Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 22:12
  #349
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Svenska är ett lätt språk. På vilket sätt skulle det var svårt? Det du exemplifierar med är ju sådant du hittar i alla språk och mycket svårare än så.

Hur exakt har du kommit till den slutsatsen? Svenska är sett som ett väldigt svårt språk att lära sig just pga av alla dessa ord vi har som betyder flera saker utifrån kontext och hur man uttalar dom. Så kom inte och säg att svenska är ett lätt språk, för det är det mig banne mig inte.
Citera
2018-11-06, 22:21
  #350
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hur exakt har du kommit till den slutsatsen? Svenska är sett som ett väldigt svårt språk att lära sig just pga av alla dessa ord vi har som betyder flera saker utifrån kontext och hur man uttalar dom. Så kom inte och säg att svenska är ett lätt språk, för det är det mig banne mig inte.

Det där är bara en spridd faktoid. Jag har god insikt i hur olika språk uppfattas när det gäller inlärning. Svenska är ett tämligen enkelt språk och utmärks inte av det du gör gällande. Det som är svårt, men i sig oväsentligt, är artikeln en/ett eftersom det inte finns någon fast regel som styr detta. En annan svårighet, för vissa med annat modersmål, är vissa ljud men in heller det är vare sig unikt eller särskilt viktigt egentligen. Att vissa som lär sig svenska »bryter« innebär inte att språket i sig är svårt. Det handlar om att deras modersmål saknar vissa ljud. En svensk som försöker lära sig deras språk kommer att stöta på samma problem.

Det finns naturligtvis inget definitivt mått på olika språks svårighetsgrad, men svenska är ett språk med väldigt enkel grammatik jämfört med exempelvis tyska och franska.
Citera
2018-11-07, 13:44
  #351
Medlem
Verbpartikel

Vad är skillnaden mellan "läsa" ,läsa av och märka märka av??

Tack på förhand
Citera
2018-11-07, 14:14
  #352
Medlem
[quote=Mayur|65759334]Vad är skillnaden mellan "läsa" ,läsa av och märka märka av??

Tack på förhand[/QUOTE


Jag skulle säga att du läser en bok, tidning etc medan du läser av en person, det vill säga uppfattar hur han/hon är eller mår.
Du märker hur någon/något är medan du märker av en stämning i ett rum, det vill säga att du märker av om det är dålig stämning. Partikeln gör att läser av och märker av är nära varandra i betydelse.
Citera
2018-11-07, 18:56
  #353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Vad är skillnaden mellan "läsa" ,läsa av och märka märka av??

Tack på förhand

[quote=Kinamia|65759569]
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Vad är skillnaden mellan "läsa" ,läsa av och märka märka av??

Tack på förhand[/QUOTE


Jag skulle säga att du läser en bok, tidning etc medan du läser av en person, det vill säga uppfattar hur han/hon är eller mår.
Du märker hur någon/något är medan du märker av en stämning i ett rum, det vill säga att du märker av om det är dålig stämning. Partikeln gör att läser av och märker av är nära varandra i betydelse.

Man kan läsa av ett instrument eller en mätare. Det är i informationssamlande syfte ett mätvärde som finns vid ett visst tillfälle. Nästa gång man läser av mätaren - är det kanske inte samma värde - till skillnad från när man läser en text, som inte ändras från gång till annan.
Citera
2018-11-07, 19:25
  #354
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där är bara en spridd faktoid. Jag har god insikt i hur olika språk uppfattas när det gäller inlärning. Svenska är ett tämligen enkelt språk och utmärks inte av det du gör gällande. Det som är svårt, men i sig oväsentligt, är artikeln en/ett eftersom det inte finns någon fast regel som styr detta. En annan svårighet, för vissa med annat modersmål, är vissa ljud men in heller det är vare sig unikt eller särskilt viktigt egentligen. Att vissa som lär sig svenska »bryter« innebär inte att språket i sig är svårt. Det handlar om att deras modersmål saknar vissa ljud. En svensk som försöker lära sig deras språk kommer att stöta på samma problem.

Det finns naturligtvis inget definitivt mått på olika språks svårighetsgrad, men svenska är ett språk med väldigt enkel grammatik jämfört med exempelvis tyska och franska.
Och dessa språk har också en relativt enkel grammatik, jämfört med mer avancerade indoeuropeiska språk, som i sin tur är grammatiskt formfattiga jämfört med agglutinativa och polysyntetiska språk.
Citera
2018-11-07, 19:55
  #355
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Och dessa språk har också en relativt enkel grammatik, jämfört med mer avancerade indoeuropeiska språk, som i sin tur är grammatiskt formfattiga jämfört med agglutinativa och polysyntetiska språk.

Det var min avsikt att exemplifiera med något bekant och någorlunda närbesläktat. Hur lätta språk är att lära sig är till stor del en fråga om vilka förkunskaper man har. Det är lättare för en bulgar, som inte studerat andra språk, att lära sig ryska än för vederbörande att lära sig svenska. Sannolikt är det dock ännu svårare för samme bulgar att lära sig franska eller tyska.

Svenskan har en regelbunden grammatik och antalet homofoner är inte anmärkningsvärt många. Det svåraste i svenska är nog fonologin, men det går ju oftast utmärkt att förstå personer även om uttalet inte är perfekt.
Citera
2018-11-07, 20:03
  #356
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var min avsikt att exemplifiera med något bekant och någorlunda närbesläktat. Hur lätta språk är att lära sig är till stor del en fråga om vilka förkunskaper man har. Det är lättare för en bulgar, som inte studerat andra språk, att lära sig ryska än för vederbörande att lära sig svenska. Sannolikt är det dock ännu svårare för samme bulgar att lära sig franska eller tyska.

Svenskan har en regelbunden grammatik och antalet homofoner är inte anmärkningsvärt många. Det svåraste i svenska är nog fonologin, men det går ju oftast utmärkt att förstå personer även om uttalet inte är perfekt.
Antagligen är det också lättare att lära sig grammatiskt avancerade språk om man redan kan ett sådant sedan tidigare. En tysk borde tycka att latin är lättare att lära sig än vad en svensk tycker, om de ges samma förutsättningar och har samma språkbegåvning. Tysken känner igen ackusativ/dativ och konjunktiv från sitt eget språk, medan svensken måste lära sig det från grunden.
__________________
Senast redigerad av arcsin 2018-11-07 kl. 20:06.
Citera
2018-11-08, 22:40
  #357
Moderator
Hamilkars avatar
Två trådar sammanfogade med huvudtråden. Vill Mayur ställa nya frågor som har med att lära sig svenska att göra, ska h*n alltså göra det i den här tråden.

/Mod.
Citera
2018-11-08, 22:56
  #358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Vad är skillnaden mellan "läsa" ,läsa av och märka märka av??

Tack på förhand

Du fick ett par användbara svar. Jag vill tillägga att "läsa av" äv väldigt nära släkt med "läsa mellan raderna". Alltså något som inte är i sig helt uppenbart, inte står bokstavligen i texten eller i orden, men alla som inte har autism brukar förstå ändå...

ETT exempel på att läsa av situationen. Du samtalar med någon, samtalet flyter på. Men så märker du att den andre tittar på klockan. Vill han veta vad klockan är?? Kanske. Men chansen är stor att egentligen vill han börja avsluta samtalet....

Detta är ett exempel på att avläsa en situation, ett handlingssätt...

Har man en text då? Kan finnas många exempel. Men säg: "Vi var trettio soldater i plutonen när striden började. På samlingen efter striden var vi 10". Det är det man kan läsa. Men vad står mellan raderna, vad kan man avläsa? Är det en räkneövning? Nej, vad hände med de 20 kan man tänka ut själv. Och förstå att striden var hård och blodig. etc.
Det är det som står mellan raderna. Det är det som man kan avläsa som vuxen livserfaren person.


Sedan finns att läsa av en mätare, men det är en helt annan betydelse av frasen, och det är inte det du frågar efter.
Citera
2018-11-09, 22:47
  #359
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Jag skulle vilja uttrycka följande: I huset finns Anna och hennes kompis Alexanders hund, alltså Anna och hunden. Detta går alltså inte att säga på följande sätt?

I huset finns Anna och Alexanders hund.
Sen till partyt, men intressant nog räcker det för att få den betydelse du efterfrågar genom att byta ut och mot samt:

I huset finns Anna samt Alexanders hund.

I övrigt kan sägas att när det framgår av sammanhanget att det bara finns ett ägt objekt, går det alldeles utmärkt både med Anna och Alexanders hund och med Annas och Alexanders hund.
Citera
2018-11-09, 23:02
  #360
Medlem
Begntts avatar
I huset finns Anna och Alexanders hund.
I huset finns Anna samt Alexanders hund.

Alexanders hund och Anna är i huset.
Anna finns i huset tillsammans med Alexanders hund.

Hunden som är Alexanders finns i huset med Anna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback