Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-08, 01:15
  #1
Medlem
S-cups avatar
Hej

Har länge funderat på att ta dykcertifikat och har nu bestämt mig. Däremot trodde jag att det var försent, men till min förvåning verkar man kunna ta dykcert året runt (inklusive alla dyk).


Min fråga är om det är något negativt med att ta dykcert vintertid, bör jag vänta tills sommarn?

Sen undrar jag om någon har åsikter om H20 dykcenter i Lund, är det ett bra ställe att ta sitt cert på?

Och en sista fånig fråga; våt/torrdräkter, hur förlåtande är de till ändrade kroppsformer. Kommer minska mitt midjemått med ett fåtal cm närmsta tiden, är det då dumt att köpa utrustning innan jag nått en stabil vikt? Det är alltså inga tio kilo som ska bort, men lite grann.
Citera
2013-11-08, 01:56
  #2
Medlem
Njae enda orsaken varför fler tar det på sommaren är för att utedyken är varmare

Annars är det inte så stor skillnad, bra erfarenhet med lite kylande vatten också. Pansarpung!
(de flesta dyken sker i en djup bassäng)

Det är inte speciellt skönt att ha på sig en för tajt dräkt, sen är det dumt att plöja ner massor av pengar på utrustning du kanske inte kommer att använda om 1 år. Bäst är om du köper bra mask och bra fenor. Till att börja med i alla fall.
Citera
2013-11-20, 06:13
  #3
Medlem
Ballongdjurs avatar
Torrdräkt är väldigt förlåtande eftersom den inte sitter tajt.
Vad har du tänkt använda ditt cert till? Dykning i Sverige eller utomlands? Är det framförallt tropisk dykning med våtdräkt du siktar på så är det kanske onödigt att ta cert med torrdräkt.

Antar att cert i Sverige på sommaren tas med våtdräkt?
Jag gjorde tvärt om, tog cert utomlands och lärde mig torrdräkt i efterhand.

Sedan tycker jag personligen inte det är så kul när det är kallt och jävligt i vattnet.
Kalla fingrar, kall utrustning. Fyfan.
Citera
2013-11-20, 08:48
  #4
Medlem
Hej.

Jag tog mitt dykcert på H2O lund och var riktigt nöjd med både uppläget, lärarna, utrustningen och ja allt.
Jag skulle väntat lite med dykutrustning tills det att du vet om du vill gå på mer avancerad dykning framöver och kan köpa lite utöver det.
Eller börja med en lite billigare utrustning som du vet att du kommer få pengarna tillbaka ifall du säljer det.

http://www.dykarna.nu/forum/hjalp-me...dykare-388765/
Kolla på den sidan för att få lite tips med utrustning. Och köpa vad.

Hope it helps!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback