Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-11-10, 00:32
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Ibland händer det att jag i t.ex. radion får höra talas om att landslaget ska spela fotbollslandskamp mot något land. En match som jag inte tidigare hört talas om. Märkligt, undras om Slatan ska vara med, funderar jag. Det tar ett tag innan jag får klart för mig att det handlar om en match i Damfotboll. Det beror inte på att reportern upplyser om det, nä det förstår jag av sammanhanget och att något kvinnligt namn nämns. Jag har inget emot att titta på Damfotboll, men jag vill gärna veta att det är det jag bänkat mig för att titta på. Varför talar inte reportrarna om ifall det handlar om Dam eller Herrfotboll? Det är ju löjligt. Skulle det bedömmas som en särbehandling eller något annat fjantigt?
Citera
2013-11-10, 00:36
Medlem
curiamobiliums avatar
Håller med. Ibland lyssnar jag på radio på fotboll och så får man höra att det är herrfotboll!
Besviken man blir. Det har ju gått flera sekunder innan jag fattar det.
Och fotboll är så ju populärt på radio.
Nä detta är ett stort problem.
Citera
2013-11-10, 01:09
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Håller med. Ibland lyssnar jag på radio på fotboll och så får man höra att det är herrfotboll!
Nja nu ser jag det väl inte som ett lika stort problem som du, men rent fjantigt....
Citera
2013-11-10, 01:59
Medlem
Ferry31s avatar
Fotbollskanalen lägger också upp missledande artiklar, bara för att folk ska luras och klicka. Fyfan!

Kommer ihåg för några år sen när jag läste att Sverige skulle ha möjlighet att arrangera EM. Skulle tro att det är 3-4 år sen nu, men kan ha varit innan Frankrike valdes som arrangör till EM 2016. Tänkte: "Vafan, det här kan ju inte stämma. Svenska fotbollsförbundet har inte anmält sig som intresserade". Kom på att det stod mellan några andra nationer och då slog det mig att det gällde damfotbollen, EM 2013
Citera
2013-11-10, 02:38
Medlem
SteveAngellos avatar
Hamnat i liknande omständigheter avseende sportartiklar
Citera
2013-11-10, 02:45
Medlem
El Capitanos avatar
Ja det är någon patetiskt feminismvariant de håller på med. Orwellskt nyspråk där fotboll nu tydligen ska vara könsneutralt så att ingen vet vilken sorts fotboll det handlar om. I vanlig ordning alltså att damsporten ska åka snålskjuts på herrsporten för att det är "rättvist" för dessa människor.

Feminister kan helt enkelt inte hantera att män är överlägsna kvinnor inom i princip all idrott, och därför måste det hållas på och tramsas på det är viset och talas om rättvisa trots att ingen damfotbollsspelare någonsin kommer bli bäst i världen, eller ens platsa i ett bättre juniorlag. Prestationen är helt enkelt inte likvärdig, men kvinnor ska ändå hyllas i stort sett enbart för att de är kvinnor - klassisk feminism således.
Citera
2013-11-10, 09:29
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Du var ju rolig... not.

Finns för övrigt inget som heter herrfotboll. Det heter fotboll när män spelar och damboll eller möjligtvis damfotboll när kvinnor spelar. Som någon redan varit inne på så är det enbart för att få klick på sina artiklar som fotbollskanalen och aftonbladet skriver så. Om SR/SVT säger så är det bara för att man inte vill göra någon skillnad på sporterna p.g.a. kön vilket är löjligt i det här fallet.
Citera
2013-11-10, 10:08
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Finns för övrigt inget som heter herrfotboll.

Stämmer, jag har sagt detta förr men säger det igen (kanske några sportjournalister fattar vinken):

Det heter fotboll och Allsvenskan, samt damfotboll och Damallsvenskan därför att i fotboll och Allsvenskan får alla delta (män, kvinnor, barn och handikappade) medans i damfotboll och Damallsvenskan får enbart damer delta.
Citera
2013-11-10, 18:15
Medlem
Steff83s avatar
Ja. Det är absurt och helt felaktigt dessutom..Dom ägnar sig åt felaktigheter! Det är det stora problemet tycker jag än om man "bara" varit PK men gjort rätt.

"Herrfotboll" är fotboll..kort och gott. "Herrforboll" finns inte formellt. Det är från utformat och till för alla. Sen att det är bara män som kan och vill platsa är ju som det är.

Damfotboll är någon avart reglerad för att ENBART kvinnor ska platsa där. Diskriminerande om något. Damfotboll är absolut inte fotboll..Det är damfotboll.

Kvinnor är välkomna till fotbollen i teorin...men män är inte välkomna till damfotbollen.
Citera
2013-11-11, 15:19
Moderator
sm910difs avatar
Har inte mycket mer att tillägga till de som hävdar att det naturliga är att benämna det allsvenskan respektive damallsvenskan eftersom allsvenskan är öppen för alla medan damallsvenskan har könsdiskriminerande (utan att lägga någon värdering i ordet) kriterier för spelarbehörighet. Aldrig att man kallar damallsvenskan för "allsvenskan", allsvenskan kan möjligtvis kallas herrallsvenskan om det t.ex. krävs för att tydligt distingera de båda vid jämförande.

Tänkte därför bara klistra in de relevanta representationsbestämmelserna så vi får det svart på vitt vad som faktiskt gäller:
Citat:
Ursprungligen postat av SvFFs Representationsbestämmelser, 2013, 1 kap. 9§
Dam- och flickspelare får delta i herr- och pojklag om spelarna i övrigt är behöriga att delta i spel. Herr- och pojkspelare får inte delta i dam- och flicklag.

Ringde FIFA för att höra vad som gällde i de matcher och turneringar (främst tävlingslandskamper på internationell nivå, dvs) som de administrerar, men de kunde inte koppla mig till någon som kunde svara på rak arm och bad att få återkomma, så där får gärna någon annan fylla i vad som gäller.
Senast redigerad av sm910dif 2013-11-11 kl. 15:27.
Citera
2013-11-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Ringde FIFA för att höra vad som gällde i de matcher och turneringar (främst tävlingslandskamper på internationell nivå, dvs) som de administrerar, men de kunde inte koppla mig till någon som kunde svara på rak arm och bad att få återkomma, så där får gärna någon annan fylla i vad som gäller.
Jag har ingen som helst uppbackning för det här men jag har för mig att jag läste för kanske 10 år sedan att något herrlag i Italien ville köpa Hanna Ljungberg () men att FIFA satte stopp.

Lite blixtresearch visar att det är (var) förbjudet i Serie A åtminstone men att det kanske går annars.
http://www.dn.se/sport/fotboll/hanna-nobbar-herrlag/

Även Marta ska ha fått erbjudandet.
http://www.expressen.se/sport/fotbol...-fran-herrlag/
Senast redigerad av HalChase 2013-11-11 kl. 17:47.
Citera
2013-11-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Ibland händer det att jag i t.ex. radion får höra talas om att landslaget ska spela fotbollslandskamp mot något land. En match som jag inte tidigare hört talas om. Märkligt, undras om Slatan ska vara med, funderar jag. Det tar ett tag innan jag får klart för mig att det handlar om en match i Damfotboll. Det beror inte på att reportern upplyser om det, nä det förstår jag av sammanhanget och att något kvinnligt namn nämns. Jag har inget emot att titta på Damfotboll, men jag vill gärna veta att det är det jag bänkat mig för att titta på. Varför talar inte reportrarna om ifall det handlar om Dam eller Herrfotboll? Det är ju löjligt. Skulle det bedömmas som en särbehandling eller något annat fjantigt?

Det har jag ockå irriterat mig och jag brukar följa(eller följde snarare) damfotboll. Aftonbladet irriterar med att skriva den och den spelaren aktuell för landslag och säger inte om det är herrar eller damer, eller ens om de menar A-landslag eller diverse ungdomslandslag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in