Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-06, 17:53
  #1
Medlem
Tjenare, bor i hyreslägenhet och har då en motorvärmarstolpe nu på vintern. Nu är det så att de är timer på motorvärmar stolpen (snål som hyresvärden är) så den går ca 1-2 innan inställd tid.


Så jag tänkte om det går att göra någon inställning på motorvärmarstolpen så att den går hela tiden när jag pluggar i kabeln?
Citera
2013-11-06, 18:21
  #2
Medlem
Polyklorfenols avatar
Om det är en mekanisk timer kanske du kan klämma in något som gör att snurrskivan fastnar i påslaget läge.

Att den är påslagen i 2 timmar är för att det inte behövs mer för att få bilen varm. Du vill väl inte koka den torr?
Citera
2013-11-06, 18:36
  #3
Moderator
Tystnads avatar
Hade alltid min gårds traktors motorvärmare sladd ansluten direkt till eluttaget under långa tider eftersom man aldrig visste exakt när snöhelvetet kom och man då behövde traktorn (svårstartad utan motorvärmare) ,så en dag gick fanskapet inte att starta när man som bäst behövde den.
Visade sig att motorvärmarelementet brännt ut fullständigt ,och enligt mekanikern som bytte den skall man aldrig ha motorvärmaren ansluten mer än max 3-4 timmar i stöten annars bränns dom ut i förtid.
Citera
2013-11-06, 19:12
  #4
Avstängd
fislurkens avatar
[SPOILER
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hade alltid min gårds traktors motorvärmare sladd ansluten direkt till eluttaget under långa tider eftersom man aldrig visste exakt när snöhelvetet kom och man då behövde traktorn (svårstartad utan motorvärmare) ,så en dag gick fanskapet inte att starta när man som bäst behövde den.
Visade sig att motorvärmarelementet brännt ut fullständigt ,och enligt mekanikern som bytte den skall man aldrig ha motorvärmaren ansluten mer än max 3-4 timmar i stöten annars bränns dom ut i förtid.
][/spoiler]

Beror på vilken typ av motorvärmare sitter den i blocket har det ingen betydelse är det en slangvärmare så finns viss risk.

För övrigt så vill alla värmare paja med tiden, dock är slangvärmare extra känsliga.
Citera
2013-11-06, 22:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Om det är en mekanisk timer kanske du kan klämma in något som gör att snurrskivan fastnar i påslaget läge.

Att den är påslagen i 2 timmar är för att det inte behövs mer för att få bilen varm. Du vill väl inte koka den torr?

Haha nästan så att jag vill det! Är så less på all snöhelvete som fryser till is på bilen.. sen blir det ju inte ens varmt o gosigt i bilen
Funderade på att köpa en 2000w kupèvärmare istället men då sitter det ju en 10A säkring i stolpen och stolpen är för 2 bilar så då är ju det kört..
Citera
2013-11-06, 23:26
  #6
Medlem
P55s avatar
Trevlig tråd det här med ni WT-folk som lyckats skriva ett inlägg;

Gosan: Din hyresvärd är inte snålare än andra hyresvärdar utan det handlar om affärer och dom har kalkyler för både hyror, snöskottning, fastighetsskötsel och motorvärmaruttag.
Köp dig en hyresfastighet och försök driva den, glöm heller inte att låta alla hyresgäster utnyttja all el som går till fastigheten. Och eftersom du vill meka med motorvärmaruttagen så varför inte bjuda alla dina hyresgäster på hushållselen ett par år framåt?

Och när du gjort det så säger dina hyresgäster "Gosan är den bästa hyresvärd vi haft"
Själv sitter du med skulder upp över öronen och din fastighet tvångsförvaltas.
Citera
2013-11-06, 23:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Trevlig tråd det här med ni WT-folk som lyckats skriva ett inlägg;

Gosan: Din hyresvärd är inte snålare än andra hyresvärdar utan det handlar om affärer och dom har kalkyler för både hyror, snöskottning, fastighetsskötsel och motorvärmaruttag.
Köp dig en hyresfastighet och försök driva den, glöm heller inte att låta alla hyresgäster utnyttja all el som går till fastigheten. Och eftersom du vill meka med motorvärmaruttagen så varför inte bjuda alla dina hyresgäster på hushållselen ett par år framåt?

Och när du gjort det så säger dina hyresgäster "Gosan är den bästa hyresvärd vi haft"
Själv sitter du med skulder upp över öronen och din fastighet tvångsförvaltas.

Låter som en idè, då kanske man blir utsedd "Årets Hyresvärd" t.om.

Skämt och sido, eftersom att jag får betala för stolpen även på sommaren när jag inte använder den (de stänger till och med av strömmen i stolpen under sommaren) så känns det väldigt fjuttigt att det bara ska vara ström 1-2 timmar när jag väl använder den under vintern. Och det anser jag är snålt utav dem.

Okej om det var 3-4 timmar.
Citera
2013-11-07, 03:09
  #8
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosan
Låter som en idè, då kanske man blir utsedd "Årets Hyresvärd" t.om.

Skämt och sido, eftersom att jag får betala för stolpen även på sommaren när jag inte använder den (de stänger till och med av strömmen i stolpen under sommaren) så känns det väldigt fjuttigt att det bara ska vara ström 1-2 timmar när jag väl använder den under vintern. Och det anser jag är snålt utav dem.

Okej om det var 3-4 timmar.

Normalt har man inte behov av mer än någon timmes förbrukning på motorvärmare, vill du köra längre tid än så får du väl kontakta värden och förslå att du betalar lite mer helt enkelt?

Jag har ingen sådan stolpe ens på p-platsen till mitt boende, inte klagar jag.
Citera
2013-11-07, 17:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Normalt har man inte behov av mer än någon timmes förbrukning på motorvärmare, vill du köra längre tid än så får du väl kontakta värden och förslå att du betalar lite mer helt enkelt?

Jag har ingen sådan stolpe ens på p-platsen till mitt boende, inte klagar jag.

Grejjen är att själva motorvärmaren räcker det med 2 timmar. Kupèvärmaren behöver dock gå längre tid än 2 timmar för att det ens ska bli lite varmt i bilen och slippa all snö som fryser till is på bilen.

Men får kolla upp det!

Men då är frågan vart i Sverige du bor också?
__________________
Senast redigerad av Gosan 2013-11-07 kl. 17:04. Anledning: kort
Citera
2013-11-08, 10:27
  #10
Medlem
Beror väl helt på hur kallt det är ute samt vad det är för motor du avser värma.
i -20 tar det garanterat mer än 1-2h att värma upp kylarvätskan till en bra temp
Och desto varmare desto bättre
Citera
2013-11-09, 09:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosan
Grejjen är att själva motorvärmaren räcker det med 2 timmar. Kupèvärmaren behöver dock gå längre tid än 2 timmar för att det ens ska bli lite varmt i bilen och slippa all snö som fryser till is på bilen.

Men får kolla upp det!

Men då är frågan vart i Sverige du bor också?



Motorvärmaren värmer motorn. Check!
Kupévärmaren värmer upp kupén och således blir den varm. Check!
Undra varför du har is på bilen?
Jo! För att kupévärmaren gör så att snön du har på bilen smälter.

Lycka till!
Citera
2013-11-20, 13:27
  #12
Medlem
Kanske någon kan vara lite ON topic och svara på ts fråga?
Jag lurar på om man kan styra om tillslaget på reläet för att få konstant ström. Ska försöka klura ut det senare idag. Har dock för mig att det är lite speciella verktyg som behövs för att öppna timern(digital)
Och vet något om tillslaget sitter i timern eller i en central?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback