Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-11-16, 08:10
  #37
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Dessvärre är det här standard för hur uppfinnare behandlas. Naivt att tro att man kan tjäna pengar på patent om man inte är ett stort företag som kan backa upp med miljoner i advokatpengar om det skulle behövas.

I Sverige betraktas dessutom uppfinnare med en nedlåtande attityd av media,"Uppfinnarjockar".

Håkan Lans har blivit uppmärksammad och delvis lyckats för hans genialiska uppfinningar och otroliga envishet.
Mmm..inte konstigt att han varit nära att ta till repet ibland. Jag hoppas han har det bra och lever ett gott och lugnt liv nu på ålderns höst.
Citera
2019-10-01, 22:07
  #38
Medlem
E.Morses avatar
Känner att jag vill lyfta denna lite. Förstår inte vilken monumental kompetens det finns här. Att han skulle vara rättshaverist kan ni direkt stryka. Alla som varit med på något hörn inom innovationsdrivna branscher vet att om dina idéer är för bra så kommer stora företag att stjäla dina idéer, patent eller ej. Du måste då försvara ditt patent och det är dyrt. Precis det var också vad Lans gjorde. Att han skulle "vara tjurskallig" har ingenting med saken att göra. Om han inte drev patentfrågan så innebär det att han gratis ger bort rätten till det han uppfunnit. Eftersom ett patent kan kosta många miljoner bara det, om det skall gälla i många delar av världen, är det alltså affärsmässigt idiotiskt att inte försvara det. Men om ni nu anser att han skulle givit bort sina uppfinningar gratis får det stå för er.

Vidare, vad gäller riskkapital så kan konstateras att det är enormt svårt att få investeringar för innovativa idéer. Så att han skulle kunnat få kapital hur enkelt som helst är bara det rent trams. När man är först på banan finns sällan kapital. Det räcker med att slå på teven och se "Dragons Den" för att se hur fullständigt vansinnigt investerare ofta tänker.

Ägandefrågan om patentet är lite rörig också. Lans har å ena sidan från början haft patentet personligen. Efter uppgörelsen med IBM fick han dock betalt i sitt bolag, det vill säga bolaget tjänade pengarna på patentet, men Lans ägde det själv. När sedan snurren om överlåtelsen kommer, där man kan belägga att hans advokat ljugit under ed, så blir det än mer krångligt.

Nej, kalla inte Lans rättshaverist. Jag är imponerad över att han inte gav upp, jag vet många som bara lagt ned när stora företag tagit deras patenterade idéer.
Citera
2020-03-23, 20:12
  #39
Medlem
Vedklyvens avatar
Har länge undrat hur det gått för Håkan Lans, vår främste Svenske uppfinnare i nutid.

På Youtube råkade jag på en två timmar lång intervju (från 2019) med Lans där han uppenbarligen känner sig bekväm och avslappad sitter och berättar sanningar om sitt fantastiska uppfinnarliv.
Han förefaller vara i bra kondition trots alla motgångar med världspatenten.

https://www.youtube.com/watch?v=0U1Bp_N5ltg

Den som är något intresserad av villkoren för Svenskt näringsliv och Svenska uppfinnare bör titta på den här YouTubevideon tycker jag.

Ex. den tioåriga processen mot Hitachi om färggrafiken som slutade i Tyska Högsta Domstolen och där Hitachis högste representant tydligen begick självmorden efter förlusten mot Lans.
Citera
2020-03-25, 08:14
  #40
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Har länge undrat hur det gått för Håkan Lans, vår främste Svenske uppfinnare i nutid.

På Youtube råkade jag på en två timmar lång intervju (från 2019) med Lans där han uppenbarligen känner sig bekväm och avslappad sitter och berättar sanningar om sitt fantastiska uppfinnarliv.
Han förefaller vara i bra kondition trots alla motgångar med världspatenten.

https://www.youtube.com/watch?v=0U1Bp_N5ltg

Den som är något intresserad av villkoren för Svenskt näringsliv och Svenska uppfinnare bör titta på den här YouTubevideon tycker jag.

Ex. den tioåriga processen mot Hitachi om färggrafiken som slutade i Tyska Högsta Domstolen och där Hitachis högste representant tydligen begick självmorden efter förlusten mot Lans.

Vilket bra tips! Tack!
Citera
2021-01-04, 13:49
  #41
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Håkan Lans har bara varit en kufisk "uppfinnarjocke" i mitt medvetande fram tills i helgen.

Det som hände var att jag hade somnat ifrån mitt mobilsurfande och så spelades klipp efter klipp upp som jag inte hade bett om(sov/halvsov).

Ett av dessa klipp var en intervju med Håkan Lans. Vilken härlig röst. Fungerade som en slags vaggvisa eller godnattsaga för mig i mitt sömndruckna bakistillstånd. Det triggade harmoniska drömmar, nästan en psykedelisk upplevelse.

När jag vaknade upp förstod jag att det var Lans som hade satt guldkant på mina drömmar. Och så lyssnade jag på hela intervjun. Oj vilken begåvad man. Och så ödmjuk och vis. Och behaglig. Vacker t.o.m, vilket jag nog aldrig trodde jag skulle säga om en man i 70-årsåldern.

Mina tidigare idéer om honom var helt grundlösa tomma fördomar utan någon som helst täckning. Förmodligen medias nedlåtande ton som jag plockat upp vid något tillfälle.

Vilken hjälte denna Lans är. Hoppas han har hälsa och välmående. Han såg pigg ut i intervjun från 2019. Han jobbar säkert flitigt med något spännande (hobby)projekt, trots att han är lite till åren kommen.
__________________
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-01-04 kl. 13:55.
Citera
2021-03-18, 17:30
  #42
Medlem
Håkan Lans som uppfann Navigeringssystemet STDMA och mycket mer, men som hamnade i klorna hos de stora drakarna ..
https://www.tekniskamuseet.se/lar-di...ystemet-stdma/

Mycket kunskap Håkan sitter på, hoppas dagens nykomlingar ta vara på detta ..
Citera
2021-03-18, 17:34
  #43
Medlem
Lite tråkigt att han fick lägga så stor kraft och tid på patenttvister. Sverige borde ha gått in och tagit det jobbet och låtit honom syssla med det han var/är bäst på - innovationer.
Citera
2021-03-18, 17:36
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Håkan Lans har bara varit en kufisk "uppfinnarjocke" i mitt medvetande fram tills i helgen.

Det som hände var att jag hade somnat ifrån mitt mobilsurfande och så spelades klipp efter klipp upp som jag inte hade bett om(sov/halvsov).

Ett av dessa klipp var en intervju med Håkan Lans. Vilken härlig röst. Fungerade som en slags vaggvisa eller godnattsaga för mig i mitt sömndruckna bakistillstånd. Det triggade harmoniska drömmar, nästan en psykedelisk upplevelse.

När jag vaknade upp förstod jag att det var Lans som hade satt guldkant på mina drömmar. Och så lyssnade jag på hela intervjun. Oj vilken begåvad man. Och så ödmjuk och vis. Och behaglig. Vacker t.o.m, vilket jag nog aldrig trodde jag skulle säga om en man i 70-årsåldern.

Mina tidigare idéer om honom var helt grundlösa tomma fördomar utan någon som helst täckning. Förmodligen medias nedlåtande ton som jag plockat upp vid något tillfälle.

Vilken hjälte denna Lans är. Hoppas han har hälsa och välmående. Han såg pigg ut i intervjun från 2019. Han jobbar säkert flitigt med något spännande (hobby)projekt, trots att han är lite till åren kommen.

Var har du länken då?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback