Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-02, 02:03
  #1
Medlem
Hej!
Jag har letat på Flashback och hittat LIKNANDE trådar, men ingen som riktigt passar in helt hundra.

Jag har besvär med utslag i hårbotten och har haft det i några år nu. Jag vill inte ens längre gå och klippa mig hos frisören för då syns allt mycket bättre och det är sjukt pinsamt och fult och äckligt. Det är som om jag har finnar/skorpor/sår på hårbotten. Ja, vissa går att klämma var ut. Andra är vanliga skorpor som går att skrapa bort. Andra känns som bulor inifrån och gör sjukt ont bara man rör dem. Trycker man sen tillräckligt hårt på dessa bulor kan var komma ut. Det kliar IBLAND, inte hela tiden. Det känns så mycket skönare efter varje dusch (duschar varje dag). Mitt hår blir fettigt SJUKT fort, det räcker med en dag så skiner det av fettet. På grund av dessa problem har jag ofta på mig mössa/keps.

Jag har varit på vårdcentralen TRE gånger, doktorn har tagit prover från varet som kommer ur. Varje gång har jag blivit hemskickad med recept på antingen något djävla mjällschampoo som inte hjälper ett dugg, eller någon jävla lösning kommer ej ihåg vad den hette, som man baddar på hårbotten. Denna lösningen hjälpte faktiskt en aning när jag använde den som man skulle, men endast EN ANING. Vågar aldrig klippa mig kortare än 8-10mm (är kille), för då ser mitt djälva huvud invaderat ut.

Ibland kan jag vakna upp med äckligt var eller lite blod på kudden (blir ungefär som om man spräckt någon finne på kudden), och det stör mig sjukt mycket. Är 21-25 år gammal, och detta har alltså besvärat mig i dryga 4 år. Ingen läkare kan något skit. Jag misstänker även att detta är orsaken till att mitt hår blir fettigt så fort (kan dock ha fel, vet ej).

Snälla, någon med liknande besvär som botats? Har använt alla schampon från Selsun, H&S till Fungoral. INGET FUNGERAR. Hjälp!

Mvh fyrkajen
Citera
2013-11-02, 02:13
  #2
Medlem
Du kanske har hårsäcksinflammation?

Ju oftare man duschar, desto snabbare blir håret fettigt. Vissa kan duscha 1 gång i veckan utan att få fettigt hår eftersom att håret vänjer sig tillslut Så ditt fettiga hår kan alltså dels bero på att du duschar alldeles för ofta. Dessutom så gör väl också duschen så att du blir torr i hårbotten, med tanke på hur ofta du duschar alltså.. Och det kanske också irriterar din botten
Citera
2013-11-02, 02:25
  #3
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverhajen
Du kanske har hårsäcksinflammation?

Ju oftare man duschar, desto snabbare blir håret fettigt. Vissa kan duscha 1 gång i veckan utan att få fettigt hår eftersom att håret vänjer sig tillslut Så ditt fettiga hår kan alltså dels bero på att du duschar alldeles för ofta. Dessutom så gör väl också duschen så att du blir torr i hårbotten, med tanke på hur ofta du duschar alltså.. Och det kanske också irriterar din botten

Du menar väl ändå "tvätta håret" när du säger "duscha"??? Håret blir ju inte fett för att man duschar!

TS: Kan det vara psoriasis?
Citera
2013-11-02, 02:37
  #4
Medlem
Ja, jag menar tvätta håret
Citera
2013-11-02, 02:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Du menar väl ändå "tvätta håret" när du säger "duscha"??? Håret blir ju inte fett för att man duschar!

TS: Kan det vara psoriasis?

Jag trodde det till en början, men googlade på psoriasis och fick fram följande:
Vanliga tecken på psoriasis är att man

•får röda, fjällande fläckar på olika delar av kroppen
•blir röd i hudveck, till exempel ljumskar och armhålor
•får små gropar i naglarna.


Jag har endast dessa "fläckar" på hårbotten
Jag är inte röd i hudveck
Jag har inte små gropar i naglarna

Så nej, tror inte att det är det.

Mvh fyrkajen
Citera
2013-11-02, 02:52
  #6
Medlem
kokorvens avatar
äter du voxra
Citera
2013-11-02, 02:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silverhajen
Du kanske har hårsäcksinflammation?

Ju oftare man duschar, desto snabbare blir håret fettigt. Vissa kan duscha 1 gång i veckan utan att få fettigt hår eftersom att håret vänjer sig tillslut Så ditt fettiga hår kan alltså dels bero på att du duschar alldeles för ofta. Dessutom så gör väl också duschen så att du blir torr i hårbotten, med tanke på hur ofta du duschar alltså.. Och det kanske också irriterar din botten

Möjligt, men det antar jag att läkarna jag träffat hade upptäckt? (Eller inte). Hårsäcksinflammation ska väl gå att fixa lätt med något schampo, jag har haft mitt skit i 4 år.

Angående fettigt hår kan du ha rätt, men jag känner mig TVUNGEN att duscha varje dag annars blir dessa utslag aggressivare, kliar en aning extra, och detta sammantaget med fettigt hår känns sjukt obehagligt och smutsigt/äckligt.

Mvh fyrkajen
Citera
2013-11-02, 02:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokorven
äter du voxra

Sorry, kanske skulle tilläggas att jag inte äter några mediciner alls. Är (tack och lov) i övrigt frisk som en nötkärna. Brukar dock ha återkommande finnar i ansiktet, men det är inte direkt acne utan endast finnar som kommer och går lite som de vill. Har fet hy i ansiktet också f.ö.

Mvh fyrkajen
Citera
2013-11-02, 03:14
  #9
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrkajen
Jag trodde det till en början, men googlade på psoriasis och fick fram följande:
Vanliga tecken på psoriasis är att man

•får röda, fjällande fläckar på olika delar av kroppen
•blir röd i hudveck, till exempel ljumskar och armhålor
•får små gropar i naglarna.


Jag har endast dessa "fläckar" på hårbotten
Jag är inte röd i hudveck
Jag har inte små gropar i naglarna

Så nej, tror inte att det är det.

Mvh fyrkajen

Min mamma har psoriasis endast i hårbotten, så det var därför jag tänkte att det kunde vara det...

Det finns specialschampon för psoriasis i hårbotten, så du kan ju alltid testa och se om det hjälper dig.
Citera
2017-05-09, 15:22
  #10
Medlem
wrathexs avatar
Bumpar tråden. Har en kompis med liknande problem
Citera
2017-05-22, 13:44
  #11
Medlem
gralehs avatar
Jag har seboréeksem då och då. Troligtvis orsakat av stress och högt sockerintag (vitt socker).

Jag kör en kur på apotekets bästa mjällprodukter, utesluter vitt socker och drar ner på stärkelse och kör mkt protein och bra fetter samt mindre av snabba kolhydrater (äter Paleokost). Försöker stressa ner. Tar terapeutiska doser av c-vitamin, zinc och selen.

Et voilá. Gör susen.
Citera
2017-05-23, 15:03
  #12
Medlem
Psykotons avatar
Jag har precis samma problem -och ni har rätt, läkare på vårdcentraler vet/kan ofta väldigt lite.. Fungoral/ketokonazol-shampo, Dalacin lösning, Elocon kan hjälpa men är kladdigt och drygt.

Diagnosen är ofta Seboroisk Dermatit (mjälleksem) / tinea capitis- som båda orsakas av svamp som trivs i hårbotten. Be att få testa Lamisil tabletter (terbinafin). Håll håret kort och tvätta inte för ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback