Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-05, 17:30
  #1
Medlem
Tja

Jag tänkte försöka överklocka mitt intel quad 2 p5ql-pro Q8300 kort för att få lite bättre "fsb" för online skjutarspel. Hittade några videos på tuben men dem gällde mest q8400 och q8200 korten, och ett par länkar på engelska men fick inte till det då mina bios menyer ser annorlunda ut. Finns det något gratis program man kan görat med eller är det Ai tweaking i bios som gäller?
Och är det någon som sitter på en vettig guide som passar mitt bord eller någon länk/video? Vet inte riktigt vart jag ska börja söka så ett tips eller två skulle sitta fint!
Citera
2013-11-05, 17:37
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara PC då det avser datorkomponenter och inte om mjukvaran Windows.

//Mod
Citera
2013-11-06, 02:12
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Överklocka mha AI-tweaker i BIOS. Räkna med att få sitta ett gäng timmar innan du blir bekant med alla olika begrepp och parametrar. http://www.sweclockers.com/forum/2-k...overklockning/

I princip går det ut på att hitta max frekvens på FSB, sen max frekvens på minnet och sist max frekvens på CPU för att avsluta med en kompromiss. Cpu påverkar 95% av systemets prestanda, fsb ca 4% och minnet 1% - dvs lägg krutet på processorn.
Citera
2013-11-06, 03:26
  #4
Medlem
Monorailcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaderdetta
Tja

Jag tänkte försöka överklocka mitt intel quad 2 p5ql-pro Q8300 kort för att få lite bättre "fsb" för online skjutarspel. Hittade några videos på tuben men dem gällde mest q8400 och q8200 korten, och ett par länkar på engelska men fick inte till det då mina bios menyer ser annorlunda ut. Finns det något gratis program man kan görat med eller är det Ai tweaking i bios som gäller?
Och är det någon som sitter på en vettig guide som passar mitt bord eller någon länk/video? Vet inte riktigt vart jag ska börja söka så ett tips eller två skulle sitta fint!

Okej ... Till att börja med behöver du få dina termer någorlunda korrekta. Ditt moderkort är ett Asus P5QL Pro. Din processor är en Intel Core 2 Quad Q8300. En processor är inget "kort". Du vill ha mer FPS (frames per second).

Det enda som skiljer Q8200, Q8300 och Q8400 är multipeln (7, 7.5 och 8). Det är i BIOS du ska överklocka, gör du inställningar i Windows är de endast tillfälliga. Den guiden som hasenfrasen länkade till är en bra start för att överklocka på socket 775.

Ska du bara börja med att överklocka några hundra MHz är det inte mycket du behöver göra dock. På socket 775 klockade man fortfarande FSB. En Q8300 bör klara några hundra MHz utan att röra spänningen. Så det enda du behöver göra i början är att öka FSB i steg, t.ex. från 333 till 350 (2625MHz), samt ev. sänka minnesmultipeln beroende på vad du har för hastighet på minnena och om de klarar någon överklockning eller inte.

Det är nog svårt att hitta någon guide för specifik det moderkortet. Du får leta upp en manual online och klura ut vad de olika inställningarna faktiskt gör. Tyvärr har tillverkare en tendens att använda olika terminologi eller hitta på egna namn på saker, så man får luska ut vad de faktiskt gör, sen är det bara att följa någon generell guide som den länkad till ovan t.ex.
__________________
Senast redigerad av Monorailcat 2013-11-06 kl. 03:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback