Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-07, 13:58
  #1
Medlem
darksmurfs avatar
Så jag är igång och bygga dator, och i väntan på att alla delar ska levereras gjorde jag ett enkelt test för att se hur högljudda mina stock case fans är, genom att helt enkelt koppla fan-controllern i fronten med en molex till min PSU. Ingenting annat är kopplat till PSUn. Båda fläktarna är såklart kopplade till fan-controllern.

Fläktarna startar dock inte och jag undrar nu varför?

Enda anledningen jag kan tänka på är att PSUn inte kan driva endast ett par fläktar, utan behöver större effekt för att komma igång. Alltså att det krävs att koppla in mer hårdvara innan fläktarna kan starta.

Hårdvara:
  • PSU: Corsair RM1000
  • Chassi: Fractal Design R4
  • Fläktar: 2 st Silent Series R2 140mm (de som följde med chassit)
Citera
2013-11-07, 14:24
  #2
Medlem
Monorailcats avatar
Nätaggregatet startar inte av sig självt. Det drar igång när pin 16 (har jag för mig, den enda gröna kabeln i alla fall) på ATX-kabel (24-pins) jordas. Det du kan göra är att sätta ett gem eller liknande mellan pin 16 och valfri jord (svart) för att sedan slå på nätagget. Det är dock inte alla nätagg som gillar att bli körda utan belastning, åtminstone var det så förr i tiden.
Citera
2013-11-07, 22:16
  #3
Medlem
darksmurfs avatar
Tack för svaret; Följde den här länken och det funkade hur bra som helst

http://www.corsair.com/en/blog/testi...-power-supply/
Citera
2013-11-07, 23:45
  #4
Medlem
Monorailcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darksmurf
Tack för svaret; Följde den här länken och det funkade hur bra som helst

http://www.corsair.com/en/blog/testi...-power-supply/

Jo precis, det var ju exakt så jag menade Har också ett R4 och kör med stockfläktarna, tycker att de är helt ok. Tysta och skyfflar tillräckligt med luft på low och flåsar på rätt bra på medium, är det ett riktigt tungt spel så drar jag på high och visst låter det men överröstas ändå av grafikkortet. Mycket chassi för pengarna
Citera
2013-11-08, 00:14
  #5
Medlem
darksmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monorailcat
Har också ett R4 och kör med stockfläktarna, tycker att de är helt ok. Tysta och skyfflar tillräckligt med luft på low och flåsar på rätt bra på medium, är det ett riktigt tungt spel så drar jag på high och visst låter det men överröstas ändå av grafikkortet.
Eftersom detta är mitt första bygge på många år har jag inte mycket referens, men med båda chassi-sidorna avtagna och båda fläktarna på full tyckte i alla fall jag att det inte lät så farligt

Själv ska ja ha 2 överklockade 280x kort och ska överklocka processorn så mycket min cpu-kylare pallar, så har därför satt på stock-fläktarna i fronten och beställt 3 st PWM-styrda fläktar att sätta där bak och i taket
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback