Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-04, 17:42
Medlem
Här är en tråd med 4718 svar: https://www.flashback.org/t1447232. Det är en officiell samlingstråd, så jag antar att alla frågor om bitcoins som ställs på andra ställen, blir överförda till den, eller skickade till papperskorgen om de är riktigt dåliga. Det är bra, men vem fan orkar läsa nästan 5000 inlägg för att ställa en fråga om bitcoins? Tråden är full med blandade frågor om:

* Anonymitet.
* Säkerhet.
* Juridik.
* Investering.
* Kurser.
* Hur kommer jag igång?
* Vilka webbsajter finns det för att handla BC?
* Osv...

Här är tre inlägg efter varandra, valda på måfå (vem fan orkar läsa 5000 inlägg):

1. "Var skaffar jag en bitcoin plånbok/wallet? Vilken är bäst?"
2. "vart kan man handla med bitcoins?"
3. "Behöver man skicka in massa personuppgifter för att kunna köpa via kapiton? Eller är det bara att regga konto och sätta in pengar från vanligt bankkonto?"

Ni moderatorer måste sköta jobbet, ni kan inte förvänta er att vi ska göra det. Det första inlägget skulle ha hänvisats till den tråd som (borde) finnas med jämförelser mellan olika BC-företag. Den andra tråden skulle ha skickats till papperskorgen för ett värdelöst inlägg som man kan söka svaret på bara genom att titta på kategorierna i forumet. Den tredje skulle ha hänvisats till undertråden "kapiton".

Jag vill inte låta som en jobbig mupp, men att inte dela upp, joina ihop och flytta separata inlägg, trådar, underkategorier och huvudkategorier, gör forumet helt värdelöst. Ni kan inte bara överlämna jobbet att sortera informationen i en tråd med 5000 inlägg, till varje enskild läsare.
Citera
2013-11-04, 17:48
Medlem
Hajafintens avatar
Alltså färre trådar som kallas för samlingstråd eller dylikt? I stora ämnen är det större chans att man får svar inom en acceptabel tidsrymd men svårare att att hitta det som är relevant för en själv.

Den stora Whiskytråden är en sådan. Mycket kunskap och många aktiva skribenter.
Finns både för och nackdelar.

Dela upp större trådar till fler mindre när det gäller stora ämnen?
Citera
2013-11-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Alltså färre trådar som kallas för samlingstråd eller dylikt? I stora ämnen är det större chans att man får svar inom en acceptabel tidsrymd men svårare att att hitta det som är relevant för en själv.

Skulle det verkligen bli svårare att få svar direkt om kategorierna och trådarna var fler? De senaste aktiva trådarna hamnar ju längst upp i listan. De enda som skulle "tappas bort" är idioterna som inte kan klicka på underkategorierna, och de kunde man ge extra hjälp på många olika sätt.
Citera
2013-11-04, 18:35
Medlem
tempeZZts avatar
Underkategorier är ett jävla mög då det finns alldeles för många muppar som inte ser dem eller skiter i dem. Det är ett oändligt hästjobb som mod att skyffla trådar startade av lata eller blinda odågor till rätt plats (och även ett hästjobb att som vanlig user RP:a skiten innan).

En samlingstråd fyller absolut sin funktion för topics i många fall. Om vi tar exemplet med Bitcoins, så har den kanske spelat ut sin roll i takt med att Bitcoin spridits och blivit mera känt och vedertaget.

Läge för separata Bitcoin-trådar kanske, men absolut inte underkategorier.
Citera
2013-11-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Underkategorier är ett jävla mög då det finns alldeles för många muppar som inte ser dem eller skiter i dem. Det är ett oändligt hästjobb som mod att skyffla trådar startade av lata eller blinda odågor till rätt plats (och även ett hästjobb att som vanlig user RP:a skiten innan).

En samlingstråd fyller absolut sin funktion för topics i många fall. Om vi tar exemplet med Bitcoins, så har den kanske spelat ut sin roll i takt med att Bitcoin spridits och blivit mera känt och vedertaget.

Jo, det handlar väl om att ta vara på information. Om man vill att FB ska vara en suverän källa för data, så sorterar man den där bitcoin-tråden när den har kommit upp i 500 inlägg. Vill man att FB bara ska vara en ögonblicksskildring av debatter och diskussioner, kan man lika gärna släppa allt fritt.
Citera
2013-11-04, 20:00
Medlem
najass avatar
Visst stora samlingstrådar har sina nackdelar. Men det där med att "vem fan orkar läsa 5000 inlägg" är ett rätt korkat argument. Det är väl ingen som är dum nog att göra så om man letar efter specifik information i en stor tråd?

Man söker ju givetvis i tråden och nog för att det inte funkar alltid beroende på fråga så tycker jag att jag lyckas hitta det jag letar efter i 9 fall av 10 med ca 30 sekunder sökning.

Jag börjar tro att folk inte känner till att det funkar eller att sökfunktionen ens finns.

Man går alltså in i tråden och skriver in lämpliga sökord och väljer "sök i detta ämne".

Som sagt det funkar inte alltid men väldigt ofta, åtminstone för mina frågor.
Citera
2013-11-04, 20:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
det där med att "vem fan orkar läsa 5000 inlägg" är ett rätt korkat argument. Det är väl ingen som är dum nog att göra så om man letar efter specifik information i en stor tråd?
Tyvärr ser man ju den kommentaren alltför ofta, så nog finns det alldeles för många korkade postare som inte har vett att använda sökfunktionen.
Citera
2013-11-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Visst stora samlingstrådar har sina nackdelar. Men det där med att "vem fan orkar läsa 5000 inlägg" är ett rätt korkat argument. Det är väl ingen som är dum nog att göra så om man letar efter specifik information i en stor tråd?

Well.. problemet är väl att man bara kan söka på ord, och bättre kategorisering skulle hjälpa mycket. Hur lång tid tar det t.ex. för dig att hitta alla vettiga inlägg om investering i bitcoins? Vilka sökord använder du för grundsökningen, hur sållar du bland trådarna och vilka sökord använder du i varje tråd?
Citera
2013-11-04, 21:05
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Well.. problemet är väl att man bara kan söka på ord, och bättre kategorisering skulle hjälpa mycket. Hur lång tid tar det t.ex. för dig att hitta alla vettiga inlägg om investering i bitcoins? Vilka sökord använder du för grundsökningen, hur sållar du bland trådarna och vilka sökord använder du i varje tråd?

Men grejen var väl samlingstrådar här? Då söker man ju på inläggen direkt. I tråden alltså.

Som sagt så är det ingen supersökfunktion, men det är trots allt rätt sällan jag inte hittar relevanta inlägg när jag försöker.
Citera
2013-11-04, 21:39
Medlem
En mod har unika kunskaper om vad som har postats de senaste fem eller tjugo åren i den sektion som han/hon har ansvar för, och därför ett viktigt ansvar. Även om man har varit FB:are länge, kan man vara förstagångspostare i den sektionen man postar i, och att få vägledning av mods är guld värt. Ibland kan man få bra hjälp av stammisarna också, men de får inget betalt så det ska man väl inte räkna med
Citera
2013-11-05, 00:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Det känns som du söker efter något som FB realistiskt inte kan vara. Det är ett för stort forum för att skapa en massa fler underkategorier och det är inte heller alltid så lyckat att spjälka upp "naturliga" huvudämnen i flera deltrådar. Stora diskussioner kommer alltid att spreta mer eller mindre eftersom det är en sån bredd på folk som skriver i de flesta ämnen. Det du efterlyser känns mer som något för specialforum med en mer snäv grupp av läsare/postare eller olika typer av artikelsamlingar med nyckelord och liknande.

Detta sagt så vore naturligtvis en vassare sökfunktion väldigt nice att få.
Citera
2013-11-05, 06:10
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
En mod har unika kunskaper om vad som har postats de senaste fem eller tjugo åren i den sektion som han/hon har ansvar för, och därför ett viktigt ansvar. Även om man har varit FB:are länge, kan man vara förstagångspostare i den sektionen man postar i, och att få vägledning av mods är guld värt. Ibland kan man få bra hjälp av stammisarna också, men de får inget betalt så det ska man väl inte räkna med
Det finns inga som helst krav på moderatorerna att de ska ha unika kunskaper om vad som postats de senaste åren eller månaderna. Moderatorernas uppgifter är att se till att regelverket följs.
Ang. det fetade, nej man ska använda sökfunktionen, visst finns det moderatorer som kan hjälpa till men så är inte alltid fallet. Vidare så tjänar varken stammisarna eller moderatorerna några som helst pengar på Flashback utan det är ett ideelt städjobb.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Detta sagt så vore naturligtvis en vassare sökfunktion väldigt nice att få.
Detta håller jag helt med om, tills dess får man lära sig att använda den vi har eller söka via google.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in