Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-30, 17:14
  #1
Medlem
Hej

Har ett KB med en sidoverksamhet som jag egentligen lagt ned men som fortfarande drar in lite pengar. Inga utgifter längre... Årskiftet närmar sig och jag klurar på olika sätt att sätta sprätt på pengarna istället för att skatta... Väntar på att komma på nån smart affärsidé att investera dem i men jag tror inte det blir av så snabbt. Vad kan man mer göra?
- Köpa inventarier? Ja jag ska köpa en dator tänkte jag men jag behöver inget annat direkt...
- Resa nånstans o ta ut traktamente? Men det har jag inte tid med och jag vill inte bluffa.
- Köpa upp ett varulager med nån säljbar produkt?
- Sätta in i expansions- och periodiseringsfond i väntan på bättre idéer?
- Vara en glad skattebetalare och "förlora" hälften av pengarna.

Nån som har andra tips? Jag har just köpt ett litet hus privat.... Kan jag göra nån rockad där o hyra ut ett förråd till mitt företag? Eller bygga/investera i huset för företagets pengar... Eller kanske inte?

Ska tillägga att jag inte riktigt fattar hur skattereglerna funkar. Om jag tex köper ett parti varor för alla pengar, blir jag då fortfarande beskattad för samma summa eftersom värdet är kvar i firman? Vad gäller om man köper aktier i en annan firma? Eller mark? Jag är sugen på att köpa mark utomlands. Kan jag göra det genom min firma?

Glad för tips!
Citera
2013-10-30, 17:35
  #2
Medlem
TobiasBeechers avatar
Varor klassificieras som tillgångar tills de förbrukas (säljs). Jag har dålig koll på redovisning för KB, men för AB drar av man 3% förlust på varulagret vid bokslut.

Använd alltid periodiseringsfond när du går med vinst, vem vet du kanske går med förlust något år och kan kvitta den delen av vinsten skattefritt. Bolagsskatten lär inte höjas på ett tag så skillnaden är att du skattar nu eller om några år.

Om du bygger privat för firmans pengar kan det bli ett sjuhelvetes liv, det kan rubriceras som bokföringsbrott och skattebrott eftersom du uppsåtligen tagit firmans pengar, dessutom sköntaxeras du för att ta ut "lön" som baseras på förmånsbeskattning av värdet.

Om det finns något behov kan du hyra ett förråd/utrymme av dig själv, men schalonbeloppet på 40 000kr i skattefria hyresintäkter som privatperson gäller inte om du hyr ut till en arbetsgivare. Däremot är kapitalskatten "bara" 30%. Kom ihåg att ditt KB måste vara inom en bransch där förråd behövs, det kan räcka att lägga till "Import av varor för försäljning" som en bifirma.

Jag kan ha fel framförallt i det sista stycket, jag ska läsa på lite och återkomma.
Citera
2013-10-30, 17:45
  #3
Medlem
Tack för ditt snabba svar


Hyr ut till arbetsgivare skriver du - mitt företag har inga anställda, gäller schablonbeloppet då?
Jag har visserligen verksamhetsbeskrivning som motiverar förråd men jag har aldrig tidigar hyrt ngt dylikt så kanske vore det ändå lite väl märkligt i redovisningen, speciellt som jag inte haft några utgifter (läs varuinköp) på sistone.

Men ponera att jag köper ett parti varor för att sälja senare. Du säger att värdet får jag skatta för ändå. Men kanske kan jag ta ut en årshyra i förskott från mig själv på 40 000 då. Eller räknas det som fiffel?

Det kanske är smartast med periodiseringsfonder. Inte för att min nuvarande verksamhet lär gå med förlust eftersom jag inte har några utgifter - men jag kanske hittar på nåt nytt och då kan det ju vara bra att ha kapital. Men synd att jag måste skatta bort en del av det innan dess.

Vad sa du om mark förresten?
Citera
2013-10-30, 18:33
  #4
Medlem
TobiasBeechers avatar
Schablonavdraget gäller inte för uthyrning till eget bolag heller.

http://www.skatteverket.se/privat/sv...000118317.html
http://www.skatteverket.se/privat/sk...800033587.html

Angående mark så kan ju alltid köpa, du kan motivera det som inventarier, du tänker sälja marken om t.ex. 5 år, men istället säljer du till underpris till dig själv. Tror inte att Skatteverket åker utomlands för ett stickprov att kontrollera värdet på marken.
Dock så skrivs mark inte av, den innebär ingen kostnad förutom driftkostnad. Det blir alltså ingen avskrivning i resultatet, du får betala lika mycket skatt ändå. Säljer du marken med förlust så får förlusten dras av som reaförlust i resultatet.

Får man fråga hur mycket pengar det rör sig om och vad du ska med marken till? Sommarhus?
Om du hyr sommarhuset som privatperson av ditt bolag så ska du enligt lag förmånsbeskattas, men Skatteverket lär inte kontrollera om du har varit i huset eller inte.

Det är ingen revisionsplikt för kommanditbolag så du skulle kunna använda viss kreativ redovisning vid tomtköp och drift utomlands.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback