Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-26, 15:36
  #781
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykas
Vart exakt säger jag emot mig själv om jag får fråga? Det jag har sagt är att jag är vegetarian och därför inte äter kött men jag dömer inte folk som äter kött, är det att säga emot sig själv eller hur tänker du ?
Nej, du säger emot dig själv för att du motiverar det oetiska med päls med vissa argument, men du kan uppenbarligen inte se att samma saker gäller även för kött.

Vi behöver inte kött för att överleva, och vi behöver inte päls för att överleva. Båda är lyxprodukter.
Vissa människor är beroende av kött (många primitiva folkslag), och vissa människor är beroende av päls (exempelvis inuiter).
Du har använt vad andra djur gör som argument. Jag kan verkligen inte se vad det har med saken att göra. Det vill jag ha en förklaring på.
Du har även använt vår historia som argument. Det ser jag inte heller hur det är relevant. Nej, vi lever inte på stenåldern. Det vet jag, men på vilket sätt gör just detta att det är fel att använda päls? Om det är för att vi inte längre behöver det borde du rimligtvis tycka att det är lika fel med kött eftersom vi inte heller behöver det.

Du har helt enkelt inte lyckats påvisa någon som helst skillnad mellan kött och päls. När vi ändå är inne på det vill jag fråga hur du ser på läderprodukter.
Citat:
Men herregud.. haha om det är någon som säger emot sig själv så är det ju du! "Huvudsaken är att djuren har det bra när de lever och slaktas på ett humant sätt. Pälsindustrin är vidrig"
Du tycker precis som jag har sagt hela tiden? Fattar inte vad ditt problem är
Pälsindustrin är vidrig. Det går att föda upp pälsdjur utan att djuren lider, men det görs inte. Det existerar alltså nästan ingen päls att köpa där djuret inte blivit plågat. Om djuren har haft det bra ser jag inga problem med att föda upp dem för päls. Däremot finns det hyfsat gott om kött att köpa där djuren har haft det bra, och det är sådant kött jag köper.

Om detta är exakt vad du tycker uttrycker du dig otroligt otydligt.
Citera
2015-03-26, 17:09
  #782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nej, du säger emot dig själv för att du motiverar det oetiska med päls med vissa argument, men du kan uppenbarligen inte se att samma saker gäller även för kött.

Vi behöver inte kött för att överleva, och vi behöver inte päls för att överleva. Båda är lyxprodukter.
Vissa människor är beroende av kött (många primitiva folkslag), och vissa människor är beroende av päls (exempelvis inuiter).
Du har använt vad andra djur gör som argument. Jag kan verkligen inte se vad det har med saken att göra. Det vill jag ha en förklaring på.
Du har även använt vår historia som argument. Det ser jag inte heller hur det är relevant. Nej, vi lever inte på stenåldern. Det vet jag, men på vilket sätt gör just detta att det är fel att använda päls? Om det är för att vi inte längre behöver det borde du rimligtvis tycka att det är lika fel med kött eftersom vi inte heller behöver det.

Du har helt enkelt inte lyckats påvisa någon som helst skillnad mellan kött och päls. När vi ändå är inne på det vill jag fråga hur du ser på läderprodukter.

Pälsindustrin är vidrig. Det går att föda upp pälsdjur utan att djuren lider, men det görs inte. Det existerar alltså nästan ingen päls att köpa där djuret inte blivit plågat. Om djuren har haft det bra ser jag inga problem med att föda upp dem för päls. Däremot finns det hyfsat gott om kött att köpa där djuren har haft det bra, och det är sådant kött jag köper.

Om detta är exakt vad du tycker uttrycker du dig otroligt otydligt.

Okej, nu får jag förklara igen för hundrade gången. Jag äter inte kött för jag gillar inte köttindustrin, men behandlar man djuren bra så ser jag inget problem, men jag tvingar ingen att tycka som jag och jag har inte sagt att min åsikt är den rätta. Förstår verkligen inte vad som är det svåra med att fatta det jag säger? I stort sett tycker vi lika dant, jag gillar inte djur som behandlas illa, Svårt att förstå eller ska i ta det igen?
Citera
2024-01-28, 02:34
  #783
Medlem
1. Människan är ett djur kallat Homo Sapiens

2. Objekt sett är vi människor skadedjur som förstör Guds skapelse, vi förstör hela planeten och utrotar massor av andra arter

3. Vi kommer garanterat orsaka vår egen undergång på ett eller annat vis, och dra med oss många andra djur

4. Med tanke på ovan är djur snarare värda mer än människor då de klarar av leva i harmoni med naturen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback