Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-02, 13:07
  #1
Medlem
M Nordströms avatar
När ett opinions undersökningsresultat ringer upp en frågar vad man har för opolitiska åsikter och vilket parti man röstar på, hur kan man då vara säker på att man inte blir uthängd på något sätt om vad man har röstat på? Är det kanske därför siffrorna varierar så mycket mellan olika opinionsföretag?
Citera
2013-11-02, 17:32
  #2
Avstängd
hektorjoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
När ett opinions undersökningsresultat ringer upp en frågar vad man har för opolitiska åsikter och vilket parti man röstar på, hur kan man då vara säker på att man inte blir uthängd på något sätt om vad man har röstat på? Är det kanske därför siffrorna varierar så mycket mellan olika opinionsföretag?

Jag skulle aldrig erkänna vad jag röstar på. Man vet aldrig, jag tror det är rätt safe, men vill inte riskera. Det är smutsigt sånt där, lika smutsigt som riksdagsvalet kommer bli, slängda röster, korrupta rösträknare, mm.
Citera
2013-11-02, 19:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
När ett opinions undersökningsresultat ringer upp en frågar vad man har för opolitiska åsikter och vilket parti man röstar på, hur kan man då vara säker på att man inte blir uthängd på något sätt om vad man har röstat på? Är det kanske därför siffrorna varierar så mycket mellan olika opinionsföretag?

Inte det minsta säker. Angela Merkel trodde att hennes mobiltelefon var säker - hur säker kan man då vara om någon helt främmande ringer och frågar vad man röstar på? I opinionsundersökningar gör man bäst i att vara "osäker".
Citera
2013-11-03, 01:36
  #4
Medlem
M Nordströms avatar
Precis, det är det jag också känner, en kamrat till mig blev sparakad från jobbet på grund av SD sympatier.
Citera
2013-11-03, 04:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
När ett opinions undersökningsresultat ringer upp en frågar vad man har för opolitiska åsikter och vilket parti man röstar på, hur kan man då vara säker på att man inte blir uthängd på något sätt om vad man har röstat på? Är det kanske därför siffrorna varierar så mycket mellan olika opinionsföretag?

1. Ingen säkerhet alls oavsett vilka utfästelser som erbjuds.
Citera
2013-11-03, 09:17
  #6
Medlem
Karlskronabloggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
När ett opinions undersökningsresultat ringer upp en frågar vad man har för opolitiska åsikter och vilket parti man röstar på, hur kan man då vara säker på att man inte blir uthängd på något sätt om vad man har röstat på? Är det kanske därför siffrorna varierar så mycket mellan olika opinionsföretag?

Vissa opinionsinstitut gör undersökningarna via webben och vissa genom telefonintervjuer, det är väl därför det är så stor skillnad mellan resultaten och sen 15-20 procent osäkra eller som inte vill svara just när det gäller telefonintervjuer då man blir uppringd av en okänd person,
Citera
2013-11-03, 13:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlskronabloggen
Vissa opinionsinstitut gör undersökningarna via webben och vissa genom telefonintervjuer, det är väl därför det är så stor skillnad mellan resultaten och sen 15-20 procent osäkra eller som inte vill svara just när det gäller telefonintervjuer då man blir uppringd av en okänd person,

Snarare kring 75-80% vid telefonintervjuer.
Citera
2013-11-03, 18:00
  #8
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlskronabloggen
Vissa opinionsinstitut gör undersökningarna via webben och vissa genom telefonintervjuer, det är väl därför det är så stor skillnad mellan resultaten och sen 15-20 procent osäkra eller som inte vill svara just när det gäller telefonintervjuer då man blir uppringd av en okänd person,

japp, man ser helt klart skillnaden mellan undersökningar på webben och telefonundersökningar vad gäller tex SD siffror.
Citera
2013-11-03, 18:40
  #9
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
När ett opinions undersökningsresultat ringer upp en frågar vad man har för opolitiska åsikter och vilket parti man röstar på, hur kan man då vara säker på att man inte blir uthängd på något sätt om vad man har röstat på? Är det kanske därför siffrorna varierar så mycket mellan olika opinionsföretag?
Det är aldrig riskfritt att avslöja sina hemligheter för en främling på telefon, kan ju vara vem som helst som ringt upp dig. Exempel: http://www.scb.se/Pages/Standard____342006.aspx
Citera
2013-11-03, 18:43
  #10
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det är aldrig riskfritt att avslöja sina hemligheter för en främling på telefon, kan ju vara vem som helst som ringt upp dig. Exempel:

Jag brukar aldrig svara på vad jag röstar till någon som ringer upp från något opinionsföretag. Det kan ju också vara någon Aftonbladsjournalist som ringer upp folk och sedan hänger ut dom .
Citera
2013-11-03, 19:02
  #11
Medlem
Jag antar att det är SD som TS syftar på? Partiet är både det tredje största och det mest normala partiet när det gäller inrikespolitik. Det känns ändå som att SD borde bli mer accepterat, åtminstone efter valet nästa år. Jag kan inte tro mina öron när man hör om folk som fått sparken pga SD-sympatier. Antingen måste det röra sig om arbetsgivare som är fårskallar eller bara vänstertroll. Det vore en sak om det handlade om ett radikalt parti, inte ett ljummet socialkonservativt parti. Sverige är verkligen ett vänsterland när liberalism räknas som höger, konservatism som extremhöger och nationalism som ondska.

Men seriöst, även om SD vore ett radikalt parti, bör du inte oroa dig när partiet har runt 700 000 väljare i landet. Det skulle bli väldigt många namn att lägga till i listan om så vore fallet.
Citera
2013-11-03, 19:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorjoa
Jag skulle aldrig erkänna vad jag röstar på. Man vet aldrig, jag tror det är rätt safe, men vill inte riskera. Det är smutsigt sånt där, lika smutsigt som riksdagsvalet kommer bli, slängda röster, korrupta rösträknare, mm.


Smutsigt är rätt ordet. Lita inte på PK byket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback