• 1
  • 2
2005-07-12, 00:40
Medlem
vagators avatar
Varför heter det matjessill? Är det pga. inläggningen? Existerar det bara som konserv, har aldrig sett färsk matjessill i fisk affären.
Citera
2005-07-12, 00:53
Medlem
OliTs avatar
Matjessill är per definition rensade, skinnfria och fileade fiskar som legat i en socker- & vinäger-lag.
Citera
2005-07-12, 17:37
Medlem
vagators avatar
Den matjessillen jag har hemma nu, abbas bohusmatje, är innlagd i socker och ättika, ingen vinäger enligt innehållsdekl. Vadan detta?
Var kommer ordet matje ifrån?
Citera
2005-07-12, 17:44
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vagator
Den matjessillen jag har hemma nu, abbas bohusmatje, är innlagd i socker och ättika, ingen vinäger enligt innehållsdekl. Vadan detta?
Var kommer ordet matje ifrån?

"Matjessill" kommer från holländskans "maatjesharing". "Maatjes" betyder ursprungligen jungfru och kommer sig av att den inlagda sillen gjordes av ej könsmogen sill före den första leken.
Citera
2005-07-12, 18:26
Medlem
OliTs avatar
Förmodligen kan man som med alla andra saker byta ut komponenter mot andra likvärdiga, ättika ger på samma sätt som vinäger en syrlig komponent.
Citera
2005-07-12, 19:37
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Förmodligen kan man som med alla andra saker byta ut komponenter mot andra likvärdiga, ättika ger på samma sätt som vinäger en syrlig komponent.

När du gör konserverande sillinläggningar typ matjessill, inlagd sill och dylikt så är det ättika som gäller, med vinäger kan en sådan inläggning bli direkt hälsovådlig. För smaksättningsinläggningar, typ senapssill, kan man använda den mildare vinägern eftersom sillen redan är inlagd i ättika sedan tidigare.
Citera
2005-07-12, 21:22
Awaiting Email Confirmation
Kanaljes avatar
Är det inte sandel eller nått i inläggningen(Tror jag såg tillverkning i något matprogram)
Citera
2005-07-12, 21:51
Medlem
vagators avatar
Tack för era svar. Det känns som vi börjar närma oss pudelns kärna, men vi är inte helt framme ännu. Jag har svårt att tänka mig att man endast använder icke könsmogen sill i våra dagar, eller är det så det ligger till? Och om det inte är fallet, är det då inläggningen det hänger på? Och vad består den av, i såfall? Tydligen inte vinäger...?!
Citera
2005-07-12, 22:01
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
När du gör konserverande sillinläggningar typ matjessill, inlagd sill och dylikt så är det ättika som gäller, med vinäger kan en sådan inläggning bli direkt hälsovådlig. För smaksättningsinläggningar, typ senapssill, kan man använda den mildare vinägern eftersom sillen redan är inlagd i ättika sedan tidigare.

De recepten jag läst på klassisk matjessill tyder på att vinäger var det som användes, saltet agerar konserverande komponent i en matjesinläggning, inte vinägern eller ättikan.
Citera
2005-07-13, 00:10
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanalje
Är det inte sandel eller nått i inläggningen(Tror jag såg tillverkning i något matprogram)
Sandeln ingår i vissa såser, som sillen ligger i.
Såser som innehåller ättika är tillmestadels sill som marineras, och inte behöver lika lång lagringstid som kryddsill. Den marinerade sillen används till bl.a. Löksill, Inlagdsill och Senapssill.

Det som Ballonggreven säger om att det är sill som inte är könsmogen, stämmer.

Den större sillen fångas i vattnen utanför Norge och den sill som skall bli t ex Matjessill kryddas in under september - december eftersom då är både fetthalten och storleken som bäst. Den här sillen lagras fem till sex månader för att den skall mogna och få den rätta konsistensen.

Ja, jag vet. Jag "tillverkar" sill. Alltså, sillinläggningar som sedan skeppas till ex ICA.
Citera
2015-06-19, 12:59
Medlem
Ratis avatar
Ätit detta för första och sista gången idag.
Tacka vet jag vanlig inlagd sill.
Citera
2015-06-19, 14:10
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ätit detta för första och sista gången idag.
Tacka vet jag vanlig inlagd sill.

Tackar dig "Bumpmästare Rati" för den väldigt viktiga informationen.

Matjessillen varierar ganska mycket både smak- och konsistensmässigt mellan olika tillverkare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in