• 1
  • 2
2015-06-19, 14:18
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Tackar dig "Bumpmästare Rati" för den väldigt viktiga informationen.

Matjessillen varierar ganska mycket både smak- och konsistensmässigt mellan olika tillverkare.

Precis! Det varierar även mycket bland en och samma tillverkare:

Mycket god:

http://abba.se/produkter/category/sill/abba-bohusmatjes

Menlös:

http://abba.se/produkter/category/si...a-mastarmatjes
Citera
2024-03-27, 16:55
Medlem
Sladdarens avatar
1 äpple
½ dl hackad dill
½ dl skuren gräslök
1 tsk pressad citronsaft
1 dl turkisk yoghurt 10 %
1 dl crème fraiche (kan vara smaksatt) eller creme cheese (färskost) smaksatt i valfri andel
2 burkar matjessillfiléer à 200 g eller mindre

https://recept.se/recept/matjessill-...amig-appelrora

Ovan är bara en grundblandningen (basröra) sen kan du på mackan eller på tallriken annat till potäter kan du ha i på senap, riven ost, rödlök, vitlök, krossat kokt ägg, kaviar, riven pepparrot, rotselleri mm etc så du kan variera grundreceptet som du vill i olika smakriktningar så det inte blir enformigt liksom
Citera
2024-04-04, 01:01
Medlem
Eftersom det är min tur att rätta, så har man en egen teori som man fått reda på. Det var att matjessill fick namnet matjes ifrån direktören på ett större fisk företag och där uppfanns av honom just matjessill. Namnet som vi kallar Kalles kaviar.är också ett namn ifrån en direktör. Gissar på att matjes uppkommit på samma sätt, någon lånades till namnet. Ställer mig tveksam till om det är vinter sill, ej könsmogna och lagrade sådana fast det kanske dem är?

Hursomhelst är matjessill jättegott.
Citera
2024-04-06, 01:43
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
"Matjessill" kommer från holländskans "maatjesharing". "Maatjes" betyder ursprungligen jungfru och kommer sig av att den inlagda sillen gjordes av ej könsmogen sill före den första leken.

Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Eftersom det är min tur att rätta, så har man en egen teori som man fått reda på. Det var att matjessill fick namnet matjes ifrån direktören på ett större fisk företag och där uppfanns av honom just matjessill. Namnet som vi kallar Kalles kaviar.är också ett namn ifrån en direktör. Gissar på att matjes uppkommit på samma sätt, någon lånades till namnet. Ställer mig tveksam till om det är vinter sill, ej könsmogna och lagrade sådana fast det kanske dem är?

Hursomhelst är matjessill jättegott.

Så var tråden bumpad igen, sker regelmässigt vart tionde år verkar det som.

Det är ursprungligen ett holländskt namn och jag har köpt äkta holländsk matjesill i Fiskekyrka i Göteborg för några år sedan. Den är annorlunda än våra svenska matjesillar och jag minns den som saltare och skarpare i smaken. Så det kan nog vara så att det någon svensk sillfabrikör bestämde namnet och stavningen efter att ha modifierat receptet, men det holländska ursprunget är knappast ifrågasatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in