Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-04, 15:49
  #1
Medlem
FunJahs avatar
Jo nu är det så att min dator kraschar hela jävla tiden. Ibland får jag inte ens igång den för att den ska hålla på att starta om. Har googlat och googlat men inget svar verkar hjälpa.
Varje gång den startar upp så visar sig en blåskärm också. Men med olika felmeddelanden, ex. STOP: 0x0000007F, STOP: 0x0000008E, 0x0000000A o.s.v.

Har testat det mesta som står i trådarna här på flashback där folk ungefär verkar ha liknande problem, men inget verkar hjälpa. Så någon som har en aning om vad det kan vara för fel?
Citera
2013-11-04, 16:36
  #2
Medlem
kilmans avatar
Hej!
Jag kan börja med att säga att jag hade exakt samma problem!
Ringde runt och googlade osv fick aldrig några svar. Men sen så tänkte jag ifall det kunde vara hårddisken som spökade. Och mycket rättare sagt så var det de. Jag köpte en ny hårddisk och nya ram-minnen och sen fungerade det som ett smäck!
Om du är osäker så lämna in datorn på service, dom frågade mig men ville ändå testa med hårddisken och det löste sig utan deras hjälp så då sparade man 500 riksdaler!
Citera
2013-11-04, 17:24
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunJah
Jo nu är det så att min dator kraschar hela jävla tiden. Ibland får jag inte ens igång den för att den ska hålla på att starta om. Har googlat och googlat men inget svar verkar hjälpa.
Varje gång den startar upp så visar sig en blåskärm också. Men med olika felmeddelanden, ex. STOP: 0x0000007F, STOP: 0x0000008E, 0x0000000A o.s.v.

Har testat det mesta som står i trådarna här på flashback där folk ungefär verkar ha liknande problem, men inget verkar hjälpa. Så någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

Blir det sak samma under felsäkert läge?
Citera
2013-11-04, 18:11
  #4
Medlem
FunJahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilman
Hej!
Jag kan börja med att säga att jag hade exakt samma problem!
Ringde runt och googlade osv fick aldrig några svar. Men sen så tänkte jag ifall det kunde vara hårddisken som spökade. Och mycket rättare sagt så var det de. Jag köpte en ny hårddisk och nya ram-minnen och sen fungerade det som ett smäck!
Om du är osäker så lämna in datorn på service, dom frågade mig men ville ändå testa med hårddisken och det löste sig utan deras hjälp så då sparade man 500 riksdaler!
Skönt att höra att någon haft samma problem! Så jag behöver alltså köpa både en ny hårddisk och ett nytt ram-minne? Får isåfall göra det imorgon om inget annat alternativ finns.
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Blir det sak samma under felsäkert läge?
Testate nyss och datorn verkar fungera under felsäkert läge. Men grejen är den att den ibland startar om sig även vid själva uppstarten, alltså 2-3 gånger. Händer också att den tjuter något förjävligt innan den blåskärmen försvinner.
Citera
2013-11-04, 18:30
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du kan förvisso mixtra lite med felsökningen om du nu har planer på att handlar något under morgondagen. Du kan tar hjälp av Hiren´s BootCD. Där finner du fina verktyg för att felsöka hårdvaran.

Provar först att analyserar RAM-minnet. Se efter där om du får något felmeddelande.

Du utför detta under felsäkert läge.
Citera
2013-11-04, 18:45
  #6
Medlem
FunJahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du kan förvisso mixtra lite med felsökningen om du nu har planer på att handlar något under morgondagen. Du kan tar hjälp av Hiren´s BootCD. Där finner du fina verktyg för att felsöka hårdvaran.

Provar först att analyserar RAM-minnet. Se efter där om du får något felmeddelande.

Du utför detta under felsäkert läge.
Okej ska testa och se hur det ser ut. Får väl tacka för hjälpen iallafall!
Citera
2013-11-04, 23:19
  #7
Medlem
0x0000007F - Kan vara RAM, men inte helt säkert.
http://support.microsoft.com/kb/137539

0x0000008E samt 0x0000000A tyder också på RAM.

Du kan köra memtest och testa, brukar även finnas minnestestar du kan starta från BIOS.
http://www.memtest.org/

Disk behöver du nog inte köpa, det brukar man kunna höra på den om den börjar ta slut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback