Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-30, 14:46
  #1
Medlem
Bonnatorps avatar
Har precis flyttat delarna från ett chassi till ett annat och har förstås fått plocka isär inanmätet i molekyler.
Fick datorn till slut att fungera, men när jag sedan ställde datorn där den skulle stå och kopplade till den avsedda skärmen så hände ingenting. Datorn startar numera, men skärmen är kolsvart.
Problemet uppstod efter att jag satt i batteriet på moderkortet, men nu fungerar det varken med eller utan batteri.

Någon som har förslag på möjliga lösningar?
Citera
2013-10-30, 18:25
  #2
Medlem
extraströming till grafiken? kolla i såfall efter glapp där eller att kortet är riktigt satt i mob.
Citera
2013-11-04, 17:00
  #3
Medlem
Bonnatorps avatar
Har ruckat på grafikkortet, återställt bios och det mesta småplock som kan tänkas göras, men det vägrar fungera ändå :/
Citera
2013-11-04, 23:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har ruckat på grafikkortet, återställt bios och det mesta småplock som kan tänkas göras, men det vägrar fungera ändå :/

När jag gjorde samma som dig hade jag missat de extra strömsladdarna till grafikkortet.
Citera
2013-11-05, 15:53
  #5
Medlem
Bonnatorps avatar
Är ett väldigt simpelt kort med passiv kylning, så är ingen extra strömförsörjning.
Citera
2013-11-05, 19:29
  #6
Medlem
Det låter mer som om det är något som gått illa vid ihopmonteringen, om du nu inte hinner se något alls på skärmen eller att den reagerar när du slår på datorn.

På moderkortet, någonstans sitter en bygel för att rensa CMOS. Gör det till att börja med.
Citera
2013-11-11, 13:16
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Rensat CMOS, men ingen skillnad.
Skärmen ser ut att få signal men går till viloläge.
Citera
2013-11-11, 13:23
  #8
Medlem
Infogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Rensat CMOS, men ingen skillnad.
Skärmen ser ut att få signal men går till viloläge.

Ändra input på skärmen, står säkert i VGA-läge eller nått.
Citera
2013-11-11, 15:50
  #9
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infoga
Ändra input på skärmen, står säkert i VGA-läge eller nått.
Nu råkar ju jag vara så gammaldags att jag använder VGA
Citera
2013-11-11, 17:03
  #10
Medlem
Zartazas avatar
Kolla processorn. Piggarna kan vara lite böjda. När jag monterade nytt moderkort så råkade jag böja några piggar och tack vare 2 piggar som var lite böjda så startade inte min skärm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback