Fokusera på att gå upp tidigt så ska du se att det inte är så svårt att sova. Det bör tilläggas att jag själv inte har så bra dygnsrytm.
Jag har provat att ladda ner en app som ska hjälpa mig, "Sleep Time - Alarm Clock and sleep...". Den tillåter mig att sätta på ljudet av skvalpande vågor när jag ska sova, mäter min sömnkvalité; när jag befinner mig i djup respektive lätt sömn, och väcker mig inom en period på 30 min; de påstår att den ska tangera med när jag befinner mig i lättare sömn vilket då ska göra det lättare och behagligare att bli väckt. Personligen tycker jag det verkar fungera, men det kanske bara är en fantastisk placebo. Om inte annat kan du söka efter mer seriösa produkter som ska hjälpa dig att vakna.
En annan idé skulle kunna vara att skapa en liten rutin som du tycker är rolig och fullfyllande - om du ska åka till jobbet eller plugget vid 8 så kanske du vill vakna 6 så du hinner läsa lite, träna eller motionera, yoga, programmera, studera, laga en god frukost till din partner och dig själv, eller förbereda en lunch, gå och mata fåglarna, etc., etc. (Har inte provat detta än.) - Tanken är att det är lätt att snooza om du tänker att det bara än ännu en jobbig dag på jobbet/skolan, men om du istället ser fram emot den där lilla timmen så kanske det blir en liten motivation.
Tror även att det här med en sömnrutin liksom väckningsrutinen ovan kan (med svårighet) skapas på kvällen också. Personligen tycker jag inte att problemet är att man är vaken på nätterna utan problemet med studierna uppstår när man inte stiger upp under en viss tid eller när man ligger och slöar långt in på dagen. Om du bara sover några timmar en dag så kommer du vara riktigt trött på eftermiddagen, försök hålla dig uppe till kvällen alternativt sov i 30 min och
fortsätt din dag som vanligt efter det - låt inte hela dagen gå till spillo.
Försök att aldrig låta din trötthet påverka dina beslut. Om du tränar på tisdagar, gå och träna på tisdagar fast än du är trött. Det sägs att Presidenter/statsminister bara får sova i 3-4 timmar/dag - jag vet inte om det är en myt eller om de är genetiskt starkare än du och jag i den här frågan men om inte annat; kan de, kan vi! Det är självklart svårt att leva efter det här och du behöver inte vara en absolutist men det gäller att känna sig själv när man tänjer på gränserna för mycket och låter sig förslöas.
Kan tillägga att det ovan bara är tankar som slog mig när jag såg rubriken då jag själv stundtals brottas med samma problematik. Utöver det är jag ingen doktor så kan inte uttala mig om du kanske behöver medicinsk hjälp, men du kan alltid prova något av det ovan!
Glömde nästan bort... Skriv ut en kalender för alla dagar på året på ett A4, sätt ett mål att du ska vakna kl. 6 exempelvis, ringa in alla dagar du lyckas och försök bilda en lång kedja. Klarade min första dag idag (kl. 5) och fick markera min första dag!