem
blodpalts avatar
Hej kompisar,

Helt plötsligt hittar inte min MacBook Air 2011 min externa hårddisk. Hårddisken är en WD med ett par år på nacken, USB-koppling.

Jag har haft den liggande i en låda sen jag använde den sist, så inget externt våld har brukats på den... När jag pluggar in den blinkar lampan på hårddisken, men inget mer händer. Datorn hittar utan problem USB-minnen jag har prövat.

Finns en hel del viktigt på hårddisken, vore därför toppen om någon har tips på vad jag kan göra.

Tack på förhand,

blodpalt.
Citera
2013-11-10, 15:05
  #2
Medlem
det enda jag kan komma på är att testa i en annan dator, testa annan usb kabel, och om du orkar plocka ur hårddisken ur sin kabinett och stoppa in den i en ny för att se om det är hddn som är trasig eller bara usb delen i kabinetten.
Citera
2013-11-10, 15:13
  #3
Medlem
systems avatar
WD-diskar kan vara lynniga som tusan och bara vägra låta sig monteras.
Citera
2013-11-10, 16:06
  #4
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e.
det enda jag kan komma på är att testa i en annan dator, testa annan usb kabel, och om du orkar plocka ur hårddisken ur sin kabinett och stoppa in den i en ny för att se om det är hddn som är trasig eller bara usb delen i kabinetten.

Tack för tipset! Tar med den till jobbet imorgon och ser vad som händer där. Annars blir det till någon form av support...

Citat:
Ursprungligen postat av system
WD-diskar kan vara lynniga som tusan och bara vägra låta sig monteras.

Hmm, det vare ju trist att höra. Då blir det till att köpa en ny hårddisk. Har du några tips på ett stabilare märke?
Citera
2013-11-10, 16:33
  #5
Medlem
StyleWarss avatar
Förutom de förslag du fått, har du prövat:

Omstart med disken inkopplad?

Öppnat skivverktyg och kollat om du kan hitta den där i vänstra fältet?

Startat i felsäkert läge?

Testat en annan USB-port?