Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-11-14, 23:09
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
De begravdes mycket riktigt på Löddeköpinges kyrkogård den 8/6 1920. Hustrun och de fyra barnen ligger i en gemensam grav. Mannen ligger ensam i graven bredvid. (En eloge till prästen för detta beslut. Jag har sett flera andra fall där barnamördare har begravts i samma grav som sina barn, och det gör mig lika illa berörd varje gång..)

När jag tittade i församlingsboken för Löddeköpinge (via ArkivDigital) upptäckte jag att den mördade hustrun faktiskt bara var mor till det yngsta barnet. De andra tre var barn till Lindvall och hans första hustru som dog av blodförgiftning år 1914, bara ett par månader efter tredje barnets födelse. Äktenskapet med hustru Betty Amalia skedde 1916, och deras gemensamma son föddes den 6/5 1920. Sonen fick ett kort liv. Endast 25 dagar...
Jag tackar så mycket för ditt svar, mycket spännande och informativt.
Nästa gång jag är nere så ska jag definitivt lägga blommor vid deras grav. Stackars satar.

Jag hoppas att jag får återkomma här med gamla historier från Harjager och Kävlinge, det finns så mycket att berätta.
Citera
2013-11-17, 20:48
  #26
Medlem
W.Schellenbergs avatar
Jag hälsade på vänner i Lödde idag och passade på att leta igenom kyrkogården där. Dessvärre verkar det som om Lindvalls grav har tagits bort.
Citera
2013-11-22, 21:29
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xWingmaNx
Finns en liknande historia i utkanten av Löddeköpinge, I hofterup.

Historien kommer från att pizzerian i hofterup ägdes av en man vars familj bodde i området, Denna man ska sedan ha, efter en tids depression, gått hem med en AK4 (Hemvärnare) och skjutit samtliga medlemmar i sin familj (Fru och barn, minns även någon hund) för att sedan avsluta sitt eget med skott i huvudet.

Året skall vara 1995 och ägarens morsa skulle ha tagit över pizzerian efter denna tragiska händelse. Hon ägde den fram till den såldes vidare ett par gånger om nu på senare tid. (F.ö. Riktigt bra pizzor, blev aldrig sig likt sedan hon sålde )

Hur mycket detta stämmer vet jag inte, men har något minne av mig som liten hört henne diskutera lite smått om denna historian. Har heller inte någon källa men kanske vore intressant att gräva i om vi har några med intresse i mord/självmord/kriminalhistoria i Löddeköpingetrakten.

må väl!

/Er Wingman.


Det där stämmer väl sådär för det va väl sonen som iofs ägde pizzerian som sköt sin flickvän..
Citera
2013-11-23, 02:35
  #28
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Schellenberg
Jag hälsade på vänner i Lödde idag och passade på att leta igenom kyrkogården där. Dessvärre verkar det som om Lindvalls grav har tagits bort.
Gravrätten brukar vara i 25 år, och om det inte finns några anhöriga som är intresserade av att förlänga den så återgår graven till församlingen som återanvänder den till andra avlidna. Så familjen Lindvalls kvarlevor ligger nog kvar där dom grävdes ner, men sannolikt så har graven sedan "fyllts på" med andra kistor och gravstenarna bytts ut allteftersom gravrätten övergått till andra personer. Familjen Lindvall finns inte upptagen i Begravda i Sverige, och jag vet inte om församlingarna sparar gamla uppgifter om gravsatta heller. Det kan ju vara värt att undersöka om man är tillräckligt intresserad.
Citera
2014-03-05, 16:48
  #29
Medlem
*Aine*s avatar
Tidningsartikel som rapporterar om mordet:
http://magasin.kb.se:8080/searchinte...rdNumber=12448
Edit: Såg just att artikeln redan fanns i tråden, men som skärmdump.
Citera
2016-07-18, 16:32
  #30
Medlem
Enligt tidningsartikeln stoppade den femdubble mördaren Lars Algot Lindvall verkligen en dynamitpatron i gapet och sprängde bort huvudet. Blodsdådet ägde rum i stationsinspektorns bostad på andra våningen i Löddeköpinge Station. Den stationen är idag ett privathus mitt inne i ett villaområde. Spökar det där tror ni?
Citera
2017-09-01, 20:17
  #31
Medlem
Den andra familjen sim diskuteras här var nog de som tryckte sedlar en bit från Hofterups kyrka. Vet att det var dödsfall där och ev att någon smet till sitt hemland.
Någon som vet mer om detta?
Citera
2017-09-03, 21:18
  #32
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Den andra familjen sim diskuteras här var nog de som tryckte sedlar en bit från Hofterups kyrka. Vet att det var dödsfall där och ev att någon smet till sitt hemland.
Någon som vet mer om detta?

Låt mig spekulera i att denna familje är grannar med den lokala byastugan.

Men berätta gärna mer, man blev ju nyfiken.
Citera
2017-09-03, 22:06
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Låt mig spekulera i att denna familje är grannar med den lokala byastugan.

Men berätta gärna mer, man blev ju nyfiken.
Nej inte vid byastugan utan om du kommer från lödde och svänger vänster mot Hofterup så ligger där ett hus med stall på vänstra sidan. Det huset fanns inte då och det aktuella huset är rivet. Detta är kanske en 30 år sen tror jag. Har inte hittat något skrivet om det men ska luska vidare om det stämmer.
Citera
2017-09-04, 05:29
  #34
Medlem
Några notiser i DN.

https://minfil.org/e7Bct1c3ba/Lodde.jpg
Citera
2020-08-30, 03:06
  #35
Medlem
Jag bodde faktiskt i Hofterup 1995 och ca 300 meter från var mordet hände. Mordet skedde ca kl02:00 och gärningsmannen sköt sin FD flickvän och sköt sig själv senare i huvudet med en pistol och ingen AK4. Det var ett jäkla liv dagarna efter med kris grupper på den lokala låg och mellanstadie skolan (skönadals skolan)
Men det stämmer att mördaren var son till ägaren till den lokala pizzerian i Hofterup. Det hängde en stängd skyllt på deras dörr under 2-3 veckors tid efter detta.
Jag personligen var själv på Landskrona festivalen samma natt.

Ang mordet i Löddeköpinge 1920 så ska det fortfarande finnas familj/släktingar kvar i Lödde. Blev ett pådrag i en facebook grupp när detta nämndes i ett inlägg för ett par år sedan. Med hänvisning att det fanns släkt som tog illa vid sig att detta kom upp till ytan
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback