Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-02, 08:13
  #1
Medlem
anonymjavels avatar
hej

köpte asus z87-pro här om dagen.

kopplade in allt och det funkar jätte bra.

sen så koppla jag in 2 hdd till på dom svarta sata portarna. men jag ser inte dom hårdiskarna i diskhanteraren eller i bios. måste man göra något speciellt för att få dom att fungera? läste i manualen att det ska vara data diskar endast. men vanliga sata diskar är väl data diskar?. testade med min nya ssd. och det funka inte häller. här är bild på vilka sata portar jag menar. http://www.ladda-upp.com/bilder-a/funkar_ej-650.jpg
Citera
2013-11-02, 12:16
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymjavel
hej

köpte asus z87-pro här om dagen.

kopplade in allt och det funkar jätte bra.

sen så koppla jag in 2 hdd till på dom svarta sata portarna.

Dom är inte svarta, de är bruna.

Anyway, det där är portarna till ASMedia HBA'n. Du måste såklart installera drivrutinerna för denna innan den börjar fungera. Om du inte har installerat dem så har du troligen inte installerat resten av chipsetdrivarna. Det bör du göra.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2013-11-02 kl. 12:23.
Citera
2013-11-04, 02:48
  #3
Medlem
anonymjavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Dom är inte svarta, de är bruna.

Anyway, det där är portarna till ASMedia HBA'n. Du måste såklart installera drivrutinerna för denna innan den börjar fungera. Om du inte har installerat dem så har du troligen inte installerat resten av chipsetdrivarna. Det bör du göra.


okej . jag har installerat allt som var på skivan och sedan uppdaterat från deras sida. men får det inte att fungera. är det någon inställning i bios jag måste välja av/på ?
Citera
2013-11-04, 08:13
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymjavel
är det någon inställning i bios jag måste välja av/på ?

Sannolikt ja. Men jag orkar inte ladda ner manualen till moderkortet för att verifiera.

(DU har kikat så du inte har några gul/röd-markerade enheter i enhetshanteraren som tyder på att du INTE installerat drivrutinerna?)
Citera
2013-11-04, 08:42
  #5
Medlem
anonymjavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sannolikt ja. Men jag orkar inte ladda ner manualen till moderkortet för att verifiera.

(DU har kikat så du inte har några gul/röd-markerade enheter i enhetshanteraren som tyder på att du INTE installerat drivrutinerna?)


har kollat i bios och det ända jag hittar är om att välja raid eller inte. har kollat enhetshanteraren och inget är fel där. i instruktionsboken står det inte mycket. står bara att det måste vara data diskar.


här har du den om du vill kolla: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/...89_Z87-PRO.pdf
Citera
2013-11-04, 11:10
  #6
Medlem
EastClintfoods avatar
Det låter som att det är något inställning i biosen du får ta och ändra, annars så uppdatera det.
Har du strömkabeln till hårddisken i kopplad? Först så tänkte man om du inte har gått till diskhanteraren och fixat hårddisken där men du sa du icke kan se det på bios heller, fel kabel? Prova och göra det på nytt så kanske det funkar
Citera
2013-11-04, 18:22
  #7
Medlem
anonymjavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det låter som att det är något inställning i biosen du får ta och ändra, annars så uppdatera det.
Har du strömkabeln till hårddisken i kopplad? Först så tänkte man om du inte har gått till diskhanteraren och fixat hårddisken där men du sa du icke kan se det på bios heller, fel kabel? Prova och göra det på nytt så kanske det funkar

har testat på nytt 3 ggr nu. har bytt kablar också. testat med 8 olika diskar. både formaterade och o formaterade. har letat i bios. och googlat på olika forum men hittar inget. hmm
Citera
2013-11-06, 16:57
  #8
Medlem
anonymjavels avatar
ingen som vet vad felet är eller vad man måste göra får att få ingång dom 2 portarna?
Citera
2013-11-06, 17:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymjavel
ingen som vet vad felet är eller vad man måste göra får att få ingång dom 2 portarna?

Det skall nog inte till nåt speciellt för att få igång dem egentligen. Plug and Play liksom.
Antingen får de inte ström eller så är eventuellt moderkortet kasst är min teori.
ASMedia verkar vara avsedda att köra diskar på (dock inte SSD som blir aningen långsammare) och något att undvika så länge man har plats ledig.

Men ett förslag är att testa om strömkablarna från nätagget funkar på annat.
Citera
2013-11-06, 17:51
  #10
Medlem
anonymjavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Det skall nog inte till nåt speciellt för att få igång dem egentligen. Plug and Play liksom.
Antingen får de inte ström eller så är eventuellt moderkortet kasst är min teori.
ASMedia verkar vara avsedda att köra diskar på (dock inte SSD som blir aningen långsammare) och något att undvika så länge man har plats ledig.

Men ett förslag är att testa om strömkablarna från nätagget funkar på annat.

prata med asus och fick en ny uppdatering av dom och nu funkar det. såg att det inte var samma version som fanns på asus hemsida.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback