Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-06, 18:36
  #1
Medlem
fluffhajs avatar
Finns det risk att dom har installerat en trojan på den?

Kändes väldigt konstigt att jag fick tillbaka datorerna idag, men inte skulle få mobilen förrän imorgon. I övrigt är jag nästan säker på att min nuvarande, tillfälliga, mobil är avlyssnad eftersom det börjat låta konstigt precis i början när jag ringer till folk.

Om datorn nu är infekterad, finns det då något sätt jag kan komma åt mina filer på den utan att riskera att min nya dator infekteras(denna fråga kanske lämpar sig bättre i IT-säkerhet, men jag hoppas någon datorkunnig upptäcker tråden)?
__________________
Senast redigerad av fluffhaj 2013-11-06 kl. 18:49.
Citera
2013-11-06, 19:03
  #2
Avstängd
fislurkens avatar
[SPOILER
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Finns det risk att dom har installerat en trojan på den?

Kändes väldigt konstigt att jag fick tillbaka datorerna idag, men inte skulle få mobilen förrän imorgon. I övrigt är jag nästan säker på att min nuvarande, tillfälliga, mobil är avlyssnad eftersom det börjat låta konstigt precis i början när jag ringer till folk.

Om datorn nu är infekterad, finns det då något sätt jag kan komma åt mina filer på den utan att riskera att min nya dator infekteras(denna fråga kanske lämpar sig bättre i IT-säkerhet, men jag hoppas någon datorkunnig upptäcker tråden)?
][/spoiler]

För att du i framtiden skall kunna känna dig trygg så har du bara att plocka ut disken och köra ett eraseprogram på den.

Javisst jobbigt.
Citera
2013-11-06, 19:03
  #3
Medlem
Var det ett allvarligt brott de har beslagtagit datorn för?

Du kan ladda ner http://sourceforge.net/projects/hjt/
Kör igång programmet, kör en scan
Sen skriver du in logfilen här så kan någon kolla om det är någon lurig process som ligger i bakgrunden.
Citera
2013-11-06, 19:37
  #4
Medlem
fluffhajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken

För att du i framtiden skall kunna känna dig trygg så har du bara att plocka ut disken och köra ett eraseprogram på den.

Javisst jobbigt.
Mja, har ju egentligen inget att dölja, varken nu eller i framtiden. Men visst känns det väl lite sådär om polisen sitter och läser allt jag skriver. Att dom lyssnar på mina telefonsamtal är däremot lite underhållning med tanke på alla konstiga samtal jag ringer på fredag/lördag-kvällar

Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
Var det ett allvarligt brott de har beslagtagit datorn för?

Du kan ladda ner http://sourceforge.net/projects/hjt/
Kör igång programmet, kör en scan
Sen skriver du in logfilen här så kan någon kolla om det är någon lurig process som ligger i bakgrunden.
Det jag är misstänkt för: https://www.flashback.org/p46018399#p46018399

Läste någonstans att det är straff upp till två år som brukar gälla för avlyssning. Med tanke på att dom fortfarande inte släpper brottsmisstanke så känns det som att dom börjar bli desperata, vilket rättfärdigar min paranoia.

Okej, ska göra det så fort jag klurat ut ett säkert sätt att föra över det på. Fick tillbaka min externa hårddisk och USB-minne, men att plugga in det på min nya dator känns som ren idioti.
__________________
Senast redigerad av fluffhaj 2013-11-06 kl. 19:39.
Citera
2013-11-07, 11:01
  #5
Medlem
Henke1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Okej, ska göra det så fort jag klurat ut ett säkert sätt att föra över det på. Fick tillbaka min externa hårddisk och USB-minne, men att plugga in det på min nya dator känns som ren idioti.
Ja, det är ren idioti. Polisen jobbar helt annorlunda nu för tiden, det kör mycket på övervakning och DNA-testning. De övervakar så mycket de kan så allt du får tillbaka kan du räkna med har trojaner.
Citat:
Lag 2007:979 Åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga brott: Polisen får använda hemlig teleavlyssning, teleövervakning, kameraspioneri och hemlig postkontroll utan någon misstanke om brott alls: det behöver bara finnas anledning att anta att en person kommer att begå vissa allvarliga brott. Personen behöver inte ha utfört något försöks- eller förberedelsebrott. Om detta antagande finns får man även avlyssna personens hela bekantskapskrets.

http://opassande.se/integritet/
Citera
2013-11-07, 18:47
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag var avlyssnad ett tag, o polisen hade min dator i ca 1 år. O då brydde de sig inte ett dugg om droger o sånt, då jag var misstänkt för ett betydligt allvarligare brott.

Nu använder jag dock inte droger längre.

Men nej, jag tror inte de har planterat in en trojan i din dator.
Citera
2017-03-30, 17:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag var avlyssnad ett tag, o polisen hade min dator i ca 1 år. O då brydde de sig inte ett dugg om droger o sånt, då jag var misstänkt för ett betydligt allvarligare brott.

Nu använder jag dock inte droger längre.

Men nej, jag tror inte de har planterat in en trojan i din dator.

Och hur kan man vara säker på det? de är ju poliser trots allt
Citera
2017-03-30, 18:32
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
Och hur kan man vara säker på det? de är ju poliser trots allt
De får inte göra det...

Sen har jag formaterat om datorn, lågnivåformaterat den o använder program som raderar data så det inte går att läsa borttagna filer.
Citera
2017-04-01, 14:38
  #9
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
Och hur kan man vara säker på det? de är ju poliser trots allt
Fast i.o.f. så är jag paranoid, som jag medicinerar bort. Men ändå tänker jag ibland att polisen har lagt in en keylogger i min dator... Fast de får de inte göra...
Citera
2017-04-09, 04:30
  #10
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Fast i.o.f. så är jag paranoid, som jag medicinerar bort. Men ändå tänker jag ibland att polisen har lagt in en keylogger i min dator... Fast de får de inte göra...


Det behövs inga keyloggers eller trojaner längre, tekniken för övervakning har utvecklats så att varje dator går att nå om den är uppkopplad, med företagens hjälp redan under tillverkningen. Dom flesta tjänster som säljs för att skydda din integritet är humbug och skaparna skrattar hela vägen till banken. Du har varit med tillräckligt länge och borde veta bättre än det du ger intryck av i dina falsarier till andra användare på Flashback.

Frågar någon dig seriöst så gör en uppdaterad efterforskning istället för att komma med skåpmat som hör till 1900-talet, annars tycker jag du kan passa i frågan, om det ligger i ditt intresse att förmedla reella ansvarsfulla svar till frågeställaren.

Vilket blåbär som helst kan ge sådana universiella svävande uppgifter som man med en enkel sökning i dataforumet kan krossa ungefär som man smäckar till en nyäten mygga.


Besökar man mer specifika forum för datasäkerhet finns kunskaper som visar på att det enda 95-procentiga skyddet för att undvika avlyssning eller loggning av uppgifter är att vara avståndsmässigt och utan fysisk kontakt med dator, telefon eller vad som än kan kopplas upp mot internet.

De resterande fem procenten är för övervakning som vi ännu vet rätt lite om, se det som en säkerhetsmarginal om du inbillar dig att du har någon som helst integritet när du befinner dig i den här Vintergatan.


Vill du tillföra något och ha svar i fortsättningen så se till att göra en research med referenser först och sedan kan du ta bladet ur mun. Förutsätter att jag är avlyssnad och det hjälper ingen medicin i världen mot, det är som att förneka att det är ljust på dagen och mörkt på natten under midvintertid.

Det bästa tipset jag kan ge, vars kunskap är basic jämfört med duktiga teknikers, till dem som känner oro för att vara övervakade är att betrakta all konversation som ett gruppsamtal. Leverera när du är uppkopplad endast det du vill att fler än din egentliga samtalspartner ska få vetskap om.

Rent kontraproduktivt är det alltså en tillgång att vara avlyssnad och det får mig att njuta en smula vid tex. det här inlägget, det känns som plåster på såren för dom lagbrott och stress myndigheterna utsätter oss vanliga människor för.
__________________
Senast redigerad av Hestapo 2017-04-09 kl. 04:32.
Citera
2017-04-10, 02:44
  #11
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
tekniken för övervakning har utvecklats så att varje dator går att nå om den är uppkopplad, med företagens hjälp redan under tillverkningen. Dom flesta tjänster som säljs för att skydda din integritet är humbug och skaparna skrattar hela vägen till banken.

Din bild är kraftigt missvisande. Integritetsjournalister vill gärna tjäna pengar på att få folk att tro att allt går att hacka och deras webbkameror spionerar på dem men i 99.999% av fallen är det inte sant. Senast ville foliehattarna att vi skulle tro att CIA kunde få bilar att köra av vägen, bara sådär utan att bilen var manipulerad först. Tittade man närmare på det så hade CIA bara forskat i saken men inget tyder på att det finns malware i varenda bil, eller att det finns en mottagare i bilar som möjliggör fjärrstyrning.
Citera
2017-04-11, 11:38
  #12
Avstängd
Stureplansmannens avatar
kassera skiten om du känner dig nojjig. Ingen rolig känsla att måste vara att ha en dator som en gris har rotat i. Köp en ny.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback