Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-08, 21:50
  #1
Medlem
CatFactss avatar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/muf...isk-dag/?brs=m

På Vasaskolan i Gävle serverades en dag vegetarisk skolmat. Då ställde sig MUF utanför skolan och delade ut hamburgare. Deras motivation till detta var att de värnar om valfriheten.

Vad det rätt agerat? Gjordes detta eftersom dagen hade en vegetarisk stämpel? Hade samma sak gjorts om de serverade tex pannkakor och ärtsoppa? Eller tomatsoppa?

Edit: Klantade till mig. Glömde att ärtsoppa innehöll fläsk.
__________________
Senast redigerad av CatFacts 2013-11-08 kl. 21:58.
Citera
2013-11-08, 21:56
  #2
Medlem
Så jävla omoget och barnsligt. Är dessa gossar som sedemera ska gå upp i Moderpartiet?
Citera
2013-11-08, 21:57
  #3
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Kan någon förklara vad som är så farligt med det här? Har sett att många gnällt över det men förstår helt ärligt inte vad problemet är.

Och varför var det en vegetarisk dag?
Citera
2013-11-08, 21:58
  #4
Medlem
frozendragons avatar
Bra gjort, fattar inte varför skolan ska tvinga folk till att bli vegetarianer, det ska vara ett frivilligt val.

Skolan har redan krav på sig att servera vegetarisk mat om någon elev inte äter kött men inte tvärt om.
Citera
2013-11-08, 21:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Så jävla omoget och barnsligt. Är dessa gossar som sedemera ska gå upp i Moderpartiet?

Varför skulle det vara omoget?
Tror du Barnen hade någon talan om denna vegetariska dag? Nej, det hade dom inte.
Inte ens föräldrarna fick vara med och "rösta" om detta, utan det blev bara beslutat rakt av från skolan.
Citera
2013-11-08, 21:59
  #6
Medlem
Undrar om de vågar bjuda på gris vid nästa eid al-fitr? På tal om valfrihet.
Citera
2013-11-08, 22:02
  #7
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Så jävla omoget och barnsligt. Är dessa gossar som sedemera ska gå upp i Moderpartiet?
Snare omoget av skolan att ha en vegetrisk dag. Skulle någon försöka tvinga på mig deras livstil skulle jag bli tokig på dem.
Citera
2013-11-08, 22:02
  #8
Medlem
Dunderaxel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Bra gjort, fattar inte varför skolan ska tvinga folk till att bli vegetarianer, det ska vara ett frivilligt val.

Skolan har redan krav på sig att servera vegetarisk mat om någon elev inte äter kött.

Inser du inte att det är väldigt sjukt att ha en ingrediens i allt du äter? Typ som att jag skulle vilja ha bönor i allt jag äter, och tvinga min skola att ha bönor varje dag för att inte tvinga på mig någon annans livsstil.
Väldigt omoget av MUF, de värnar inte ett dugg om valfriheten.
Citera
2013-11-08, 22:08
  #9
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderaxel2
Inser du inte att det är väldigt sjukt att ha en ingrediens i allt du äter? Typ som att jag skulle vilja ha bönor i allt jag äter, och tvinga min skola att ha bönor varje dag för att inte tvinga på mig någon annans livsstil.
Väldigt omoget av MUF, de värnar inte ett dugg om valfriheten.
Det finns inte en typ av kött utan många olika, olika djur olika delar på djuret samt hur de tillagas. Har du aldrig ätit kött i ditt liv eller? Nej det är en livsstil de försöker tvinga på folk. Skulle du vara ok med att Jehovas vittne fick en dag där man bara skulle tro på deras tro i skolan?

Sen verkar du inte förstå hur valfrihet funkar eftersom du inte inser att fler alternativ ger större valfrihet.
Citera
2013-11-08, 22:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderaxel2
Inser du inte att det är väldigt sjukt att ha en ingrediens i allt du äter? Typ som att jag skulle vilja ha bönor i allt jag äter, och tvinga min skola att ha bönor varje dag för att inte tvinga på mig någon annans livsstil.
Väldigt omoget av MUF, de värnar inte ett dugg om valfriheten.

Uh förstår inte hur du menar nu MUF tvingar väll ingen att äta hamburgare? Det är ju skolan som inte har några alternativ, visst dom kan erbjuda ett vegetarian alternativ, men när det är "vanlig mat" finns det ett vegetariskt allternativ för dom som av en eller annan anledning inte äter kött, så varför inte tvärs om?
Citera
2013-11-08, 22:12
  #11
Medlem
CatFactss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Varför skulle det vara omoget?
Tror du Barnen hade någon talan om denna vegetariska dag? Nej, det hade dom inte.
Inte ens föräldrarna fick vara med och "rösta" om detta, utan det blev bara beslutat rakt av från skolan.

Jag tror verkligen eleverna hade talan om detta. Det är en gymnasieskola så jag tror elever hade möjlighet att debatera detta bland sina lärare. Det är inga småbarn vi pratar om här.
Citera
2013-11-08, 22:17
  #12
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatFacts
Jag tror verkligen eleverna hade talan om detta. Det är en gymnasieskola så jag tror elever hade möjlighet att debatera detta bland sina lärare. Det är inga småbarn vi pratar om här.
Bara för att de har möjlighet att yttra sig om det betyder inte att de har rätt att vara med och bestämma om det. Dessutom är det fortfarande fel även om en majoritet ville ha det så, en majoritet har man inte rätt att tvinga på andra personers ens egen livsstil.

Respektera att folk har sitt eget sätt att leva på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback