2013-11-06, 22:56
Medlem
kerv...s avatar
Hallå alla händiga, nu får ni har överseende med att jag kan knappt något om sånt här ;-)
jag har en vägg där jag tänkte ha en vit panelvägg och jag undrar om man behöver ha något mer bakom än gipsskivor? Och vad det billigaste och bästa materialet är.
Citera
2013-11-07, 17:32
Medlem
breakbabess avatar
Du behöver inte ha gipsskivor bakom, men antar att du har det i alla fall.

Något mer behöver du inte ha sålänge det inte är plåtregler bakom gipsen. Då bör du skruva på lämplig spikläkt utanpå gipsen som du kan spika panelen i, Lämpligen med 34x70mm virke.

Billigaste och bästa materialet beror ju helt på vad du vill ha för panel?
Citera
2013-11-07, 18:56
Medlem
Vågrät vägg = golv?
Citera
2013-11-07, 19:25
Medlem
kakburks avatar
OSB-platta+gips kan vara en lösning. Bygger 24mm.

EDIT: Förresten, om du ska ha panel på hela väggen så behöver du inte gips överhuvudtaget.
Ska du däremot ha upp till nån meter och lägga en bröstningslist så vill du ju ha en slät gipsvägg ovanför.
Senast redigerad av kakburk 2013-11-07 kl. 19:35.
Citera
2013-11-07, 20:21
Medlem
breakbabess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
OSB-platta+gips kan vara en lösning. Bygger 24mm.

EDIT: Förresten, om du ska ha panel på hela väggen så behöver du inte gips överhuvudtaget.
Ska du däremot ha upp till nån meter och lägga en bröstningslist så vill du ju ha en slät gipsvägg ovanför.

osb duger inte till att spika panel i, måste vara något grövre!
Går väl att skruva, sålänge det är dold skruvning vill säga.. För det finns inget fulare än synliga skruvhuvuden på panel!
Citera
2013-11-07, 21:04
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakbabes
osb duger inte till att spika panel i, måste vara något grövre!
Går väl att skruva, sålänge det är dold skruvning vill säga.. För det finns inget fulare än synliga skruvhuvuden på panel!
Sant, ska det spikas så är ju spånplatta bättre. Jag satte upp en panelvägg för några år sedan och drog den med smådyckert rakt i reglarna. Inga plattor bakom, det var en innervägg. Den vägg jag hade OSB på skruvade jag med smalskallade skruv vilket satt bra och skallarna syntes knappt.

EDIT: Ja, det finns ju panelclips också, då får man ingen synlig infästning. Vet dock inte om det är bra till väggpanel.
Senast redigerad av kakburk 2013-11-07 kl. 21:09.
Citera
2013-11-07, 22:15
Medlem
eskimås avatar
Bostad, hem och trädgård --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2013-11-14, 19:35
Medlem
kerv...s avatar
Det är väldigt porös vägg där nu! Kommer inte ihåg vad någon sa att det hette men är samma material som i en anslagstavla ungefär.. Så man kanske måste ha en gipsskiva för att det ska hålla sig uppe?
Citera
2013-11-14, 22:28
Medlem
fistfuckrs avatar
Svårt att svara på, förstår inte riktigt vad du menar med anslagstavla..?

Proppa lodrät spikläkt är ju ett alternativ kanske(alltså pluggar med skruv i) och bygg sen upp panelen på den.
Citera
2013-11-14, 23:41
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fistfuckr
Svårt att svara på, förstår inte riktigt vad du menar med anslagstavla..?

Proppa lodrät spikläkt är ju ett alternativ kanske(alltså pluggar med skruv i) och bygg sen upp panelen på den.
Är troligen Porös träfiberskiva även känt som ''Tree-tex'' som avses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in