Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-01, 10:57
  #1
Medlem
This_is_me_s avatar
Hej på er alla musikintresserade vänner!

Det finns ju oerhört många musikgrupper här i Sverige. Vissa är för oss alla väldigt kända även om man inte gillar musiken eller ej. Deras låtar spelas på radion i tid och i otid.

Sedan har vi de som är mindre kända. Som kanske har gjort någon eller några skivor, dem finns där ute men utan vår vetskap. Det kan vara riktiga guldkorn ibland, när man hittar dem.

Sedan har vi en grupp musiker som har satt ett namn på sitt band och ungefär där stannar det. Kanske har dem gjort någon enstaka konsert med ett fåtal i publiken. Men ändå, dom existerar.

Nu vill jag höra hur långt Musikanterna på Flashback tagit sig med sin musik?


Har ni spelat in något?
Har ni konserter?
Hur många brukar det komma?
Funderar ni fortfarande på vad erat band ska heta och har en sliten elgitarr som är ostämd och som det fattas en sträng på?
Hur gör ni för att nå ut till folket?
Får ni mer brudar nuförtiden?
Hur seriösa är ni, är det mest för att det är kul och skoj, eller vill ni etablera er så att säga?
Hur mycket har ni tjänat på er musik?

Det finns massor av frågor. Skriv vad ni själv tycker. Nu vill jag höra om erat liv som musiker.

Edit: Det är absolut inget fel att skryta. Så kör på nu.
__________________
Senast redigerad av This_is_me_ 2013-11-01 kl. 11:03.
Citera
2013-11-04, 09:21
  #2
Medlem
This_is_me_s avatar
Det var inte mycket aktivitet i denna tråd. Ni behöver ju inte outo er om det är det ni är oroliga för. Jag kan börja lite smått.

I tonåren hade jag och några nära vänner ett punkband. Originellt, eller hur?

Hur som helst, var ingen av oss vid denna tidpunkt särskilt bra på något instrument, men att spela det var något vi absolut ville göra.

Vi hyrde en replokal som vi fick vara i ett par, tre gånger i veckan, och vi hade hur kul som helst även om det inte lät något vidare till att börja med.

Men vi blev bättre och bättre. Staden där vi bodde arrangerade lite då och då små festivaler kan man kalla det, där lokal band fick spela.
Vi spelade Live några gånger, var fulla och hade kul.

Mer än så var det inte med det bandet. Vi splittrades efter ett par år, när punken inte var lika häftig längre och i alla fall jag började upptäcka annan musik som var mer intressant.

Efter detta har jag spelat som trubadur på olika tillställningar med covers, men även egna låtar.

Jag har aldrig spelat in något på skiva, men har planer på att kliva in i en studio och spela in eget material.


Så... Det var lite om hur mitt musikliv har sett ut.

Kom igen nu Flashback, nu vill jag höra eran historia.
Citera
2013-11-04, 13:30
  #3
Medlem
swahilis avatar
Har ett band där vi skriver eget som jag har vart på turne i sverige med, började någonstans uppåt och så arbetade vi oss neråt, spelar då och då ute numera, inte så ofta då alla i bandet har 2 eller 3 till projekt och arbetar. har spelat in två plattor med det bandet, sen spelar jag i två coverband som extraknäck där jag agerar bandledare och plankar låtar osv. Där lirar vi väl lite mer men inte jättemycket då man måste jobba också..

Andra coverbandet delar jag och en annan kille på bandledarrollen men det har också legat ganska lågt spelade mer i somras med dem.

Sen har man väl spelat i nåt udda jazzband härochdär där man lirat standards på nån tillställning.

Så ingenting att hänga i julgranen men när man gått högskolan så kanske man får nå kontakter, vem vet.
Citera
2013-11-04, 15:05
  #4
Medlem
Digrams avatar
Ska använda dina frågor att svara på detta, så lat jag är!

Har ni spelat in något?
En skiva, har den publicerad på bandcamp, ska snart ut på itunes, spotify etc.

Har ni konserter?
Från 2011-2012 till nu så har vi haft ca 13 konserter.

Hur många brukar det komma?
Från 40-200

Funderar ni fortfarande på vad erat band ska heta och har en sliten elgitarr som är ostämd och som det fattas en sträng på?
Vi har redan ett namn, Mucket.
Alltid en sträng som hänger lös!

Hur gör ni för att nå ut till folket?
Spelar på gratisställen så ofta som möjligt, och använder av oss via media.

Får ni mer brudar nuförtiden?
Inget märkt, några fans!

Hur seriösa är ni, är det mest för att det är kul och skoj, eller vill ni etablera er så att säga?
Hur mycket har ni tjänat på er musik?
Väldigt seriösa, engagerar oss mycket i det och spenderar mycket tid på vårt projekt.
Vi har inte tjänat mycket alls, men lite som vi mest kommer spendera på fysiska skivor och spotify.
Citera
2013-11-05, 11:51
  #5
Medlem
This_is_me_s avatar
Fan vad kul det låter. Hoppas ni når erat mål med musiken.

Kom igen nu Flashback, det måste ju finnas fler musiker på detta forum?
Citera
2013-11-19, 19:54
  #6
Medlem
Chitagonghiltrexs avatar
Har ni spelat in något?
Yes. Ett Album och en EP. Ett album till är på väg.

Har ni konserter?
Ja. Nu har alla börjat plugga på olika orter, men sen vi började 2006 har vi gjort minst 100 gig.
Svårt att hålla reda på efter så lång tid.

Hur många brukar det komma?
Extremt varierat. Vår största publik var på ca 700, mista på typ 7 pers

Funderar ni fortfarande på vad erat band ska heta och har en sliten elgitarr som är ostämd och som det fattas en sträng på?
Ett namn har vi, fast det finns ALLTID en osträngad sliten skitgitarr i replokalen, trots att vi inte har gitarr i bandet.

Hur gör ni för att nå ut till folket?
Hetsar som fan på facebook, soundcloud, tumblr, bandcamp etc

Får ni mer brudar nuförtiden?
Vår musikstil är inte så brudmagnetisk, men vi har några kvinnliga fans självklart

Hur seriösa är ni, är det mest för att det är kul och skoj, eller vill ni etablera er så att säga?
Man gör det ju främst för att det är roligt, men i takt med att vi utvecklats så har allting blivit mer seriöst. Den påbörjade skivan ska skickas runt till skivbolag etc.

Hur mycket har ni tjänat på er musik?
Oj, inte särskilt mycket. Max 10.000 kanske.

Kul tråd.
Citera
2013-11-19, 20:48
  #7
Avstängd
Melange5738s avatar
Gör inte musik för pengar utan för att bli bättre. Lite pengar hade så klart inte skadat men har inte tid att satsa på det och den genre jag gör (psytrance och dylikt) finns det inte mycket pengar i om man inte åker runt och spelar på fester vilket jag inte är intresserad av att göra.

Jag har såklart lekt med tanken på att göra datorspelsmusik eller dylikt för att få loss stålar men känns inte så lockande i dagsläget.
Citera
2013-11-20, 11:05
  #8
Medlem
This_is_me_s avatar
Det är roligt att läsa om erat musikliv och allt vad det innebär.

Men jag tycker fortfarande att det är dåligt tempo i tråden. Kom igen nu, det måste väl finnas fler musiker där ute?
Citera
2013-11-20, 12:17
  #9
Medlem
Hyperias avatar
Har du spelat in något?
Mjaaa, jag sysslar med elektroniskt så har väl aldrig riktigt spelat in i syfte att använda det till en produktion. Men något egetinspelat sample har väl slunkit med någon gång. Sedan har jag lite inspelningar utav min kamrat sedan tiden då man pluggade ljudteknik.

Konserter?
Nej, kör inte live. Har ett DJbräde, men inget jag använder.

Funderar du fortfarande på vad ditt band ska heta?
Mina egna projekt har jag bestämda namn på, duoprojekten likaså.

Hur gör ni för att nå ut till folket?
Tjatar via sociala medier, pratar med folk som potentiellt kan promota lite via bloggar etc.

Får du mer brudar nuförtiden?
Nej, är ändå nöjd med bönan där hemma

Hur seriös är du, är det mest för att det är kul och skoj, eller vill du etablera er så att säga?
Det varierar, är mestadels seriöst men det kan även bli lite kul och skoj ibland.

Hur mycket har du tjänat på din musik?
Totalt ungefär 7,5 EUR och då är cirka 5,5 EUR mina, resten är min duokamrats.
Citera
2013-11-21, 04:54
  #10
Medlem
Det är bra att få yttra om sig själv! Jag backar denna tråd.
Min väg inom musiken har varit så himla fylld av lärorika misstag
och erfarenheter som givit mig för livet
även fast jag är i mina guldår än. Från oskyldiga tillställningar av
Kulturhuset till en självständig jakt efter hur jag kan utnyttja
mina inspirationer med en touch av cannabisanvändande.



Gitarrist är jag och har alltid blivit uppskattad för mitt spelande under ungdomen.
Det var tiden då man ville bara showa off och
spela satriani efter backingtracks bara för att visa att man kunde.
Pengar sammanlagt efter allt spelande skulle nog ligga på 7-8000kr efter
stipendium och många Personalfester med ett bra coverband.

Fick chansen att spela med ett signerat indiepopband.
En märklig sångare men med vänner som kompband.
Det räckte med en spelning och inget mer hände. Med det hade droger snokat sig in i min värld
efter konstant rökande under varje rep. Det förekom tidigare under mitt liv men här var det dagligen.

Insikter väcks till liv om vad jag själv mår bra av att spela. Min sång väcks till liv
även fast jag annars är en blyg kille som inte talar inför publik utan jag gömmer mig bakom min gitarr.
Men jag älskar utmaningar och misslyckas gör ingen för inget är rätt eller fel,
om inte normen säger till så att säga.
Har ännu inte komponerat något "helt" men det är ju trots allt bara för att underhålla andra.
Det kan vänta, men känner att jag snart kommer sprängas av att
vilja gå upp på scen för att tala och bekänna.
Med kvinnan i mitt liv på min högra sida och musik på den vänstra är jag nöjd med livet.
Citera
2013-11-22, 08:37
  #11
Medlem
joeljoeljoel1s avatar
Är med i ett band där alla är stora egon. Jag gör flera bra riff på gitarren hela tiden, med trummisen envisas med att vi ska köra hans riff som är värdelösa. Han totalt skiter i vad jag gör. Det är samma sak med text skrivning. Skriver jag en låt kan vi inte ha den för han måste skriva låten. Men han är för lat och bryr sig inte. Mina gitarrer är stämda och har 6 strängar på men till vilken nytta? Vi har inte haft en ända spelning. Inte ens en låt klar efter 6 månader. Mina idér på bandnamn går ju också bort för dom..
Istället för att börja bråka så letar jag efter andra band att spela med bakom ryggen på dem men eftersom jag bor i en rätt liten stad så är det svårt. Antar att jag lirar med dem för jag är desperat efter band.
Citera
2013-11-23, 00:35
  #12
Medlem
metalcorenightfalls avatar
Har ni spelat in något?
Vi har spelat in en Demo.
Har ni konserter?
Hade vår första idag.
Hur många brukar det komma?
Kom väl en 50.
Funderar ni fortfarande på vad erat band ska heta och har en sliten elgitarr som är ostämd och som det fattas en sträng på?
Vi har ett namn: Frozen Realm.
Hur gör ni för att nå ut till folket?
Facebook, Reverbnation, bandcamp. Vi söker även spelningar som fan.
Får ni mer brudar nuförtiden?
Ingen skillnad än ^^
Hur seriösa är ni, är det mest för att det är kul och skoj, eller vill ni etablera er så att säga?
Personligen har jag inställningen att jag spelar musik för att det är kul. Om vi blir stora och tjänar mycket pengar ska det vara för att publiken gillar den musiken som jag vill spela. Jag tänker aldrig skriva musik i syftet att publiken ska gilla den.
Hur mycket har ni tjänat på er musik?
Exakt 46 kr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback