Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-04, 14:17
  #1
Medlem
Har en gammal HP xw4600 Workstation som har slutat att fungera som den ska.

Varje gång den startas så inkonsekvenskontrollerar den en av diskarna. När den sedan kommer igång så dröjer det bara någon minut innan allting hänger sig och jag måste starta om datorn.
Detta händer oavsett om jag låter den kontrollera klart filsystemen eller om jag avbryter den.

Är det hårddisken som har lagt av, eller är det något annat? Och vad behöver göras för att åtgärda detta?
Citera
2013-11-04, 14:35
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det kan vara allt ifrån dåliga och trasiga drivrutiner till HDD.

Är datorn uppdaterad med fräscha drivrutiner? Kör igenom HDD med hjälp av CHKDSK.
Citera
2013-11-05, 13:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det kan vara allt ifrån dåliga och trasiga drivrutiner till HDD.

Är datorn uppdaterad med fräscha drivrutiner? Kör igenom HDD med hjälp av CHKDSK.


Du får verkligen ursäkta, men datorer är verkligen inte min grej. Drivrutiner? CHKDSK?
Citera
2013-11-05, 14:40
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCat
Du får verkligen ursäkta, men datorer är verkligen inte min grej. Drivrutiner? CHKDSK?

Har du någon kunnig polare som kan hjälpa dig?
Citera
2013-11-05, 18:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCat
Du får verkligen ursäkta, men datorer är verkligen inte min grej. Drivrutiner? CHKDSK?
Du behöver en kunnig kompis om du inte vet vad grundläggande saker som drivrutiner är för något.

Du kan börja med att kopiera det du inte vill förlora så vi slipper höra att du just förlorat alla bröllops bilderna osv.

Eftersom du har en märkes dator så hoppas jag att du brände DVD skivorna som datorn tjatade på dig att göra samma dag du köpte och startade datorn för försa gången. Din kunniga kompis kan behöva dom om det är tillräckligt illa.

Vill du ändå lära dig något så kan Google förklara ord och hitta guider medan du väntar på din kompis.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2013-11-05 kl. 18:46.
Citera
2013-11-05, 21:59
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Här har du en guide för att fixa problem med hårddisk inklusive hur man gör återställningsskivorna om det nu inte är för sent:

http://h20565.www2.hp.com/portal/sit...tte.cachetoken


Här finns massor drivers, software och firmware till din dator. Välj här så du kommer till rätt dator:
http://h20565.www2.hp.com/portal/sit...tte.cachetoken

Vad har du för Windows på den?
Är det den hårddisk som du har Windows på som inkonsekvenskontrolleras?

CHKDSK ska du nog inte köra i detta läget innan du räddat dina personliga filer.
Citera
2013-11-08, 09:41
  #7
Medlem
Nej nej, om det är så att din hårddisk har lagt av, så är det nog ingen vidare idé att en "kunnig kompis" hjälper dig.

Det kan leda till att du förstör viktig information på hårddisken för gott.
Jag skickade min hårddisk till Aurora data recovery, som hjälpte mig få tillbaka det jag hade förlorat på min hårddisk.

Mitt råd är att inte hålla på med hårddisken själv om den är förstörd det brukar sluta illa, tro mig jag vet..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback