Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-05, 16:23
  #25
Medlem
Dementerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rochstein
Kan man dricka bort hjärtklappningen?

Jag kunde inte det iaf, men jag sket bara i den, det är inte att rekommendera dock för det är ganska farligt att dricka på antabus.
Citera
2014-02-06, 17:42
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Läget mirtas? Nyktert och bra - vilket jag hoppas! Eller ligger du i sängen och skakar, ser avhuggna huvuden komma flygande? Tips: blanda det du har med grädde, högst en femtedel sponken, då brukar skiten få vara kvar i kroppen, och de flygande huvudena och skakningarna försvinna...

Eller - vilket vore det allra bästa - har du klarat att dricka kontrollerat, det är ju den bästa av världar.

In any case: all the best!



Sent svar men... Läget är bra, var onykter lite längre än planerat... 2 Januari blev 20 Januari... Men drack måttligt över jul och nyår, sedan smög det sig på att det urartade med dygnsrytm mm. Känner att det inte är ett fysiskt beroende utan en ovana av sociala/mentala skäl. Är nykter nu igen och har inget sug efter alkohol, däremot har jag tråkigt på kvällarna om jag inte planerar något speciellt eller det är typ Mästerkocken på TV.

Funderar lite på annan drog till helgerna... Som många säger är nog enda lösningen att hitta ett annat missbruk... Gymkort är nyinköpt - får väl bli träningsnarkoman igen då...

Ha det gott Gogge!
Citera
2014-02-06, 17:45
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenoCeno
Hmmm. Nja, antabus. Varför? Om du är lika törstig som jag är så fattar du snart att antabus inte hjälper. Effekten uteblir när man har hinkat i sig alkohol tre fyra gånger med antabus i kroppen. Jo fan, jag drog ifrån kliniken efter intag av antabus och shoppade åttapunktfemmor tio minuter efter att mitt pedagogiska möte var till enda. Hade inga problem med att svälja dessa åttapunktfemmor.

Nåväl, jag är dum som berättar att medicineringen inte fungerar om man ger sig fan på att dricka och vänja kroppen. Hursomhelst...

Piller och skit skapar endast ett annat beroende. Eller hur? Som alkoholist så byter du alltid ditt beroende till ett annat. Personligen så dricker jag över trettio koppar kaffe per dag och blickar alltid på extrapriser som gäller choklad och annat sötsliskigt. Du byter alltid ett beroende emot ett annat.

Sammanfattningen är... piller för allt skit som vi dras med hjälper inte till sist. I början är det en stor hjälp, det måste jag erkänna. Men vi som är riktigt, riktiga fallna hjältar kommer alltid på sättet att kringgå piller, jobbiga läkare, socialsekreterare osv. Antabus och dylika piller är inte lösningen. Nej.

Den svåra lösningen är att inte dricka, eller vad det nu är. Att sluta är underbart. Efter tre månader och efter sex månader så har jag en tendens att falla tillbaka och "endast ta en", för att jag är stark i sinnet och inte beroende mer. Hejhopp!, nej, det funkar inte. Tror att jag har gjort detta "en sista gång, för jag kan hantera detta" ett par hundra gånger nu. Hmmm.

Jag har legat på St:Göran i Stockholm ett par veckor och även här i Nederländerna där jag bor sedan sex år tillbaka. Tvåveckorsperioder båda gångerna. Allt för sunkiga pilsner.

Nej, jag har inte lärt mig. Vissa dagar vaknar jag med ett jäkla sug efter en öl. Säger till mig själv att det är smaken jag gillar. Men jag antar att det är ruset jag gillar bättre.

Ok, sammanfattningsvis så är mitt råd till er alla som sitter och knaprar på en öl eller grogg... det är endast ett stort stöd ifrån pojkvän, flickvän som kan få er att sluta. Familjen är ok, men den käraste smäller högre. Berätta om dina problem och ge henne, eller honom, ditt bankomatkort i ett halvår och du är en bit på väg.

Du kommer fortfarande att supa när tillfälle ges. Absolut. Jag gör det.



Du har tokrätt i precis allt! Speciellt det där med kärestan... Och där är jag lyckligt lottad.

Kanske kanske kan jag efter ett halvårs nykterhet återgå till "normalt drickande" (= i min värld helgdrickande) - återstår att se...
Citera
2014-02-06, 17:53
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Finns viljan så finns det alltid ett sätt. Jag tror inte mirtas är i närheten av så törstig som du om jag ska vara ärlig. Jag har några bekanta som är alkoholister och antabus var inte ens ett litet hinder. Jag tror mirtras tillhör gruppen som inte har det fysiska suget efter alkohol utan bara behöver något för att fungera och då tar antabus för att inte bli en riktig alkoholist.

Lite som folk som säger att man är socker-beroende. Ett psykiskt behov kan finnas men inte ett fysiskt. Med det sagt så säger jag inte att mirtas kanske är på god väg att utveckla ett ordentligt alkoholberoende, det börjar ju ofta med att dricker för att dämpa något. Själv har jag inte sådana problem med alkohol utan dricker för mycket på grund av bieffekter från annat. Det är svårt att inte bli blandmissbrukare när kroppen och knoppen börjar krascha. Jag tror inte man har en aning om vad ett riktigt beroende är före man har haft en riktig avtändning.



Håller med - tror det är stor skillnad på fysiskt beroende (generna?) och de som (vilket är den stora majoriteten av de som har ett alkoholmissbruk enligt min erfarenhet) dricker av tristess/missnöje med livet/depression/olycklig kärlek/genomgått ett trauma etc.

Den sistnämnda gruppen måste inte ha alkohol utan använder den som flykt/tröst. De kan antingen byta ut alkoholen mot ett annat missbruk (i bästa fall ett sunt missbruk) eller ibland t o m sluta helt. Fast även denna gruppen har nog för all framtid en risk för återfall och bör vara försiktig.
Citera
2017-09-01, 14:54
  #29
Medlem
Jag fick direkt antabus pga jag drack för mkt en dag av 100 :-(. Nu tar jag det 3 ggr v 400 mg. Är det inte lite väl? Jag har inga problem att erkänna vad jag gör men vem dricker inte en gång på 100 dagar?
Citera
2018-12-19, 16:14
  #30
Medlem
puterealbas avatar
Jag började med antabus igår. Vart tvungen att göra det, annars hade dom inte skrivit ut stesolid till mig :/

Vet inte vilken dos jag fick. Men vi säger att det var 800mg. Tror ni att jag exploderar om jag dricker på fredag? Har ju bara tagit antabus en gång nu, så det har inte hunnit "lagras" i kroppen eller hur man säger. Det står ju att "tablettens effekt byggs gradvis upp under de första 3 behandlingsdagarna"? Så om jag bara tagit en gång under en dag, även om det kanske var hela 800mg, så borde det väl inte vara så farligt efter två-tre dar?
Citera
2018-12-19, 18:09
  #31
Medlem
Gabrielswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag började med antabus igår. Vart tvungen att göra det, annars hade dom inte skrivit ut stesolid till mig :/

Vet inte vilken dos jag fick. Men vi säger att det var 800mg. Tror ni att jag exploderar om jag dricker på fredag? Har ju bara tagit antabus en gång nu, så det har inte hunnit "lagras" i kroppen eller hur man säger. Det står ju att "tablettens effekt byggs gradvis upp under de första 3 behandlingsdagarna"? Så om jag bara tagit en gång under en dag, även om det kanske var hela 800mg, så borde det väl inte vara så farligt efter två-tre dar?

Jo, 800mg sitter i garanterat. Jag gick på det i 1½ år så jag vet. Även om det är en engångsdos så är det inte värt att chansa tycker jag. Du får ju dom av en anledning.

Sedan Stesolid tillsammans - Antabus ökar plasmanivåerna på Stes bara så du vet. Var tacksam att du fick det åtminstone. Mig klippte dom allt på.
Citera
2019-01-11, 12:08
  #32
Medlem
Punklivs avatar
Tjena, kapar tråden.

Jag har ätit antabus, 200 mg tre gånger i veckan, mellan 8-9 månader och tog sista dosen förra onsdagen, alltså för nio dagar sedan. Nu känner jag att det vore väldigt gott med ett par, tre öl i kväll. Tror ni det räcker för att vara fri från diverse obehag? Ska jag kanske köpa en folköl först och se hur det känns, antar att det är fritt fram att dricka om man kan sänka en 3.5:a utan obehag?
Citera
2019-01-12, 03:11
  #33
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Tjena, kapar tråden.

Jag har ätit antabus, 200 mg tre gånger i veckan, mellan 8-9 månader och tog sista dosen förra onsdagen, alltså för nio dagar sedan. Nu känner jag att det vore väldigt gott med ett par, tre öl i kväll. Tror ni det räcker för att vara fri från diverse obehag? Ska jag kanske köpa en folköl först och se hur det känns, antar att det är fritt fram att dricka om man kan sänka en 3.5:a utan obehag?

Ifall någon i min sits är intresserad i framtiden så var det inga problem alls, mer än att jag blev tät i näsan.
Citera
2019-01-13, 18:47
  #34
Medlem
TheSurvivor87s avatar
Om det ingår i er individuella vårdplan, vill ni inte bli fri från beroendet då? Varför riskera er nykterhet för en fylla?
Citera
2019-01-25, 17:31
  #35
Medlem
Hej
Har testat att ta en 400 mg tablett dvs ingen boost start utan bara en enda tablett för att kolla och 24 timmar senare testade jag dricka. (vodka)
24 timmar ( 1dygn): Jag fick i mig ca 20 cl vodka innan jag fick lite rodnader och lite andningsvårigheter, tog väl ca 45 min innan besvär.

48 timmar ( 2dygn): Då hade tabletten tagit rejäl fart, fick i mig ca 10 cl och blev dålig som fan illröd och andnöd i princip 5-10 minuter efter intag av vodkan.

72 timmar (3 dygn): ungefär som efter 24 timmar

96 timmar (4dygn): Fick lätt i mig en kvarting. efter ca 2 timmar fick jag lite lite utslag och pyttelite andnöd, inget att orda om. Hade nog kunnat supa sig igenom om man velat utan stora problem

120 timmar (5 dygn): Fullt ös, gick hur bra som helst att supa. Inga besvär alls

Note: Jag drack hela mängden direkt, och inte lite då och då.

Hade jag tagit en riktig kur hade jag nog väntat i alla fall 10 dagar om man inte vill ha besvär
Citera
2020-02-03, 14:34
  #36
Medlem
tagit antabus 2x600 mg i veckan under några månader, drack 7 dagar efter avslutat behandling och fick ändå rödflammor + huvudvärk. Dock inte alls så kraftig som det kan vara om man skulle ha druckit under behandling men det kan sitta i ett tag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback