Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-10, 18:32
  #73
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Utmarkt stalle, gillar deras "Fireman's Pie", Pizzor, "Bangers & Mash", samt atmosfaren.

Det är inte många turister som hittar dit trots att det är så pass centralt. Mestadels locals
En av de äldsta pubarna i stan.
Citera
2016-03-11, 02:46
  #74
Medlem
En grej jag är nyfiken på: hur farligt är det som Europé att besöka en kåkstad under dagtid? Alltså jag tänker t.ex. på Khayelitsha eller Mitchells Plain?

Har själv aldrig varit i Sydafrika men skulle gärna vilja, och då vill man helst inte bara besöka de vanliga turistställena utan få nån sorts mer övergripande bild av hur folk lever i landet. Dock inte om det skulle vara farligt, förstås.
Citera
2016-03-11, 17:08
  #75
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
En grej jag är nyfiken på: hur farligt är det som Europé att besöka en kåkstad under dagtid? Alltså jag tänker t.ex. på Khayelitsha eller Mitchells Plain?

Har själv aldrig varit i Sydafrika men skulle gärna vilja, och då vill man helst inte bara besöka de vanliga turistställena utan få nån sorts mer övergripande bild av hur folk lever i landet. Dock inte om det skulle vara farligt, förstås.

Kul att höra griffen, det tycker jag absolut du ska

Jag skulle aldrig gå in i ett township själv, oavsett tid på dygnet, möjligen undantaget Soweto som ju svällt ut till att vara en egen storstad med medelklasskvarter osv.
Dessutom kmmer du ju inte riktigt förstå vad det är du ser om du inte har någon (guide) med dig som förklarar.
Jag läste nyligen en väldigt intressant berättelse från en schweizare som träffat en svart tjej från en av Kapstadens townships, Langa, och åkte ner och bodde där några månader och nu flyttat ner igen efter att de gifte sig. Om det är av intresse och du kan tyska eller google-översätta kan du läsa mer här (han verkar gärna berätta och guida om intresse finns):

http://www.suedafrika-forum.org/kaps...nga/#post64202

Men, om du vill få en mjukare och mer självständig introduktion till landet, tycker jag du ska röra dig mycket i Gauteng som egentligen är den enda provinsen som bjuder på ett tvärsnitt av landet (Kapstaden ligger väldigt avlägset från de allra flesta sydafrikaner som ju bor i östra landshalvan och har dessutom en otypisk etnisk fördelning med väldigt mycket afrikaanstalande färgade).

Kan rekommendera student- och bartäta Hatfield square i Hatfield, Pretoria, eller Melville, Newtown och Braamfontein i Johannesburg, samtliga belägna kring Witwatersrand university i utkanten av Johannesburgs innerstad. Den senare kan man numera promenera runt i på egen hand dagtid om man bara har ett minimum av gatsmarthet.
Kommer man från andra ställen i Sydafrika är både välståndet och mängden svart medelklass i Gauteng slående. Sydafrika utanför de tre metropolerna lever fortfarande i praktiken kvar i apartheid-tiden.
Durban ger liksom Kapstaden enligt mig en mer otypisk bild av Sydafrika, exempelvis till följd av stort indiskt inslag, inget inslag alls av boerkultur/afrikaans samt att Kwazulu-Natal nästan är som ett eget land med zulu som enda språk och enbart engelska hos de vita/färgade.

Sydafrikaner ligger för mig på en perfekt social nivå, öppnare än de flesta européer men inte lika intensivt sociala som amerikaner. De kommer tycka det är roligt att du frågar, i synnerhet när de fattar att du inte är sydafrikan. Mycket befriande är också att det inte finns någon särskild säljkultur, så du löper ingen större risk att till slut hamna i brorsans affär när du lär känna någon.

De är coola sydafrikanerna*, nu längtar jag tillbaka igen

*Köpte en vinbox, den trötta kassörskan blippade den och lade till ett släpigt "Can I join you, sir" med ett snett leende - sydafrikaner i ett nötskal

I övrigt: Självbetjäningsbarer, courtesy bar, som Lobengula beskriver är mer regel än undantag på guesthouses. Man blir bara på så bra humör av att besöka landet!
Citera
2016-03-11, 20:22
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kul att höra griffen, det tycker jag absolut du ska

Jag skulle aldrig gå in i ett township själv, oavsett tid på dygnet, möjligen undantaget Soweto som ju svällt ut till att vara en egen storstad med medelklasskvarter osv.
Dessutom kmmer du ju inte riktigt förstå vad det är du ser om du inte har någon (guide) med dig som förklarar.
Jag läste nyligen en väldigt intressant berättelse från en schweizare som träffat en svart tjej från en av Kapstadens townships, Langa, och åkte ner och bodde där några månader och nu flyttat ner igen efter att de gifte sig. Om det är av intresse och du kan tyska eller google-översätta kan du läsa mer här (han verkar gärna berätta och guida om intresse finns):

http://www.suedafrika-forum.org/kaps...nga/#post64202

Men, om du vill få en mjukare och mer självständig introduktion till landet, tycker jag du ska röra dig mycket i Gauteng som egentligen är den enda provinsen som bjuder på ett tvärsnitt av landet (Kapstaden ligger väldigt avlägset från de allra flesta sydafrikaner som ju bor i östra landshalvan och har dessutom en otypisk etnisk fördelning med väldigt mycket afrikaanstalande färgade).

Kan rekommendera student- och bartäta Hatfield square i Hatfield, Pretoria, eller Melville, Newtown och Braamfontein i Johannesburg, samtliga belägna kring Witwatersrand university i utkanten av Johannesburgs innerstad. Den senare kan man numera promenera runt i på egen hand dagtid om man bara har ett minimum av gatsmarthet.
Kommer man från andra ställen i Sydafrika är både välståndet och mängden svart medelklass i Gauteng slående. Sydafrika utanför de tre metropolerna lever fortfarande i praktiken kvar i apartheid-tiden.
Durban ger liksom Kapstaden enligt mig en mer otypisk bild av Sydafrika, exempelvis till följd av stort indiskt inslag, inget inslag alls av boerkultur/afrikaans samt att Kwazulu-Natal nästan är som ett eget land med zulu som enda språk och enbart engelska hos de vita/färgade.

Sydafrikaner ligger för mig på en perfekt social nivå, öppnare än de flesta européer men inte lika intensivt sociala som amerikaner. De kommer tycka det är roligt att du frågar, i synnerhet när de fattar att du inte är sydafrikan. Mycket befriande är också att det inte finns någon särskild säljkultur, så du löper ingen större risk att till slut hamna i brorsans affär när du lär känna någon.

De är coola sydafrikanerna*, nu längtar jag tillbaka igen

*Köpte en vinbox, den trötta kassörskan blippade den och lade till ett släpigt "Can I join you, sir" med ett snett leende - sydafrikaner i ett nötskal

I övrigt: Självbetjäningsbarer, courtesy bar, som Lobengula beskriver är mer regel än undantag på guesthouses. Man blir bara på så bra humör av att besöka landet!

Kvalitetsinlägg, tackar

Ja, en resa till Sydafrika finns definitivt med på listan över sånt jag skulle vilja göra åtminstone en gång i livet.
Citera
2016-04-02, 20:57
  #77
Medlem
Mooons avatar
Vad ligger temperaturen på i Sydafrika och Swaziland på i mitten av juni? Med tanke på att jag ska hjälpa en anhörig att packa för 14 dagar. Har ni tips på saker som är bra-att ha att ta med?
Citera
2016-04-02, 21:22
  #78
Medlem
JamesFs avatar
Du kan vara helt lugn. Har rest runt en hel del med bil och flyg. Semestrat både på landsbygd och i städer. Du ska vara turistsmart precis som i vilken storstad som helst och helst inte köra bil på nätterna. Annars är det lugnt. Ha en fin semester i ett underbart land.
Citera
2016-04-06, 17:08
  #79
Medlem
Jag sitter på ett dilemma. Hjärtat säger Sydafrika, logiken säger att det kanske inte är rätt tillfälle, tydligen väldigt regnigt i maj när jag vill åka. Har någon något koll på hur pass tråkigt är vädret under denna månaden generellt? Tänkte mig 4 veckor och landar i Kapstaden isånfall
Citera
2016-04-06, 21:50
  #80
Medlem
Mooons avatar
Jag hittade denna sida med bl a info om väder: http://www.omsydafrika.se/dsa/braattveta-vader.html


Citat:
Ursprungligen postat av MrBadman
Jag sitter på ett dilemma. Hjärtat säger Sydafrika, logiken säger att det kanske inte är rätt tillfälle, tydligen väldigt regnigt i maj när jag vill åka. Har någon något koll på hur pass tråkigt är vädret under denna månaden generellt? Tänkte mig 4 veckor och landar i Kapstaden isånfall
Citera
2016-04-07, 00:24
  #81
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBadman
Jag sitter på ett dilemma. Hjärtat säger Sydafrika, logiken säger att det kanske inte är rätt tillfälle, tydligen väldigt regnigt i maj när jag vill åka. Har någon något koll på hur pass tråkigt är vädret under denna månaden generellt? Tänkte mig 4 veckor och landar i Kapstaden isånfall

Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Jag hittade denna sida med bl a info om väder: http://www.omsydafrika.se/dsa/braattveta-vader.html

Japp vädret är då som en dålig svensk sommar, kan vara varmt och fint på dagarna men kyliga nätter. Då pratar jag om Kapstaden. Durban är som en bra svensk sommar. Upington är tropiskt. Sydafrika är stooort.

Låt inte vädret avskräcka, numera finns det billigt flyg om du vill se olika delar av landet eller regionen (Namibia, Zimbabwe, Botswana).
Citera
2016-04-12, 14:11
  #82
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Vad ligger temperaturen på i Sydafrika och Swaziland på i mitten av juni? Med tanke på att jag ska hjälpa en anhörig att packa för 14 dagar. Har ni tips på saker som är bra-att ha att ta med?

Som du säkert har sett vid det här laget är juni den kallaste månaden. Tänk på att en stor del av Sydafrika, precis som Swaziland, ligger på 1000 meters höjd och mer. Centrala inlandet ligger liksom på en högplatå, sen sluttar det neråt kusterna. Du kan ha milda, sköna dagar på 20-25 grader, men när solen inte ligger på är det fan i mig inte varmt... det kan det vara neråt 5-10 grader på kvällar och nätter. Jag har frusit häcken av mig i Johannesburg i juli. Det är inte ovanligt att husen är dåligt isolerade så bra om din anhöriges boende har extra element som går att ställa in på rummet. Lite beroende på vart i landet som ämnas besöka, som sagt.

Adapter till väggurtagen är ett måste (går iofs att köpa billigt annars). Fick- eller pannlampa är alltid bra att ha. Ett litet första hjälpen-kit likaså. Skippa paraplyer och regnkläder, det kommer inte att behövas. Kådisar delas ut gratis vid gränskontroller, offentliga toaletter och lite varstans...
Citera
2016-04-12, 21:28
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meixo
Vi har bokat en så kallad open jaw-biljett i början av april (två veckor) där vi landar i Johannesburg och senare åker hem från Kapstaden. Min tanke är att vi ska försöka ta oss direkt från flygplatsen till Pretoria eftersom Johannesburg, som jag förstått det, inte är någon trevlig stad. Tanken är att vi innan resan ska boka 2-3 nätter på något hotell i Pretoria och under tiden försöka hitta någon lämplig Safaritur (Krugerparken eller någon av de privata runtomkring) att boka in oss på. Efter safarin tänkte vi ta oss ner till Kapstaden och troligen stanna däromkring resten av resan.

Det jag undrar är helt enkelt om detta låter rimligt? (Kan nämna att de som åker är jag och mina föräldrar som är i 60-årsåldern.) Är det lätt att ta sig från flygplatsen i Johannesburg direkt till Pretoria? Är det klokt att leta Safari på plats i Pretoria eller bör man boka det redan hemma i Sverige? Jag läste någonstans att det kan vara risk för att det blir fullbokat, men jag tänker att det kanske är lite lugnare i april? Helst vill vi kunna boka på plats och gärna att det ingår transport med buss eller liknande till själva parken. Hur tar man sig på bästa sätt till Kapstaden? Flyg antar jag är lättast, men kan det vara värt det att ta något tåg eller buss exempelvis för att få se mer av landet? Vi har ju bara två veckor på oss totalt alltså.

Vore väldigt tacksam för hjälpsamma svar.
Hej Sydafrika är ett land som det är okomplicerat att åka runt i. Vi flög till J-burg och med hyrbil via e-bilhyra.se ... vi körde bil upp till Krugerparken.Hyrde även bil i Port Elisabeth som vi flög till och med bil till Kapstaden. Ett härligt land med god mat för alla med olika smak och mycket billigt. Vi kommer definitivt återvända till Sydafrika//
Ett trevligt land och folk där vi 2vuxna med tonåringar och med olika krav fick 19 fantastiska
dagar//
Safari kan säkert bokas via någon lokal touroperator som kan hittas via Internet. Vi var Tanzania
förra året och min uppfattning var att det inte var någon större skillnad på att boka direkt via någon lokal operatör eller hemifrån via någon researrangör. Troligtvis hade man fått bättre standard på boende etc..via en direkt bokning till lokal arrangör. Det kommer vi säkert pröva nästa gång//

Trevlig resa
Citera
2016-05-22, 20:38
  #84
Medlem
senhackarens avatar
Undvik Gangsterburg var du än gör. Hela den staden verkar vara i ett ända inbördeskrig.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2250203

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback