• 1
  • 2
2015-06-19, 14:18
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Tackar dig "Bumpmstare Rati" fr den vldigt viktiga informationen.

Matjessillen varierar ganska mycket bde smak- och konsistensmssigt mellan olika tillverkare.

Precis! Det varierar ven mycket bland en och samma tillverkare:

Mycket god:

http://abba.se/produkter/category/sill/abba-bohusmatjes

Menls:

http://abba.se/produkter/category/si...a-mastarmatjes
Citera
2024-03-27, 16:55
Medlem
Sladdarens avatar
1 pple
dl hackad dill
dl skuren grslk
1 tsk pressad citronsaft
1 dl turkisk yoghurt 10 %
1 dl crme fraiche (kan vara smaksatt) eller creme cheese (frskost) smaksatt i valfri andel
2 burkar matjessillfiler 200 g eller mindre

https://recept.se/recept/matjessill-...amig-appelrora

Ovan r bara en grundblandningen (basrra) sen kan du p mackan eller p tallriken annat till potter kan du ha i p senap, riven ost, rdlk, vitlk, krossat kokt gg, kaviar, riven pepparrot, rotselleri mm etc s du kan variera grundreceptet som du vill i olika smakriktningar s det inte blir enformigt liksom
Citera
2024-04-04, 01:01
Medlem
Eftersom det r min tur att rtta, s har man en egen teori som man ftt reda p. Det var att matjessill fick namnet matjes ifrn direktren p ett strre fisk fretag och dr uppfanns av honom just matjessill. Namnet som vi kallar Kalles kaviar.r ocks ett namn ifrn en direktr. Gissar p att matjes uppkommit p samma stt, ngon lnades till namnet. Stller mig tveksam till om det r vinter sill, ej knsmogna och lagrade sdana fast det kanske dem r?

Hursomhelst r matjessill jttegott.
Citera
2024-04-06, 01:43
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
"Matjessill" kommer frn hollndskans "maatjesharing". "Maatjes" betyder ursprungligen jungfru och kommer sig av att den inlagda sillen gjordes av ej knsmogen sill fre den frsta leken.

Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Eftersom det r min tur att rtta, s har man en egen teori som man ftt reda p. Det var att matjessill fick namnet matjes ifrn direktren p ett strre fisk fretag och dr uppfanns av honom just matjessill. Namnet som vi kallar Kalles kaviar.r ocks ett namn ifrn en direktr. Gissar p att matjes uppkommit p samma stt, ngon lnades till namnet. Stller mig tveksam till om det r vinter sill, ej knsmogna och lagrade sdana fast det kanske dem r?

Hursomhelst r matjessill jttegott.

S var trden bumpad igen, sker regelmssigt vart tionde r verkar det som.

Det r ursprungligen ett hollndskt namn och jag har kpt kta hollndsk matjesill i Fiskekyrka i Gteborg fr ngra r sedan. Den r annorlunda n vra svenska matjesillar och jag minns den som saltare och skarpare i smaken. S det kan nog vara s att det ngon svensk sillfabrikr bestmde namnet och stavningen efter att ha modifierat receptet, men det hollndska ursprunget r knappast ifrgasatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in