2013-10-30, 14:33
Medlem
Garfinkels avatar
Nu har jag använt sökfunktionen och hittade två inaktuella trådar från 2005 om detta fenomen.. Så jag tänkte starta en ny tråd om detta skämt som AMS skickat mig till.
Tycker mod att det är fel får ni gärna låsa tråden.

Lite info för den som inte vet vad det är;

Bakgrund;
Jag är under 25 år, har a-kassa sen 2009 och är timanställd. När timmarna inte räcker till skulle jag kunna stämpla - trodde jag. Jag skulle lika gärna kunna börja sälja droger eller bli hitman, det vore lättare än att få mina pengar från a-kassan. Jag måste alltså söka jobb, jobba och samtidigt gå på Eductus för att få ihop det när timmarna på jobbet inte räcker till.
Dessutom, om jag inte jobbar mellan 8-17 under vardagarna, utan jobbar 17-08 så får jag pengar för en hel dag. Alltså, vanlig timlön plus a-kassa/aktivitetsstöd. AMS tyckte då att jag skulle gå ur detta program, men då är jag tillbaka på ruta ett, inga pengar och för lite timmar för att leva på.

Har ni hört talas om detta skämt eller kommit i kontakt med det? Har ni fått jobb, utbildning, etc?
Hur kom det sig att ni hamnade där? Kände ni att ni fick hjälp ?
Citera
2013-10-31, 01:03
Medlem
Jonassons avatar
Har själv inte varit på Eductus, men du är ute och cyklar när du kallar det för ett skämt. Tvärt om är jobbcoachning ett smart sätt ätt mjölka skattepengar.

En artikel om Eductus från igår:

Citat:
... berättar att han och de övriga deltagarna vid ett tillfälle spelade memory, läste dikter och lärde sig en ramsa på snabbaste sättet. En övning gick ut på att klippa bilder ur tidningar och illustrera sin livssituation.

– Jag klippte ur en klocka som illustrerade min timanställning, som ett exempel på det jag har nu. På frågan vad jag vill nå klippte jag ur en bild på en lägenhet eftersom jag vill ha det.
http://ttela.se/nyheter/vanersborg/1.2473078--arbetsformedlingens-kurs-ar-trams-
Senast redigerad av Jonasson 2013-10-31 kl. 01:05.
Citera
2013-10-31, 16:13
Medlem
Garfinkels avatar
Jaha, se där. Jag valde helt fel yrke med andra ord.
Genier.

Hur länge kommer detta fenomen finnas kvar?
Citera
2013-10-31, 17:21
Medlem
Eductus är samma vuxendagis som MiROI men det beror på vad man har för omständigheter och vilket "program" man går. Jag har själv gått på eductus och hade ganska tur med mitt program som bara låg på tre halvdagar i veckan och vid slutet av programmet fick man en praktikplats som de hjälpte en att få fram (fixa med det administrativa osv). Vi fick även genomföra en marknadsundersökning lokalt och vi hade en duktig rekryterare som handledare. Hon fick faktiskt ut några ur gruppen på riktiga jobb och intervjuer.

Men alla inhyrda föreläsare var bara skräp... En dam tyckte att vi skulle ha någon form av terapi-session där vi skulle berätta en hemlighet om oss själva inför en mindre grupp. Det ratade vi till 100% och hade en trevlig konversation om jobbsök istället. Och så skällde vi ut tanten efter noter när det var "redovisningsdags". Rita gubbar som föreställde känslor tvingade hon oss också att göra, men det orkade vi inte bli sura över.
Citera
2013-11-10, 12:25
Medlem
Garfinkels avatar
På det här Eductus fixar de minsann inte praktik eller jobb, här ska man tydligen fixa sånt själv.

Jag har försökt fixa fram statistik som visar hur många som går ut i praktik eller jobb från Eductus, men det vill och kan de inte redovisa. Man tycker ju att eftersom de är så stolta över sitt företag borde kunna visa upp såna siffror, men icke...

Fick träffa en s.k studievägledare därifrån. Hon satt i 30 min och googlade, hittade inget svar på mina frågor, ringde komvux som sa åt mig att gå till en riktig studievägledare på biblioteket här i stan.
Det var min plan från början, men Eductus kunde ju hjälpa mig med att söka till kurserna tyckte coachen.

Citera
2014-04-17, 07:58
Medlem
Jag har läst till undersköterska på eductus i trestadsregionen.
Igår blev jag underkänd i två ämnen.
Grejen är att ett av dessa var akutsjukvård, ett ämne som jag både läst 15 högskolepoäng i och har praktiskt kunskap via Försvarsmakten.

När jag frågade om orsaken till varför, för jag svaret av den sk vårdläraren:
"Vi anser att med dina förkunskaper skall du kunna prestera bättre, så vi gör en annan bedömning av dig"

Tjosan!
Min klasskamrat utan någon som helst medicinsk bakgrund, fixade ett C på den kursen, och skrev ung hälften av de 8 a4 papper jag plitade ner under ca 4 timmars provtid.

"jag vill ha mer detaljkunskap från dig om du skall få godkänt"

Problemet är att iom att jag läser via eductus, får jag ju inte lämna lokalen under "arbetstid", och de specifika uppgifter de vill att jag skall skriva om, kan jag inte hitta i studiematerielen som eductus erbjuder eller via nätet.
Och vår stad innehåller en högskoleutbildning till ssk, med ett bra referens-bibliotek.
Men dit får jag inte gå.

Tyvärr kan man ju inte heller göra något åt saken, då rektorn sitter i Göteborg, och min handläggare på af inte kan uttala sig, då hon inte har kunskaper i medicin.

Jag älskar detta!
Citera
2017-03-20, 12:43
Medlem
Kebbabturkens avatar
De mest oproffsiga avskum till lärare jag mött. Är de ens legitima lärare med rätt att lära ut på gymnasieskolor??

Hade nationella prov i Ma2c den 16 Mars. Idag skulle jag skriva in mig på Ma3c vilket är nästa kurs. Då man behöver ha blivit godkänd i Ma2c för att få komma in på Ma3c så skulle min lärare rätta provet redan dagen efter och återkomma med resultat den 17 Mars. Hörde inget på hela veckan så antog att jag blivit godkänd så jag dök ju såklart upp på inskrivningen för Ma3c idag. De kommunicerar med elever via sms och mejl. Då ser hon mig och talar om att jag inte får börja på nya kursen då jag ej blev godkänd.

Frågar därpå varför de andra som gjorde provet samma dag som mig fick svar men inte jag. "Hon glömde" mitt prov. Sen säger hon att hon blev sjuk. Jahaaa, bara hon som kan mejla svar? Jävla patrasker till lärare. Fått ledigt från jobbet helt i onödan för att de inte kan sköta sitt jobb.

Undrar om det är någon här som vet om de kan kräva att jag måste vänta en hel månad till att få göra omprovet? Vad är det för en idiotisk regel, ens skrivet?

Nä, Eductus är ett jävla dåligt skämt.
Citera
2017-03-20, 21:56
Medlem
killawifes avatar
Första dagen jag gick på Eductus vuxendagis så frågade läraren: "Är det nån här som känner sig tvingad att vara här" varvid jag och en kille till räckte upp handen. Den killen kom sen aldrig tillbaka efter lunchrasten men jag satt av mina dagar. Några jobb skapades inte, inget vettigt sades och tiden bara flöt sakta, sakta förbi.
Efter att kursen var slut så frågade min Arbetsfömedlare om det varit en givande kurs och när jag sa att det var det mest hjärndöda elände jag upplevt sen förra gången jag gick exakt samma skit fast då under namnet Datortek, ja då....då blev det riktigt dålig stämning
Citera
2017-03-21, 11:02
Medlem
Alla saker som AMS skickar en på är en lekstuga.
Citera
2017-03-21, 11:18
Avslutad
Arbetsförmedlingen lägger 6,9 miljarder på sina externa aktörer varje år.

https://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Nyheter/Nyheter-Om-Arbetsformedlingen/2017-03-16-Det-har-gor-Arbetsformedlingen-for-sina-782-miljarder.html

Du är där för att Eductus ser en affärside i dig, det vill säga att tjäna pengar på arbetssökande som placeras där av Arbetsförmedlingen, det kallas förvaring och tidigare i Fas3 skulle arbetssökande vara ute hos en förening och jobba gratis.

Den arbetslöse ska sysselsättas helt enkelt och externa aktörer ser en affärsverksamhet i att de arbetslösa sysselsätts . Att få ut den arbetssökande i arbete leder bara till en deltagare mindre vilket innebär mindre pengar för den externa aktörer. Trots att dessa får en bonus för varje person som lyckas få ett jobb så väger bonusen knappast upp intäkten för att ha den arbetssökande kvar i sin verksamhet.
Citera
2017-03-21, 15:22
Medlem
Trodde du på allvar att Arbetsförnedringen skulle hjälpa dig hitta ett jobb?
Citera
2017-03-21, 15:24
Medlem
KonungHonungs avatar
Arbetsförmedlingens enda uppgift är att uppfinna byråkratiska ursäkter för att neka dig de bidrag du har medfödd rätt till som svensk medborgare.

Rösta för nedläggningen av Arbetsförmedlingen och införandet av medborgarlön i dess ställe.

Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Trodde du på allvar att Arbetsförnedringen skulle hjälpa dig hitta ett jobb?
Bidrag är det enda som Arbetsförmedlingen dög till, men inte ens den enkla uppgiften klarar den av längre.

Förmedla jobb och dela ut arbetslöshetsbidrag: 100% existensberättigande.
Förmedla jobb eller dela ut arbetslöshetsbidrag: 50% existensberättigande.
Varken förmedla jobb eller dela ut arbetslöshetsbidrag: 0% existensberättigande.
Senast redigerad av KonungHonung 2017-03-21 kl. 15:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in